Det är jättebra att ni är lyckliga med ert val, men ta ett steg tillbaka och läs vad du skrev och hur det uppfattas av någon utomstående som inte känner er:
Mamma syr klänningen och håller sig i bakgrunden.
Pappa visar upp sig på hedersplats.
Varför inte tvärt om?
Där kommer symboliken in. Barn som ser detta får det inprogrammerat. Kvinnans roll i bakgrunden, servande. Mannen på framstående plats utan ansträngning.
Det är en symbol vare sig man vill eller ej. Varför inte gå in med både mamma och pappa. Jag tycker verkligen att mamma förtjänar det lika väl som pappa. Jo, det är för att vi i vår tur har blivit programmerade av det vi har sett sedan vi var barn.
Zanzimaya skrev 2009-10-08 10:24:18 följande:
Jag gifter mig i slutet av november och ända sen jag var liten så har jag tänkt att min pappa ska gå med mig fram i kyrkan. Efter att ha läst att en del präster säger nej till detta ringde jag vår präst och pratade med honom. Han sa att han inte tyckte om det. Han förklarade varför han inte tyckte om det och jag förklarade varför jag ville det. Och efter det så var det ok. Bägge fick säga vad dom tyckte och så blir det. Och det respekterar jag, jag respekterar prästens åsikt och han respekterade min och det är trots allt min och min sambos dag, båda blir glada över att min pappa går fram med mig, och varför ska då en sån detalj få förstöra det?Jag vill att min pappa går fram för mig för att vi har varit igenom mycket tillsammans och har ett väldigt starkt band mellan varandra, samma med min sambo då min pappa har varit som en faderfigur för honom sen 6 år tillbaka. Det har inget med att min pappa "äger mig" och nu lämnar över ägande rätten till min blivande man, det har inget med att jag är lägre stående än dom två och att jag inte har nått att säga till om. Det är en ära för mig,min pappa och min sambo och det går inte emot religionen. Hade det gjort det hade jag förståt att präster säger nej, men jag tycker att det är mellan varje par och präst att diskutera det tillsammans istället och kommer fram till ett beslut. Det är trots allt parets dag och lite synd att en sån detalj kan förstöra för många.Och bara för att min pappa går med mig fram så tar inte det bort att det är min och min sambos dag.Min mamma har även hon en jätte stor roll i bröllopet eftersom hon syr klänningen åt mig, hon kommer att hjälpa mig med allt och vara med mig hela tiden och det räcker mer än väll för henne säger hon själv.