• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • feministbrud

Suck och stön. Kvinnan lämnades över av fadern DÄRFÖR att hon var förtryckt. DÄRFÖR är SYNEN på brudöverlämning att det är något hemskt. Du vill ändra den SYNEN, jag vill ta bort fenomenet. Det betyder inte att jag har taskig KVINNOsyn.

Förstår du nu vart jag vill komma?

Tess80 skrev 2009-10-08 16:49:16 följande:
    Jo men, visst har det det! För hur såg man på kvinnan som blev överlämnad? Vad hade hon för förhållningssätt till mannen. Var hon självständig? Fick hon göra det hon ville? Kan säga dig att det har ALLT med hur man såg på kvinnan vid brudöverläming och hur hennes s.k possition såg ut vid den tiden!
  • justagirl

Tess. Du är banne mig inte sann. Ta nu ett djupt andetag. Gå bort från datorn. Kom tillbaka till denna tråd om en vecka och läs igenom vad vi EGENTLIGEN skrivit till dig. Inte vad du tror att vi skrivit, utan vad det faktiskt STÅR. Försök att tolka det så objektivt som möjligt.

Du försöker vända det till att jag är någon slags anti-feminist som tycker att kvinnoförtryck är ok sålänge jag bara kan blunda för det. Det är VÄLDIGT långt från verkligheten. Jag tycker dock att det finns bättre sätt att kämpa mot kvinnoförtryck än att anamma en kvinnoförtryckande sed och sedan försöka ändra dess betydelse.

• feministbrud

Amen! Nu ska jag gå och träffa min make som har ohyggligt taskig kvinnosyn eftersom han också tycker att brudöverlämning är sunkigt

justagirl skrev 2009-10-08 16:55:41 följande:
    Tess. Du är banne mig inte sann. Ta nu ett djupt andetag. Gå bort från datorn. Kom tillbaka till denna tråd om en vecka och läs igenom vad vi EGENTLIGEN skrivit till dig. Inte vad du tror att vi skrivit, utan vad det faktiskt STÅR. Försök att tolka det så objektivt som möjligt.Du försöker vända det till att jag är någon slags anti-feminist som tycker att kvinnoförtryck är ok sålänge jag bara kan blunda för det. Det är VÄLDIGT långt från verkligheten. Jag tycker dock att det finns bättre sätt att kämpa mot kvinnoförtryck än att anamma en kvinnoförtryckande sed och sedan försöka ändra dess betydelse.
  • kikel

vad vet du om jag är förtyckt av min far? hhmmm vänta lite.. nä inte ett dugg. Man ska inte påstå saker och ting som man inte vet om andra och inte dra slutsatser

feministbrud skrev 2009-10-08 16:54:53 följande:
    Suck och stön. Kvinnan lämnades över av fadern DÄRFÖR att hon var förtryckt. DÄRFÖR är SYNEN på brudöverlämning att det är något hemskt. Du vill ändra den SYNEN, jag vill ta bort fenomenet. Det betyder inte att jag har taskig KVINNOsyn.Förstår du nu vart jag vill komma?
  • Duchess

Och det jag och många andra säger - även de som är positiva till brudöverlämning - är att det har en symbolik som är svår att sudda ut. Vissa av oss menar att det inte går, andra säger att det kan gå. Vem som har rätt får väl framtiden utvisa, men att påstå att det inte alls ligger någon sunkig symbolik i brudöverlämning idag kan nog bara beskrivas som naivt.

kikel skrev 2009-10-08 16:51:41 följande:
    Det är långsökt när jag har förklarat gång på gång varför jag tänker göra en brudöverlämning och många andra gör det. För mig blir det väldigt långsökt.Jag har inte sakt att det inte har en hisorisk innebörd. Men inte i dagens sammhälle-
  • feministbrud

Men herrgud! Läser ingen vad jag skriver? Nej, jag tror inte att du är fötryckt. Vad jag däremot inte förstår är varför du väljer att få det att se ut så i din vigsel.

kikel skrev 2009-10-08 16:57:11 följande:
    vad vet du om jag är förtyckt av min far? hhmmm vänta lite.. nä inte ett dugg. Man ska inte påstå saker och ting som man inte vet om andra och inte dra slutsatser
  • Tess80

JO jag är så sann så
    Nej, jag läser era inlägg, men anser att vissa inte håller. Får inte jag tycka det menar du?

Och ja, i mina ögon, och i många andras, så uppfattas det så iom. att ingen vågar/vill göra något åt saken. Kvinnan ska i all evighet ha en hemsk kvinnosyn när det gäller brudöverlämning
    Hemskt!

justagirl skrev 2009-10-08 16:55:41 följande:
    Tess. Du är banne mig inte sann. Ta nu ett djupt andetag. Gå bort från datorn. Kom tillbaka till denna tråd om en vecka och läs igenom vad vi EGENTLIGEN skrivit till dig. Inte vad du tror att vi skrivit, utan vad det faktiskt STÅR. Försök att tolka det så objektivt som möjligt.Du försöker vända det till att jag är någon slags anti-feminist som tycker att kvinnoförtryck är ok sålänge jag bara kan blunda för det. Det är VÄLDIGT långt från verkligheten. Jag tycker dock att det finns bättre sätt att kämpa mot kvinnoförtryck än att anamma en kvinnoförtryckande sed och sedan försöka ändra dess betydelse.
  • kikel

Men för mig gör det inte det. I min familj gör det inte det. Om det gör det för andra det kan inte jag råför och jag tänker inte bry mig vad de tycker heller för mitt bröllop och min blivande makes har ingen annan med att göra. betyder inte att jag är naiv

Duchess skrev 2009-10-08 16:57:16 följande:
    Och det jag och många andra säger - även de som är positiva till brudöverlämning - är att det har en symbolik som är svår att sudda ut. Vissa av oss menar att det inte går, andra säger att det kan gå. Vem som har rätt får väl framtiden utvisa, men att påstå att det inte alls ligger någon sunkig symbolik i brudöverlämning idag kan nog bara beskrivas som naivt.
  • kikel

Men det kommer inte alls se ut så på min vigsel, inte förr oss men om du tycker det, då är det inte mycket jag kan göra åt det och tänker inte göra något åt det heller.

feministbrud skrev 2009-10-08 17:00:43 följande:
    Men herrgud! Läser ingen vad jag skriver? Nej, jag tror inte att du är fötryckt. Vad jag däremot inte förstår är varför du väljer att få det att se ut så i din vigsel.
  • Duchess

Du menar att det du gör inte påverkar någon annan? Det är i så fall rätt unikt....

För övrigt har ingen här påstått att du är underordnad eller förtryckt. Däremot undrar flera av oss varför du vill tillämpa en vigselsed som uttrycker underordning när du inte är underordnad.

Hur ser du för övrigt på solkors? Om jag har sådana på min jacka för att de betyder sol för mig och min familj, räcker det? Är det fel av omgivningen att uppfatta det på något annat sätt än vad jag gör?

kikel skrev 2009-10-08 17:01:16 följande:
    Men för mig gör det inte det. I min familj gör det inte det. Om det gör det för andra det kan inte jag råför och jag tänker inte bry mig vad de tycker heller för mitt bröllop och min blivande makes har ingen annan med att göra. betyder inte att jag är naiv
Svar på tråden Lämnas över eller inte?