• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Tess80

Åh vad du har fel! Och vilken människa som kommer med sådana kommentarer som att "den meningen är rätt", "den meningen är fel"!

Herregud! Ja du ska verkligen inte jobba med folk som varken har dyslexi eller grammatikproblem. För detta hjälper en inte, utan bara förtrycker!

Men vissa är väl mer vuxna än andra.

feministbrud skrev 2009-10-08 17:09:31 följande:
    Ok, mening 1 är korrekt och den ska jag bemöta: jag tror inte att det går och jag förstår inte poängen med det när man faktiskt kan göra på annat sätt och få ett bättre resultat (dvs INGEN får negativa vibbar av).Mening 2 är helt obegriplig. Självklart ska alla förtryckande saker bekämpas. Att ändra en syn på något som många människor känner avsmak av, är inte detsamma som att bekämpa förtryck.
  • feministbrud

Ok, jag medger att jag har hakat upp mig och jag ber om ursäkt om du tagit illa vid dig. Jag ska lämna denna diskussion för nu, men jag kan bara säga att jag ser rött när jag får höra att jag inte kämpar mot förtryck bara för att jag vägrar se det som fint när pappa går in med bruden i kyrkan. Det är det jag velat komma fram till.

Tess80 skrev 2009-10-08 17:14:49 följande:
    Åh vad du har fel! Och vilken människa som kommer med sådana kommentarer som att "den meningen är rätt", "den meningen är fel"! Herregud! Ja du ska verkligen inte jobba med folk som varken har dyslexi eller grammatikproblem. För detta hjälper en inte, utan bara förtrycker! Men vissa är väl mer vuxna än andra.
  • kikel

Genom tiderna ja men nu förtiden betyder det inte samma sak.
    Det handlar bara om att vissa vill gå in med sin blivande make och andra inte. Varför kan inte alla göra som dom själva vill. Till mig låter det som attt välja färg på bilen att vissa inte gillar röd bil. Låt folk göra som dom själva vill det betyder inte ett dugg längre. Solkors har fortfarnde en bytydelse i samhället det har inte brudöverlämning

Duchess skrev 2009-10-08 17:12:46 följande:
    Jag menar att allt vi människor gör påverkar varandra, eftersom vi inte lever isolerat på varsin liten ö. Din vigsel är inget undantag från det. Solkorsen är en parallell. Det är inte en fulländad parallell, eftersom solkorsens ursprung var just som solsymbol. Brudöverlämningens ursprung tror jag vi kan vara eniga om, även om vi är oense om hur man ska se på det idag. Jag undrar hur du tänker när du menar att man kan bortse från vad en handling eller sak symboliserat genom tiderna? Kan man själv bestämma att något ska ändra betydelse? Kan jag i så fall bestämma att solkors är fint för mig, och att jag kan ha solkors på ryggen till min jacka?
  • emspems

Spännande tråd! :) Att fadern överlämnar kvinnan är kvinnoförtryck... vad är inte själva bröllopet då?! ;) Det är mycket i historien som är kvinnoförtryckande. Men det är som bibeln tänker jag... Vi får tolka det som står så det passar oss själva och gör oss lyckliga. Att min pappa ska överlämna mig i kyrkan vill jag att han gör av kärlek... jag ser det som en symbol av kärlek som visar att han stöttar mig i mitt beslut! Respekterar de som inte tycker detta och väljer att inte bli överlämnade av sina pappor. Tycker även att alla borde ha samma respekt för varandras åsikter. Vad vore världen om alla hade samma åsikt om allt?! Hemskt tråkiga diskussioner hade det blivit iallafall. ;)

• kikel

men kanske låta lite att haka upp dig på det, det finns dom som tycker det är finnt.

feministbrud skrev 2009-10-08 17:17:31 följande:
    Ok, jag medger att jag har hakat upp mig och jag ber om ursäkt om du tagit illa vid dig. Jag ska lämna denna diskussion för nu, men jag kan bara säga att jag ser rött när jag får höra att jag inte kämpar mot förtryck bara för att jag vägrar se det som fint när pappa går in med bruden i kyrkan. Det är det jag velat komma fram till.
  • Tess80

Jaha, var det så det var när du skrev att jag skrev rätt i en mening, men inte den andra??
    Du menar att du skriver så bara för att jag tycker att du har taskig kvinnosyn när ni inte vill förbättra brudöverlämning? Hur går det ihop?

Jag har aldrig mobbats, jag säger endast vad jag tycker att ni gör då ni inte vill förändra kvinnosyen i frågan om brudöverlämnig.

feministbrud skrev 2009-10-08 17:12:42 följande:
    Nej, jag har aldrig påpekat att du stavar fel, jag gör det själv säkert hela tiden! Det handar om att du väljer att säga att jag har taskig kvinnosyn för att jag inte vill ändra synen på brudöverlämning. Det är lika mycket mobbing från din sida. Om du skulle sluta med de slutsatserna så skulle vi kunna diskutera det jag förstår att du vill diskutera: Att ändra innebörden i brudöverläming så att det blir positivt.
  • feministbrud

Ja, det är så jag menar och jag ber om ursäkt än en gång för att jag tog i för hårt.

Tess80 skrev 2009-10-08 17:19:07 följande:
    Jaha, var det så det var när du skrev att jag skrev rätt i en mening, men inte den andra?? Du menar att du skriver så bara för att jag tycker att du har taskig kvinnosyn när ni inte vill förbättra brudöverlämning? Hur går det ihop?Jag har aldrig mobbats, jag säger endast vad jag tycker att ni gör då ni inte vill förändra kvinnosyen i frågan om brudöverlämnig.
  • kikel

Tack så himla mycket för den komentaren det är detta jag försökt säga jag vet inte hur länge nu!

emspems skrev 2009-10-08 17:17:34 följande:
    Spännande tråd! :) Att fadern överlämnar kvinnan är kvinnoförtryck... vad är inte själva bröllopet då?! ;) Det är mycket i historien som är kvinnoförtryckande. Men det är som bibeln tänker jag... Vi får tolka det som står så det passar oss själva och gör oss lyckliga. Att min pappa ska överlämna mig i kyrkan vill jag att han gör av kärlek... jag ser det som en symbol av kärlek som visar att han stöttar mig i mitt beslut! Respekterar de som inte tycker detta och väljer att inte bli överlämnade av sina pappor. Tycker även att alla borde ha samma respekt för varandras åsikter. Vad vore världen om alla hade samma åsikt om allt?! Hemskt tråkiga diskussioner hade det blivit iallafall. ;)
  • Tess80

Okej, jag såg ditt inlägg nu.
    Du gör ju fortfarande vad du vill och kämpa för, och jag gör mitt, det jag vill o kämpa för

Peace!

feministbrud skrev 2009-10-08 17:17:31 följande:
  • feministbrud

Peace!

(Utan dig skulle jag ju inte haft så här kul och debatterat hela eftermiddagen då jag skulle göra massa annat vettigt )

Tess80 skrev 2009-10-08 17:20:37 följande:
    Okej, jag såg ditt inlägg nu. Du gör ju fortfarande vad du vill och kämpa för, och jag gör mitt, det jag vill o kämpa för Peace!
Svar på tråden Lämnas över eller inte?