• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Tess80

Jag finner ändå detta väldig märkligt! Att det går att ändra på viss kvinnosyn, men inte alla, är det det du menar??

Men det talar ju emot sig själv också, för det som vi ändrar på i dagsläget om jämställdhet och bättre för kvinnan (och mannen) har ju en gång varit något dåligt i samhället och symbolyserat något som inte varit bra. Men DOCK i vissa fall så förekommer det att t.ex. kvinnan är hemma ibland med sina barn, och det är väl ingen dålig symbolik i det längre eller?

Duchess skrev 2009-10-08 12:30:59 följande:
    Det finns helt enkelt inget sätt att bortse från att brudöverlämning har en tydlig och klar symbolik, likaså en tydlig och klar historik. Varför inte t ex jobba för att utöka brudöverlämningen till att brudgummen också leds in av sin mamma? DET skulle vara en förändring av symboliken.
  • Tess80

Jag anser absolut inte att det är en helt annan sak att ändra på kvinnosynen i brudöverlämning nu, då många av oss vill bli eskorterade i kyrkan och samhället ser annorlunda ut nu, och kvinnan med för den delen.

Så då borde man även kunna ändra kvinnosynen i brudöverlämning/eskorteringen också. Eller är det bra att det ska finnas dåliga kvinnosyner??

feministbrud skrev 2009-10-08 12:28:26 följande:
    Nu tror jag att du blandar ihop saker och ting. Att ändra på hemsk kvinnosyn är en sak, och det är jättebra att vi är flera som jobbar för det. Men att ändra symboliken i en kvinnoförnedrande tradition är något helt annat. Och let's face it, många ser symboliken i brudöverlämning utan att ha en aning om bakgrunden. Pappa, leda in, mannen, tar emot. Svårt att INTE fatta vad det där handlar om. Om min man går omkring med mig i koppel på stan så tror jag inte att det hjälper om jag skriker högt om att det för oss är en fin gest och att det inte har något som helst att göra med att han bestämmer över mig. Folk kommer att tro det i alla fall. Eller vad tror du?
  • Duchess

Ärligt talat: Jag ger upp det här samtalet med dig. Jag förstår inte ditt sätt att resonera, och jag tycker att du resonerar naivt och orealistiskt. Jag tror att du menar väl, men jag tror inte att du någonsin kommer att våga erkänna för dig själv att brudöverlämning och kvinnors rätt och lika värde rimmar dåligt. Så vi kan lägga ner detta.

Tess80 skrev 2009-10-08 12:39:50 följande:
    Jag finner ändå detta väldig märkligt! Att det går att ändra på viss kvinnosyn, men inte alla, är det det du menar??Men det talar ju emot sig själv också, för det som vi ändrar på i dagsläget om jämställdhet och bättre för kvinnan (och mannen) har ju en gång varit något dåligt i samhället och symbolyserat något som inte varit bra. Men DOCK i vissa fall så förekommer det att t.ex. kvinnan är hemma ibland med sina barn, och det är väl ingen dålig symbolik i det längre eller?
  • Tess80

Nej jag ger mej ALDRIG vad det gäller att göra en förbättring på kvinnosynen, oavsett symboliker, livsstilar mm. Det gäller inom alla aspekter för mig!

Duchess skrev 2009-10-08 12:46:01 följande:
    Ärligt talat: Jag ger upp det här samtalet med dig. Jag förstår inte ditt sätt att resonera, och jag tycker att du resonerar naivt och orealistiskt. Jag tror att du menar väl, men jag tror inte att du någonsin kommer att våga erkänna för dig själv att brudöverlämning och kvinnors rätt och lika värde rimmar dåligt. Så vi kan lägga ner detta.
  • feministbrud

Nej, det handlar inte om kvinnosynen utan vad det står för och vad det föder för tankar rent visuellt.

Jämför det med burkan. Människor har ett fritt val att bära vilka kläder de vill, men inte är det så positivt om fler och fler kvinnor väljer att dölja hela sin kropp för omvärlden? Om vi skulle importera det till Sverige för att vi, i någon bortskämd västerlämndsk dumhet, vill hedra våra män? Tycker du då att vi ska ändra på synen på burkan när det i praktiken innebär att människor bara kan se män i ögonen?

Tess80 skrev 2009-10-08 12:42:00 följande:
    Jag anser absolut inte att det är en helt annan sak att ändra på kvinnosynen i brudöverlämning nu, då många av oss vill bli eskorterade i kyrkan och samhället ser annorlunda ut nu, och kvinnan med för den delen. Så då borde man även kunna ändra kvinnosynen i brudöverlämning/eskorteringen också. Eller är det bra att det ska finnas dåliga kvinnosyner??
  • anoli

Oj..
    Har förvisson inte läst igenom hela diskussionen, men för mig är det så osannolikt att man skulle vilja bli "överlämnad". Men, visst. Jag har kurskamrater, som är precis lika intresserade av genus & jämställdhet, som mig, som har en romantiserad bild av att bli eskorterad av sin pappa i kyrkan. För visst är det väl så?!
    Vi blir under hela uppväxten intutade romantiska, heteronormativa bilder av hur det "ska" vara!

Men, som Duchess nämnde, varför inte -isåfall- införa brudgumsöverlämning också?

• feministbrud

Man ska inte blnda ihop äpplen och päron i en debatt, då blir det obegripligt. Att ändra människors syn på kvinnan är äpplen och att ändra symbolik för symboler som är väldigt laddade för många (jfr burka och hakkors) är päron.

Tess80 skrev 2009-10-08 12:48:52 följande:
    Nej jag ger mej ALDRIG vad det gäller att göra en förbättring på kvinnosynen, oavsett symboliker, livsstilar mm. Det gäller inom alla aspekter för mig!
  • feministbrud

Du har så ätt i din analys! Jag tror att många inte vägar erkänna att Hollywood står för många av deras drömmar.

anoli skrev 2009-10-08 12:52:37 följande:
    Oj..Har förvisson inte läst igenom hela diskussionen, men för mig är det så osannolikt att man skulle vilja bli "överlämnad". Men, visst. Jag har kurskamrater, som är precis lika intresserade av genus & jämställdhet, som mig, som har en romantiserad bild av att bli eskorterad av sin pappa i kyrkan. För visst är det väl så?! Vi blir under hela uppväxten intutade romantiska, heteronormativa bilder av hur det "ska" vara!Men, som Duchess nämnde, varför inte -isåfall- införa brudgumsöverlämning också?
  • Duchess

Ja, om man vill att bruden ska överlämnas är det väl rimligt att även brudgummen överlämnas? Men konstigt nog har jag aldrig hört talas om det under alla de år (rätt många) som jag diskuterat den här frågan på BT och andra ställen.

Jag har hört oändligt många blivande brudar som förklarar att just deras relation till pappan är väldigt speciell av något skäl, och att de vill hedra honom. Är det inte märkligt att ingen blivande brud har en så speciell relation till manman och vill hedra henne? När jag ser mig omkring i vardagen så har många tjejer en jättenära relation till sin mamma.

Det talas också mycket om att den blivande brudgummen är blyg eller har scenskräck. Är det inga blivande brudar som har det? Och hur många män med scenskräck kan det egentligen finnas?

Själv tycker jag att det vore spännande om man någon gång fick höra talas om en blivande brud som står framme i kyrkan och väntar tillsammans med sina tärnor, medan den blivande brudgummen leds fram i kyrkan av sin mamma....

anoli skrev 2009-10-08 12:52:37 följande:
    Oj..Har förvisson inte läst igenom hela diskussionen, men för mig är det så osannolikt att man skulle vilja bli "överlämnad". Men, visst. Jag har kurskamrater, som är precis lika intresserade av genus & jämställdhet, som mig, som har en romantiserad bild av att bli eskorterad av sin pappa i kyrkan. För visst är det väl så?! Vi blir under hela uppväxten intutade romantiska, heteronormativa bilder av hur det "ska" vara!Men, som Duchess nämnde, varför inte -isåfall- införa brudgumsöverlämning också?
  • Tess80

Jo, det handlar visst om kvinnosynen i allra högsta grad! Men menar du att du inte vill ändra på kvinnosynen i brudöverlämning?? Vill du ärligt att den ska vara så hemsk än idag?? Ska man verkligen stanna kvar i tiden på det viset?

feministbrud skrev 2009-10-08 12:51:42 följande:
    Nej, det handlar inte om kvinnosynen utan vad det står för och vad det föder för tankar rent visuellt.
Svar på tråden Lämnas över eller inte?