Ja, om man vill att bruden ska överlämnas är det väl rimligt att även brudgummen överlämnas? Men konstigt nog har jag aldrig hört talas om det under alla de år (rätt många) som jag diskuterat den här frågan på BT och andra ställen.
Jag har hört oändligt många blivande brudar som förklarar att just deras relation till pappan är väldigt speciell av något skäl, och att de vill hedra honom. Är det inte märkligt att ingen blivande brud har en så speciell relation till manman och vill hedra henne? När jag ser mig omkring i vardagen så har många tjejer en jättenära relation till sin mamma.
Det talas också mycket om att den blivande brudgummen är blyg eller har scenskräck. Är det inga blivande brudar som har det? Och hur många män med scenskräck kan det egentligen finnas?
Själv tycker jag att det vore spännande om man någon gång fick höra talas om en blivande brud som står framme i kyrkan och väntar tillsammans med sina tärnor, medan den blivande brudgummen leds fram i kyrkan av sin mamma....
anoli skrev 2009-10-08 12:52:37 följande:
Oj..Har förvisson inte läst igenom hela diskussionen, men för mig är det så osannolikt att man skulle vilja bli "överlämnad". Men, visst. Jag har kurskamrater, som är precis lika intresserade av genus & jämställdhet, som mig, som har en romantiserad bild av att bli eskorterad av sin pappa i kyrkan. För visst är det väl så?! Vi blir under hela uppväxten intutade romantiska, heteronormativa bilder av hur det "ska" vara!Men, som Duchess nämnde, varför inte -isåfall- införa brudgumsöverlämning också?