Tess80 skrev 2009-10-08 13:20:31 följande:
Men det är ju just detta man ändrar på om kvinnosynen blir bättre!Vi vill ändra på synsättet på kvinnosynen i brudöverlämningen i dagens samhälle! Är det så himla hemskt? Då talar ni ju lite emot er själva också, varför ska ni då kämpa för en förbättring på både kvinnorollen/mansrollen och jämlikheten i samhället då? Ha kvar då det gamla och sättet man levde på förr i tiden istället! Och ha kvar det synsättet på kvinnan som svag och "undergiven" av sin man.
Det är inte hemskt, men förfärligt onödigt.
Jag jobbar för att förbättra jämlikheten och kvinnosynen i största allmänhet. För att man ska ses som individer, med individuella egenskaper, istället för en representant för sitt kön.
Jag har ingen önskan att leva "som man gjorde förr". Ser ingen anledning att hålla kvar ett synsätt där jag skulle vara svag och underställd min man. Därmed ser jag ingen anledning att jobba för att förändra synsättet på brudöverlämning - det finns ett förespråkat sätt att gå in till en vigselceremoni i Svenska kyrkan, nämligen att brudparet går in tillsammans. Det är jämlikt, och dessutom vackert. Alltså finns det INGEN anledning att ändra synsätt på brudöverlämning, det går lika bra att skippa brudöverlämning totalt. Så behöver ingenting misstolkas.
Många andra grejer är litet knivigare att lösa. Att kvinnor diskrimineras på arbetsmarknaden, att de fortfarande förväntas dra det tyngsta lasset vad gäller hushållsarbetet m.m. Dessa lägger jag gärna energi på, att förbättra jämställdheten.
När jag får tid över vill säga, just nu tar det ju hiskeligt mycket tid att förklara VARFÖR brudöverlämning är en dålig idé ur jämställdhetssynpunkt...