• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Tess80

Jag jobbar och kämpar på att ändra synsätt på kvinnor. Och det inkluderar även ändringar på kvinnosynen i brudöverlämning/eskortering!

Att just kvinnor vid brudöverlämning förr var undergivande, omyndiga och mannens "ägodelar". Inte en så sjysst kvinnosyn tycker jag, och den behöver ändras!

För även om det var fult förr och förndedrande för kvinnan, så är det inte så längre i dagens Sverige, tack o lov!

För börjar man att ändra synsättet på kvinnan som undergivande, omyndiga mm i brudöverlämning, så kommer symboliken att atomatiskt att försvagas och "suddas" ut med tiden.

• Duchess

Men varför? Jag förstår faktiskt inte.

Om du verkligen vill jobba för män och kvinnors lika värde och rättigheter så tycker jag att det är jättebra. Men ärligt talat jag har aldrig träffat någon politiskt medveten person som ens varit i närheten av att försvara brudöverlämningar. För mig känns det som ett uppdrag i samma svårighetsgrad som att försöka få allmänheten att sluta förknippa solkors med nazismen. Man kan naturligtvis jobba för det, men hur meningsfullt är det?

Vi har redan idag en vigselsed som symboliserar män och kvinnors fria val och lika värde - varför inte använda den och istället arbeta emot orättvisor på andra områden i samhället?

Tess80 skrev 2009-10-08 11:41:09 följande:
    Jag jobbar och kämpar på att ändra synsätt på kvinnor. Och det inkluderar även ändringar på kvinnosynen i brudöverlämning/eskortering!Att just kvinnor vid brudöverlämning förr var undergivande, omyndiga och mannens "ägodelar". Inte en så sjysst kvinnosyn tycker jag, och den behöver ändras! För även om det var fult förr och förndedrande för kvinnan, så är det inte så längre i dagens Sverige, tack o lov!För börjar man att ändra synsättet på kvinnan som undergivande, omyndiga mm i brudöverlämning, så kommer symboliken att atomatiskt att försvagas och "suddas" ut med tiden.
  • Aleta

Det är jättebra att ni är lyckliga med ert val, men ta ett steg tillbaka och läs vad du skrev och hur det uppfattas av någon utomstående som inte känner er:

Mamma syr klänningen och håller sig i bakgrunden.
    Pappa visar upp sig på hedersplats.
    Varför inte tvärt om?
    Där kommer symboliken in. Barn som ser detta får det inprogrammerat. Kvinnans roll i bakgrunden, servande. Mannen på framstående plats utan ansträngning.

Det är en symbol vare sig man vill eller ej. Varför inte gå in med både mamma och pappa. Jag tycker verkligen att mamma förtjänar det lika väl som pappa. Jo, det är för att vi i vår tur har blivit programmerade av det vi har sett sedan vi var barn.

Zanzimaya skrev 2009-10-08 10:24:18 följande:
    Jag gifter mig i slutet av november och ända sen jag var liten så har jag tänkt att min pappa ska gå med mig fram i kyrkan. Efter att ha läst att en del präster säger nej till detta ringde jag vår präst och pratade med honom. Han sa att han inte tyckte om det. Han förklarade varför han inte tyckte om det och jag förklarade varför jag ville det. Och efter det så var det ok. Bägge fick säga vad dom tyckte och så blir det. Och det respekterar jag, jag respekterar prästens åsikt och han respekterade min och det är trots allt min och min sambos dag, båda blir glada över att min pappa går fram med mig, och varför ska då en sån detalj få förstöra det?Jag vill att min pappa går fram för mig för att vi har varit igenom mycket tillsammans och har ett väldigt starkt band mellan varandra, samma med min sambo då min pappa har varit som en faderfigur för honom sen 6 år tillbaka. Det har inget med att min pappa "äger mig" och nu lämnar över ägande rätten till min blivande man, det har inget med att jag är lägre stående än dom två och att jag inte har nått att säga till om. Det är en ära för mig,min pappa och min sambo och det går inte emot religionen. Hade det gjort det hade jag förståt att präster säger nej, men jag tycker att det är mellan varje par och präst att diskutera det tillsammans istället och kommer fram till ett beslut. Det är trots allt parets dag och lite synd att en sån detalj kan förstöra för många.Och bara för att min pappa går med mig fram så tar inte det bort att det är min och min sambos dag.Min mamma har även hon en jätte stor roll i bröllopet eftersom hon syr klänningen åt mig, hon kommer att hjälpa mig med allt och vara med mig hela tiden och det räcker mer än väll för henne säger hon själv.
  • Tess80

Som jag skrev, jag kämpar för att ändra på en dålig kvinnosyn, vilket aldrig kan vara fel eller??

Jag har aldrig sagt att det är lätt, och det vet vi väl allihop att det tar tid att få igenom ändringar i ett mansdominerande land, eller hur?
    Men bara för att det tar tid, så finns det ingen som helst anledning att ge upp! Tackar stjärnorna att kvinnorna före oss inte gjorde det iaf.!

Det är nämligen inte så "självklart" längre att folk vill gå in med sin blivande man i Svenska kyrkan.

Det finns MASSOR av blivande brudpar i Sverige (även dom som inte är medlem här på BT) som önskar att bli eskorterade i svenska kyrkan.

Duchess skrev 2009-10-08 11:48:41 följande:
    Men varför? Jag förstår faktiskt inte. Om du verkligen vill jobba för män och kvinnors lika värde och rättigheter så tycker jag att det är jättebra. Men ärligt talat jag har aldrig träffat någon politiskt medveten person som ens varit i närheten av att försvara brudöverlämningar. För mig känns det som ett uppdrag i samma svårighetsgrad som att försöka få allmänheten att sluta förknippa solkors med nazismen. Man kan naturligtvis jobba för det, men hur meningsfullt är det? Vi har redan idag en vigselsed som symboliserar män och kvinnors fria val och lika värde - varför inte använda den och istället arbeta emot orättvisor på andra områden i samhället?
  • Duchess

Jadå, jag läste vad du skrev, men jag är ledsen: jag kan nog aldrig förstå hur man kämpar emot en dålig kvinnosyn genom att vilja införa brudöverlämning.

Att det finns blivande brudpar som inte vill gå in tillsammans gör mig sorgsen, och jag inser att det finns oerhört mycket att jobba med när det gäller jämställdhet.

Tess80 skrev 2009-10-08 12:05:20 följande:
    Som jag skrev, jag kämpar för att ändra på en dålig kvinnosyn, vilket aldrig kan vara fel eller??Jag har aldrig sagt att det är lätt, och det vet vi väl allihop att det tar tid att få igenom ändringar i ett mansdominerande land, eller hur?Men bara för att det tar tid, så finns det ingen som helst anledning att ge upp! Tackar stjärnorna att kvinnorna före oss inte gjorde det iaf.!Det är nämligen inte så "självklart" längre att folk vill gå in med sin blivande man i Svenska kyrkan. Det finns MASSOR av blivande brudpar i Sverige (även dom som inte är medlem här på BT) som önskar att bli eskorterade i svenska kyrkan.
  • Tess80

Detta finner jag väldigt märkligt, att en kvinna INTE vill ändra på en hemsk kvinnosyn!

Det är en självklarhet för mig (och borde vara för alla kvinnor) att ändra på detta inom ALLA aspekter som finns, och det inkluderar även eskorteringen i Svenska kyrkan.

Duchess skrev 2009-10-08 12:11:33 följande:
    Jadå, jag läste vad du skrev, men jag är ledsen: jag kan nog aldrig förstå hur man kämpar emot en dålig kvinnosyn genom att vilja införa brudöverlämning. Att det finns blivande brudpar som inte vill gå in tillsammans gör mig sorgsen, och jag inser att det finns oerhört mycket att jobba med när det gäller jämställdhet.
  • Duchess

En.. va? Vem vill inte ändra på kvinnosynen?

Jag är glad för alla som vill göra det, men att införa brudöverlämning i Svenska Kyrkan är ett steg bakåt, inte ett steg framåt.

Tess80 skrev 2009-10-08 12:16:28 följande:
    Detta finner jag väldigt märkligt, att en kvinna INTE vill ändra på en hemsk kvinnosyn!Det är en självklarhet för mig (och borde vara för alla kvinnor) att ändra på detta inom ALLA aspekter som finns, och det inkluderar även eskorteringen i Svenska kyrkan.
  • Tess80

Det är inget bakåtsteg alls! Vad är det som är så hemskt om kvinnosynen ändras i brudöverlämning?

Duchess skrev 2009-10-08 12:24:37 följande:
    En.. va? Vem vill inte ändra på kvinnosynen? Jag är glad för alla som vill göra det, men att införa brudöverlämning i Svenska Kyrkan är ett steg bakåt, inte ett steg framåt.
  • feministbrud

Nu tror jag att du blandar ihop saker och ting. Att ändra på hemsk kvinnosyn är en sak, och det är jättebra att vi är flera som jobbar för det. Men att ändra symboliken i en kvinnoförnedrande tradition är något helt annat. Och let's face it, många ser symboliken i brudöverlämning utan att ha en aning om bakgrunden. Pappa, leda in, mannen, tar emot. Svårt att INTE fatta vad det där handlar om.

Om min man går omkring med mig i koppel på stan så tror jag inte att det hjälper om jag skriker högt om att det för oss är en fin gest och att det inte har något som helst att göra med att han bestämmer över mig. Folk kommer att tro det i alla fall. Eller vad tror du?

Tess80 skrev 2009-10-08 12:16:28 följande:
    Detta finner jag väldigt märkligt, att en kvinna INTE vill ändra på en hemsk kvinnosyn!Det är en självklarhet för mig (och borde vara för alla kvinnor) att ändra på detta inom ALLA aspekter som finns, och det inkluderar även eskorteringen i Svenska kyrkan.
  • Duchess

Det finns helt enkelt inget sätt att bortse från att brudöverlämning har en tydlig och klar symbolik, likaså en tydlig och klar historik.

Varför inte t ex jobba för att utöka brudöverlämningen till att brudgummen också leds in av sin mamma? DET skulle vara en förändring av symboliken.

Tess80 skrev 2009-10-08 12:28:16 följande:
    Det är inget bakåtsteg alls! Vad är det som är så hemskt om kvinnosynen ändras i brudöverlämning?
Svar på tråden Lämnas över eller inte?