• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Duchess

Och det svarade jag på.

Jag ger upp. Igen. Du visar ingen som helst vilja att lyssna på de svar du får, och ignorerar de frågor du själv får som är obekväma. Under sådana premisser kan jag inte diskutera.

Tess80 skrev 2009-10-08 16:39:58 följande:
    Jag sade vad du hellst skulle välja:Antingen kämpa mot den dåliga kvinnosynen i en brudöverlämning, och omvandla den till någe bra (precis som vi har gjort med så mycket annat genom tiderna, och fortfarande gör)ELLER, ska man låta det vara och att det då blir en fortsatt hemsk syn på kvinnan? Sedan undrade jag, vad tror du majoriteten är: att det finns fler kvinnor som vill ha brudöverlämning med sjysst kvinnosyn, eller tror du att det finns fler kvinnor som väljer att vara underordnad mannen?
  • feministbrud

Kvinnosynen har inget med det att göra.

Tess80 skrev 2009-10-08 16:45:09 följande:
    Jo det är EXAKT så det blir i så fall! För var någonstans blir ändringen tycker du, i att kvinnosynen blir bra om man "struntar i" överlämning?
  • Tess80

Men du älskar ju debatter, det har du sagt. Gillar du det inte längre eller?

feministbrud skrev 2009-10-08 16:45:37 följande:
    (Nu fick du mig att sratta lite i den här eländiga debatten.)
  • Aleta

Jag beklagar verkligen.
    Givetvis är du glad för alla fina stunder ni delade tillsammans. Min pappa hade också sett Hollywoodfilmer och frågade om jag ville att han skulle leda mig in. Jag sa nej och jag har precis lika fina minnen av honom och ångrar mig inte ett dugg trots att han är död och jag saknar honom oerhört.

Annelajan skrev 2009-10-08 10:38:28 följande:
    Oj, oj, oj...Just precis idag ligger min pappa för döden, och det är bara en tidsfråga innan han inte längre finns med oss, och jag är så lycklig över att han fick och ville följa med mig fram till altaret.Hade våran präst däremot sagt nej så hade vi ju såklart rättat oss efter det...Symboliken som vissa pratar om bekommer mig inte det minsta.Hade min mamma varit i livet så hade hon varit ett lika självklart val."Gå tillsammans" gör min man och jag precis hela tiden och har så gjort i 17 år innan vi gifte oss!
  • Duchess

Okej. Men jag förstår inte ditt resonemang. Alla (utom du?) är väl överens om att brudöverlämning har en sunkig historik och symbolik. Det vi är oense om är huruvida det är möjligt att ändra symboliken (och kvinnosynen).

När du då skriver "Det är lika långsökt att se det som en hemsk syn också", så tolkar jag dig som att du tycker att det är långsökt att se brudöverlämning som något negativt. Långsökt är det inte, eftersom även förespråkarna brukar hålla med om historiken och symboliken...

kikel skrev 2009-10-08 16:45:41 följande:
    ja det är ju det vi pratar om brudöverläming
  • Tess80

Jo men, visst har det det! För hur såg man på kvinnan som blev överlämnad?

Vad hade hon för förhållningssätt till mannen. Var hon självständig? Fick hon göra det hon ville?

Kan säga dig att det har ALLT med hur man såg på kvinnan vid brudöverläming och hur hennes s.k possition såg ut vid den tiden!

feministbrud skrev 2009-10-08 16:46:16 följande:
    Kvinnosynen har inget med det att göra.
  • Duchess

Det är ju inte det sämsta
    Man skulle nästan kunna tro att jag löst melodikrysset för många gånger...

feministbrud skrev 2009-10-08 16:45:37 följande:
    (Nu fick du mig att sratta lite i den här eländiga debatten.)
  • kikel

Det är långsökt när jag har förklarat gång på gång varför jag tänker göra en brudöverlämning och många andra gör det. För mig blir det väldigt långsökt.
    Jag har inte sakt att det inte har en hisorisk innebörd. Men inte i dagens sammhälle-

Duchess skrev 2009-10-08 16:48:33 följande:
    Okej. Men jag förstår inte ditt resonemang. Alla (utom du?) är väl överens om att brudöverlämning har en sunkig historik och symbolik. Det vi är oense om är huruvida det är möjligt att ändra symboliken (och kvinnosynen). När du då skriver "Det är lika långsökt att se det som en hemsk syn också", så tolkar jag dig som att du tycker att det är långsökt att se brudöverlämning som något negativt. Långsökt är det inte, eftersom även förespråkarna brukar hålla med om historiken och symboliken...
  • Tess80

Ni har hakat upp er på Hollywood filmer, men märk då en sak...att dom som önskar/kommer/har haft brudöverlämning har aldrig ens nämt Hollywood filmer på frågan varför just dom valt att ha brudöverlämning (inte vad jag vet iaf.)

Märkligt...

Aleta skrev 2009-10-08 16:48:13 följande:
    Jag beklagar verkligen.Givetvis är du glad för alla fina stunder ni delade tillsammans. Min pappa hade också sett Hollywoodfilmer och frågade om jag ville att han skulle leda mig in. Jag sa nej och jag har precis lika fina minnen av honom och ångrar mig inte ett dugg trots att han är död och jag saknar honom oerhört.
  • feministbrud

Det är kul att debattera, men nu verkar det som att jag måste sakupplysa. Kan du inte kommentera mitt inlägg om syn respektive kvinnosyn och säga vad det är du inte förstår eftersom du gör samma fel igen och igen och igen och igen och igen?

Tess80 skrev 2009-10-08 16:46:54 följande:
    Men du älskar ju debatter, det har du sagt. Gillar du det inte längre eller?
Svar på tråden Lämnas över eller inte?