• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Ore
    Tess80 skrev 2009-10-08 13:20:31 följande:
    Men det är ju just detta man ändrar på om kvinnosynen blir bättre!Vi vill ändra på synsättet på kvinnosynen i brudöverlämningen i dagens samhälle! Är det så himla hemskt? Då talar ni ju lite emot er själva också, varför ska ni då kämpa för en förbättring på både kvinnorollen/mansrollen och jämlikheten i samhället då? Ha kvar då det gamla och sättet man levde på förr i tiden istället! Och ha kvar det synsättet på kvinnan som svag och "undergiven" av sin man.
    Det är inte hemskt, men förfärligt onödigt.

Jag jobbar för att förbättra jämlikheten och kvinnosynen i största allmänhet. För att man ska ses som individer, med individuella egenskaper, istället för en representant för sitt kön.

Jag har ingen önskan att leva "som man gjorde förr". Ser ingen anledning att hålla kvar ett synsätt där jag skulle vara svag och underställd min man. Därmed ser jag ingen anledning att jobba för att förändra synsättet på brudöverlämning - det finns ett förespråkat sätt att gå in till en vigselceremoni i Svenska kyrkan, nämligen att brudparet går in tillsammans. Det är jämlikt, och dessutom vackert. Alltså finns det INGEN anledning att ändra synsätt på brudöverlämning, det går lika bra att skippa brudöverlämning totalt. Så behöver ingenting misstolkas.

Många andra grejer är litet knivigare att lösa. Att kvinnor diskrimineras på arbetsmarknaden, att de fortfarande förväntas dra det tyngsta lasset vad gäller hushållsarbetet m.m. Dessa lägger jag gärna energi på, att förbättra jämställdheten.

När jag får tid över vill säga, just nu tar det ju hiskeligt mycket tid att förklara VARFÖR brudöverlämning är en dålig idé ur jämställdhetssynpunkt...
  • anoli

Men alltså, allvarligt Tess80? Vill du missförstå eller?
    Hur kan du få det till att jag tycker att kvinnor inte ska ha rösträtt i Sverige genom att jag anser att man inte ska återinföra en icke-jämställd handling i kyrkan?

Driver du med oss??

• Tess80

Jag beskyller ingen, jag bara vill försöka förstå varför ni inte vill förbättra den hemska kvinnosynen i brudöverlämningsfrågan. För vill man inte förbättra kvinnosynen, så tycker jag att det är fel. Man SKA kunna förbättra kvinnosynen inom alla aspekter.

• Ore
    Tess80 skrev 2009-10-08 13:29:32 följande:
    Ja men då kan du ju tänka att det förekommer fortfarande hemska saker runt om i världen, som vi har ändrat på här i Sverige. Att t.ex. vi kvinnor här i Sverige har rösträtt, det har inte alla länder! Så du menar att vi inte ska ha rösträtt bara för att alla länder inte har samma valmöjligheter?? Skumt...
    Nu är du ute och cyklar toooootalt i dina jämförelser. Behöver du äta lunch eller så? Blodsockerbrist?

Om brudöverlämning är något negativt, och att gå in tillsammans är positivt. Borde vi i Sverige behålla det positiva eller införa det negativa bara för att det finns i andra länder?

På samma sätt som kvinnlig rösträtt är positivt, att inte ha det är negativt. Även här bör vi behålla det positiva, snarare än att införa det negativa bara för att det är så i andra länder.

I båda fallen så kan andra länder ta efter oss, och införa det positiva!
  • Tess80

Det var DU som drog upp att man inte ska föra in något som fortfarande förekommer i andra länder. Man ska alltså inte förbättra.

anoli skrev 2009-10-08 13:32:24 följande:
    Men alltså, allvarligt Tess80? Vill du missförstå eller?Hur kan du få det till att jag tycker att kvinnor inte ska ha rösträtt i Sverige genom att jag anser att man inte ska återinföra en icke-jämställd handling i kyrkan?Driver du med oss??
  • Ore
    Tess80 skrev 2009-10-08 13:32:37 följande:
    Jag beskyller ingen, jag bara vill försöka förstå varför ni inte vill förbättra den hemska kvinnosynen i brudöverlämningsfrågan. För vill man inte förbättra kvinnosynen, så tycker jag att det är fel. Man SKA kunna förbättra kvinnosynen inom alla aspekter.
    För att det inte finns någon anledning till det. Brudöverlämning är skrotad, allt är bra ur jämlikhetssynpunkt. Såvida det inte kommer massa kvinnor som motverkar jämställdheten kring hur man går in till vigseln, genom att envisas med att återinföra en tradition som är skrotad sedan länge och hävda att den är gullig...
  • Ore
    Tess80 skrev 2009-10-08 13:37:26 följande:
    Det var DU som drog upp att man inte ska föra in något som fortfarande förekommer i andra länder. Man ska alltså inte förbättra.
    Om något förekommer i ett annat land, där det fortfarande har samma tragiska betydelse som det en gång haft här. Kan man då införa den traditionen som är helt klart negativ i det landet, och hävda att "nej men här har vi en heeeelt annan betydelse på detta". När ursprunget har PRECIS samma bakgrund?
  • Tess80

Oj nä du, inte alls. Jag klarar mig fint!

Ja men även så understryker du då att man ska "blunda" för att det förekommer brudöverlämningar i Sverige, och att man vill att sina medsystrar "ska" få en hemsk kvinnosyn, bara för att dom vill gå in med någon annan än med sin blivande make?

Nä hörrni, att kämpa för att förbättra en dålig kvinnosyn är ALDRIG fel, oavsett vad det är för syfte!

Ore skrev 2009-10-08 13:35:02 följande:
    Nu är du ute och cyklar toooootalt i dina jämförelser. Behöver du äta lunch eller så? Blodsockerbrist? Om brudöverlämning är något negativt, och att gå in tillsammans är positivt. Borde vi i Sverige behålla det positiva eller införa det negativa bara för att det finns i andra länder? På samma sätt som kvinnlig rösträtt är positivt, att inte ha det är negativt. Även här bör vi behålla det positiva, snarare än att införa det negativa bara för att det är så i andra länder. I båda fallen så kan andra länder ta efter oss, och införa det positiva!
  • Tess80

Jag skrev att man "delvis" tog in brudöverlämning, just för att man kan införa den genom att ha en ändrad kvinnosyn. För det har inte dom andra länderna!

Det är DÄR skillnaden ligger. Vi är ett mer modernare land än vissa andra, är det fel för att alla inte hänger med i utvecklingen då eller?

Ore skrev 2009-10-08 13:38:57 följande:
    Om något förekommer i ett annat land, där det fortfarande har samma tragiska betydelse som det en gång haft här. Kan man då införa den traditionen som är helt klart negativ i det landet, och hävda att "nej men här har vi en heeeelt annan betydelse på detta". När ursprunget har PRECIS samma bakgrund?
  • anoli

Suck. Jag blir alldeles matt..

Tess80 du verkar hänge dig åt nån slags skum särartsfeminism och dessutom VILJA missförstå oss alla andra.

Du får anse vad du vill (även om jag anser det förkastligt) men för den sakens skull så behöver du inte lägga ord i munnen på någon annan.
    Det är bara löjligt av dig att påstå att jag inte skulle vilja förbättra kvinnosynen av den anledning att jag anser att brudöverlämning är föråldrat och diskriminerande!

Svar på tråden Lämnas över eller inte?