Tack Aleta.
Jag ammade min första i ett år. Hade varit svårt att göra det om jag jobbat.
Min andra ammade jag i nio månader, hade tänkt fortsätta längre, men min man ville vara pappaledig och jag började jobba och då tappade hon intresset för amningen. Egentligen hade jag behövt amma henne längre då hon varit allvarligt sjuk i början av sitt liv med nedsatt immunitet som följd.
Eftersom jag tjänar betydligt mer än min man hade det varit mer ekonomiskt fördelaktigt för oss om han varit hemma hela tiden, men det fanns ett litet aber: amningen. Den är ganska viktig.
Så han var pappaledig 4 månader.
Med första barnet så hade det ju varit en katastrof om staten tvingat oss dela lika på föräldraledigheten: Han hade inget jobb, ingen intjänad SGI eftersom han inte bott så länge i Sverige, jag en blygsam kontorsråttelön. Att sluta amma vid 6 månader var inte heller aktuellt. Så jag var hemma ett år och vi levde på min lilla föräldrapenning. Han var arbetslös utan ersättning från staten över huvud taget, nä ursäkta, nåt litet bidrag fick han medan han gick på SFI. När dottern var nio månader fick han äntligen ett JOBB (som f.ö. få svennar skulle tagit, dåliga arbetstider, svintungt fysiskt och urusel arbetsmiljö, skitlön, men VI var glada).
Så vi var hemma båda i nio månader och så var jag hemma tre månader själv.
Jag är glad att vi kunde göra så