Tess80 skrev 2009-10-08 15:15:46 följande:
Jo man KAN faktiskt "sudda" ut en symbolik. Jag ska förklara. Vad är det som är så himla hemskt med brudöverlämning? Jo, man ansåg att kvinnan hade ett "mindre värde", omyndig, hade inget att säga till om, kvinnan var beroende av en man mm. = ingen underbar kvinnosyn i brudöverlämning med andra ord.Men om man nu kämpar på att ändra kvinnosynen på detta,så blir det atomatiskt som en "kemisk reaktion" kan man säga, att symboliken sakta suddas bort. Och att folk vågar kliva fram och genomföra en fin överlämning som det var tänkt som från början.
Jag tror jag förstår hur du tänker, men jag tycker att den tradition som vi har i Svenska kyrkan är mycket finare; att man går in tillsammans med sin blivande make. Den ser jag också som mer jämlik. Och naturlig.
Jag lägger hellre ner mer krut på att vi ska behålla DEN traditionen än att återinföra brudöverlämning.
Som jag sa tidigare: JAG tror inte att symboliken suddas ut förrän männen börjar gå in med sin mamma, för att låta sig överlämnas till sin brud. Eller att bruden går in med sin mamma och brudgummen med sin pappa.
Men för mig ter sig allt detta med överlämning lite konstigt, personligen var det inget tänkbart alternativ. Jag och min man är vuxna sedan länge, har två barn, har levt ihop i tio år. Det var längesedan någon av mina föräldrar hade något att göra med mina val av partners. Så att gå in tillsammans med min man var det enda tänkbara för mig. Och det var så fint och underbart och jag hoppas att fler får vara med om den känslan av samhörighet