• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Tess80

Nej det är absolut ingen dålig jämförelse. OM du inte förstog vad jag menade, så var det så att vissa saker som man gör, får vissa effekter. Och genom att förbättra kvinnosynen i brudöverlämnings frågan, så kommer det att med tiden garanterat att "sudda" ut den "gamla" symboliken.

Ore skrev 2009-10-08 15:31:08 följande:
    En kemisk reaktion har alltid biprodukter. Eller når ett jämviktstillstånd, där bara en viss procent av beståndsdelarna har reagerat. Dvs dålig jämförelse. Om man ska göra överlämning så som den var tänkt från början är vi tillbaka i det sunkiga, det är du medveten om?Och jag lyfter också gärna upp frågan som Duchess tog upp. De tjejer som genom brudöverlämning vill manifestera att deras män är överhuvudet i relationen, och att de själva nu blir omhändertagna av en ny man. Hur ska de göra? Går det att ha två betydelser parallellt??? Nej säger jag. Vad säger du?
  • Sonja68
    Tess80 skrev 2009-10-08 15:15:46 följande:
    Jo man KAN faktiskt "sudda" ut en symbolik. Jag ska förklara. Vad är det som är så himla hemskt med brudöverlämning? Jo, man ansåg att kvinnan hade ett "mindre värde", omyndig, hade inget att säga till om, kvinnan var beroende av en man mm. = ingen underbar kvinnosyn i brudöverlämning med andra ord.Men om man nu kämpar på att ändra kvinnosynen på detta,så blir det atomatiskt som en "kemisk reaktion" kan man säga, att symboliken sakta suddas bort. Och att folk vågar kliva fram och genomföra en fin överlämning som det var tänkt som från början.
    Jag tror jag förstår hur du tänker, men jag tycker att den tradition som vi har i Svenska kyrkan är mycket finare; att man går in tillsammans med sin blivande make. Den ser jag också som mer jämlik. Och naturlig.
    Jag lägger hellre ner mer krut på att vi ska behålla DEN traditionen än att återinföra brudöverlämning.
    Som jag sa tidigare: JAG tror inte att symboliken suddas ut förrän männen börjar gå in med sin mamma, för att låta sig överlämnas till sin brud. Eller att bruden går in med sin mamma och brudgummen med sin pappa.
    Men för mig ter sig allt detta med överlämning lite konstigt, personligen var det inget tänkbart alternativ. Jag och min man är vuxna sedan länge, har två barn, har levt ihop i tio år. Det var längesedan någon av mina föräldrar hade något att göra med mina val av partners. Så att gå in tillsammans med min man var det enda tänkbara för mig. Och det var så fint och underbart och jag hoppas att fler får vara med om den känslan av samhörighet
  • Tess80

Det är otroligt många som strävar efter detta, men har överlämning på en sjysst kvinnosyn! Och i dagens Sverige så har vi kvinnor mer frihet, har egna viljor och självförsörjande och starka! För det var och hade vi inte förr!! Långt i från det!

Därför är det viktigt att ändra kvinnosynen i brudöverlämningen pga. att Svenska kvinnor i dagens samhälle, är så mycket friare än förr!

Det jag absolut inte kan förstå är varför man inte vill ändra på en hemsk kvinnosyn? Det tycker jag är hemskt!

justagirl skrev 2009-10-08 15:32:45 följande:
    Tess80: Så mycket har jag förstått, men jag förstår inte varför det är så viktigt att brudöverlämning SKA finnas? Det vore väl bättre om man helt slutade med något som kan ses som kvinnoförnedrande, när vi nu ändå har ett alternativ som inte är det? Då skulle du inte behöva kämpa på i motvind.
  • Sonja68

Tess80: Blev lite fel där... Jag menade att jag tror jag förstår hur du MENAR att symboliken kan suddas ut. Inte tänker.

• justagirl

Jag tycker också man ska ändra på hemska kvinnosyner (det var inte det jag frågade om), men VARFÖR VILL NI HA BRUDÖVERLÄMNING!? Jag skriker lite för du verkar inte förstå vad jag säger....

Alltså, inte varför vill ni ändra på betydelsen/symboliken med brudöverlämning, utan varför vill ni ha det ÖVERHUVUDTAGET?

• Tess80

Ja jag menar inte att ALLA ska ha brudöverlämning! Utan dom paren som väljer att gå in med sin blivande man, tärna eller kanske t.o.m väljer att gå själv, ska självklart få ha det! Lika väl som jag tycker att dom som önskar att ha överlämning, ska få ha det om kvinnosynen ändras! Jag tror att det är en första början till att det kan utvecklas till att männen sedan också kanske vill bli överlämnade mm. Men det tar tid att förändra saker och ändra dåliga kvinnosyner! Man får bara inte ge upp.

Alla saker som innehåller dåliga kvinnosyner är värda att ändras på, INTE blunda för!

Sonja68 skrev 2009-10-08 15:34:54 följande:
    Jag tror jag förstår hur du tänker, men jag tycker att den tradition som vi har i Svenska kyrkan är mycket finare; att man går in tillsammans med sin blivande make. Den ser jag också som mer jämlik. Och naturlig. Jag lägger hellre ner mer krut på att vi ska behålla DEN traditionen än att återinföra brudöverlämning. Som jag sa tidigare: JAG tror inte att symboliken suddas ut förrän männen börjar gå in med sin mamma, för att låta sig överlämnas till sin brud. Eller att bruden går in med sin mamma och brudgummen med sin pappa. Men för mig ter sig allt detta med överlämning lite konstigt, personligen var det inget tänkbart alternativ. Jag och min man är vuxna sedan länge, har två barn, har levt ihop i tio år. Det var längesedan någon av mina föräldrar hade något att göra med mina val av partners. Så att gå in tillsammans med min man var det enda tänkbara för mig. Och det var så fint och underbart och jag hoppas att fler får vara med om den känslan av samhörighet
  • Tess80

Nä skrika behövs inte, jag hör ändå inte dig Men däremot så SER jag dig he he

Varför folk vill ha brudöverlämningar är ju olika, från person till person, det kan vara personligt och det kan vara av den anledningen att man tycker att det är fint.

Det är exakt samma sak att jag kan tycka att en tapet är fin, men inte andra...förstår du vad jag menar

justagirl skrev 2009-10-08 15:44:02 följande:
    Jag tycker också man ska ändra på hemska kvinnosyner (det var inte det jag frågade om), men VARFÖR VILL NI HA BRUDÖVERLÄMNING!? Jag skriker lite för du verkar inte förstå vad jag säger....Alltså, inte varför vill ni ändra på betydelsen/symboliken med brudöverlämning, utan varför vill ni ha det ÖVERHUVUDTAGET?
  • Tess80
    Sonja68 skrev 2009-10-08 15:40:43 följande:
    Tess80: Blev lite fel där... Jag menade att jag tror jag förstår hur du MENAR att symboliken kan suddas ut. Inte tänker.
  • justagirl

Jag sa, förutom att det är "fint", har ni några vettiga argument?

• feministbrud

En sak bara: SYN på brudöverlämning, inte KVINNOSYN på brudöverlämning. Det är där det blir fel i debatten. Den andra medningen är inte grammatiskt korrekt.

Svar på tråden Lämnas över eller inte?