• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Tess80

Ja men det är exakt det som jag tidigare nämt, att allt som man kämpar på att förbättra i samhället, har ju haft en "hemsk" historia innan. Bl.a förnedrande sätt på kvinnan i olika aspekter.

Nä det där med Amerikanska filmer, kan du glömma på mig iaf. Jag har märkt att man lätt drar alla över en kam här inne, man ska vara lite försiktig med det!

Men just för att det var en hemsk kvinnosyn (att kvinnan var omyndig, under mannen som liknar en ägodel i brudöverlämningen) Anser jag är en jäkligt bra anledning till att förbättra!

Ore skrev 2009-10-08 13:04:38 följande:
    Nej, man ska inte stanna kvar i tiden. Man ska inse att det där med brudöverlämning VAR hemskt, och därför så SLÄPPTES det i Sverige för flera hundra år sedan. Och att det främjar inte jämställdheten ett jäkla dugg att återinföra den bara för att en massa nutida brudar har sett för många amerikanska filmer och fått för sig att det är så bröllop ska vara. Önskar att dessa brudar skulle få se lika många vettskrämda 12-åriga tjejer ledas fram av sina fäder till blivande makar som de tvingas gifta sig med. Då kan vi diskutera hur "romantiskt" det är med brudöverlämning.
  • Ore
    Tess80 skrev 2009-10-08 13:13:41 följande:
    Ja men det är exakt det som jag tidigare nämt, att allt som man kämpar på att förbättra i samhället, har ju haft en "hemsk" historia innan. Bl.a förnedrande sätt på kvinnan i olika aspekter.Nä det där med Amerikanska filmer, kan du glömma på mig iaf. Jag har märkt att man lätt drar alla över en kam här inne, man ska vara lite försiktig med det!Men just för att det var en hemsk kvinnosyn (att kvinnan var omyndig, under mannen som liknar en ägodel i brudöverlämningen) Anser jag är en jäkligt bra anledning till att förbättra!
    Men det är ju förbättrat! Kvinnan är inte omyndig längre, och överlämningen är skrotad för länge sedan i Sverige.
  • feministbrud

Du vill verkligen inte förstå skillnaden?

Tess80 skrev 2009-10-08 13:13:41 följande:
    Men just för att det var en hemsk kvinnosyn (att kvinnan var omyndig, under mannen som liknar en ägodel i brudöverlämningen) Anser jag är en jäkligt bra anledning till att förbättra!
  • Tess80

Men det är ju just detta man ändrar på om kvinnosynen blir bättre!

Vi vill ändra på synsättet på kvinnosynen i brudöverlämningen i dagens samhälle! Är det så himla hemskt?

Då talar ni ju lite emot er själva också, varför ska ni då kämpa för en förbättring på både kvinnorollen/mansrollen och jämlikheten i samhället då? Ha kvar då det gamla och sättet man levde på förr i tiden istället! Och ha kvar det synsättet på kvinnan som svag och "undergiven" av sin man.

Ore skrev 2009-10-08 13:12:47 följande:
    Nej, det måste man inte. Men så länge alla som väljer bort att gå in tillsammans som blivande äkta makar, väljer att låta pappan överlämna istället så finns det en norm. En norm, som bottnar i en väldigt solkig symbolik i att kvinnan är underställd mannen. Många som vill ha brudöverlämning verkar slå sig för bröstet och hävda att "jamen vi utmanar gamla trista normer". Det gör ni inte, ni befäster ännu äldre, och ännu mer trista normer genom att återinföra dem i den form de en gång var, innan de togs bort. Vill ni verkligen skapa en egen vigsel, med högst individuellt inslag, så bör ni göra på ett helt eget sätt. T.ex. låta brudgummen gå in med sin mamma. Eller med sin bäste vän (det är väl det man gör när man har marskalk, eller?). Bruden kan gå in med sin bästa vän (tärnan), fast kanske sida vid sida istället för att den ena följer efter. Till råga på allt elände (?) så vill många få möjlighet att spela upp denna symbolik just i kyrkan! Ett ställe som i högsta grad tar allvarligt på symbolik...! Hela kyrkan är ju proppfull av symboler. Både i kyrkans dekoration, i hur man gör saker och ting och en massa andra saker. Så när ni försöker lägga en annan symbolik än den befintliga, i något som utspelar sig i kyrkans lokaler, så ÄR det många som blir upprörda... Har ni ingen som helst förståelse för det???
  • Tess80

Vill och vill. Jag anser att du gör en fel liknelse helt enkelt.

Men att inte kämpa för att förbättra kvinnosynen i brudöverlämning tycker jag är en skam mot sitt eget kön!

feministbrud skrev 2009-10-08 13:18:35 följande:
    Du vill verkligen inte förstå skillnaden?
  • Tess80

Ja som vi vill ta delar av att föra in igen, fast då med förbättrad kvinnosyn inom brudöverlämning!

Ore skrev 2009-10-08 13:18:01 följande:
    Men det är ju förbättrat! Kvinnan är inte omyndig längre, och överlämningen är skrotad för länge sedan i Sverige.
  • anoli

För min egen del så tycker jag att det är en skam att återinföra en symbolisk handling som är verklighet för många kvinnor i världen.

• Tess80
    feministbrud skrev 2009-10-08 13:09:36 följande:
    Nej, SYMBOLIKEN är hemsk i brudöverlämning. Dålig kvinnosyn gör att man väljer brudöverlämning. Det är skillnaden.Ja, såklart väljer jag själv att gå med koppel, men skulle du på allvar säga att du tror att jag är en självständig kvinna som gör ett sådant val?
    Så då menar du att man INTE ska förbättra en dålig kvinnosyn?? Det låter skrämmande tycker jag!

Jag skulle strunta i om du gick i koppel eller inte, för det är inte mitt val. Alla väljer vi och får ta ansvar över vad man väljer att ta på sig och agerar som.
  • Tess80

Ja men då kan du ju tänka att det förekommer fortfarande hemska saker runt om i världen, som vi har ändrat på här i Sverige. Att t.ex. vi kvinnor här i Sverige har rösträtt, det har inte alla länder! Så du menar att vi inte ska ha rösträtt bara för att alla länder inte har samma valmöjligheter?? Skumt...

anoli skrev 2009-10-08 13:24:09 följande:
    För min egen del så tycker jag att det är en skam att återinföra en symbolisk handling som är verklighet för många kvinnor i världen.
  • Duchess

Allvarligt talat, om du vill beskylla någon här för att INTE vilja förbättra synen på kvinnor, då tror jag att du ska försöka med någon annan än feministbrud...

Tess80 skrev 2009-10-08 13:27:07 följande:
    Så då menar du att man INTE ska förbättra en dålig kvinnosyn?? Det låter skrämmande tycker jag! Jag skulle strunta i om du gick i koppel eller inte, för det är inte mitt val. Alla väljer vi och får ta ansvar över vad man väljer att ta på sig och agerar som.
Svar på tråden Lämnas över eller inte?