• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Tess80
    feministbrud skrev 2009-10-07 22:40:13 följande:
    Jo, det har du såklart rätt i, men min poäng i hela mitt resonemang är att man inte kan ta något för givet och att blanda in bakåtsträvande symboler i sin vigsel är att spotta våra mödrar och mormödrar i ansiktet.
    Där anser jag att du har fel synvinkel på det hela. Jag anser att det varken är bakåtsträvande eller "spotta" som du säger, på våra mödrar och mormödrar i ansiktet! För det gör jag verkligen inte.

Kvinnosynen har ändrats! Tack o lov!

Och det kan det även göra i frågan om kvinnosynen i brudöverlämning. För kvinnorna förr var undergivna männen, omyndiga och ansågs som "föremål" i brudöverlämning. Men iom. att synen på oss kvinnor generellt sätt har ändrats med tiden,och blivit bättre, så tycker jag givetvis att även synen på kvinnor med brudöverlämning också kan ändras till det bättre.
  • Ore
    Tess80 skrev 2009-10-07 21:37:27 följande:
    På detta svarar jag att med alla dessa hushålls sysslor menar jag har varit ett tvång, att det var just kvinnor som skulle göra dessa, inte männen! Det är fel! Sedan så var kvinnan beroende av mannen iom. att det var han som drog in pengarna i hushållet. Kvinnan fick inte känna sig oberoende och självständig och få välja själv vad hon ville. Dom hade inte mycket att säga till om. Symboliken är att kvinnor var förtryckta i dessa förhållanden och så som samhället såg ut.
    En brudöverlämning - som görs en gång i livet, får man hoppas - är inget som har något praktiskt värde. Det är en symbolisk handling och inget annat. Enligt min åsikt är symboliken (och även så som handlingen skulle tolkas intuitivt av någon som inte hade någon kunskap om handlingens historia och liknande) ojämställd. En man går in själv för att gifta sig. En kvinna går med en man in fram till den andra mannen. Tolkning, hon kan inte gå själv. Och ingen möjlighet att tänka "jaja, hon är nog jämställd i övrigt" - eftersom hon där och då valt att manifestera att hon inte är jämställd!

Hushållsarbete - görs varje dag. T.ex. matlagning. Räknar jag bort när vi är bortbjudna och när vi köper hämtmat så lagar säkert jag och maken mat ca 300 gånger om året. Om någon kommer hem till mig medan jag lagar mat, så finns det alltså väldigt stor anledning att inte utgå ifrån att det alltid är jag som lagar maten. Vi kanske lagar mat varannan dag? Det är alltså inte på något vis någon manifestation över om man lever jämställt eller inte. Det finns många olika scenarion som kan orsaka att det är jag, kvinnan, som lagar mat. T.ex. om min man inte är hemma. Eller om han är upptagen med att städa i badrummet, stryka tvätt eller göra något annat.

Därför kan inte hushållssysslorna som ingår i den klassiska "hemmafrurollen" och symboliken i det jämföras med symboliken i brudöverlämning.
  • Ore
    Tess80 skrev 2009-10-07 23:43:14 följande:
    Men iom. att synen på oss kvinnor generellt sätt har ändrats med tiden,och blivit bättre, så tycker jag givetvis att även synen på kvinnor med brudöverlämning också kan ändras till det bättre.
    Återigen. Man KAN säkert ändra synen på brudöverlämning. Men varför??? Varför lägga så jäkla mycket energi som det krävs för att ändra en symbolisk handling, när det är precis lika enkelt att brudparet går in tillsammans, kommer in från varsitt håll, kommer in en i taget utan några föräldrar inblandade, eller att båda går in med respektive föräldrapar. Påstå inte att det saknas valfrihet. Varför då välja något som har en så extremt trist och solkig historia, och envisas med att vilja förändra symboliken. Symbolik tar lång tid att ändra, varför inte lika gärna avskaffa det och konstatera att det inte finns anledning att göra så. Och ägna tid åt att införa mer jämställdhet i frågor som INTE går att avskaffa lika lätt som brudöverlämning.
  • Bride in the city

Som en kommentar i det stora allmänna... är det barnledigheten som primärt ger kvinnor lägre lön nödvändigtvis? Man tycks i vart fall hävda detta här. Var 6:e kvinna i Sverige har inte barn. Man kanske borde separera olika grupper i statistiken innan man går vidare med detta? Det är förstås möjligt att vi kvinnor utan barn har högre lön än kvinnor med barn. Men om det inte är så kanske denna vinkling med att männen sak vara barnlediga är bortkastad?

Min okvalificerade gissning är att ett starkt bidragande skäl är att det faktum att kvinnor jobbar deltid i betydligt större utsträckning än män samt de enligt studier begär lägre lön än män är två betydligt intressantare punkter att ta fasta på. Men sen måste vi också tänka på att offentlig sektor betalar sig sänmre och att 2/3 av kvinnoran jobbar där, medan 2/3 av männens itter i den privata sektorn.

Kan i sammanhangetr nämna att enligt SCB är det så att män som inte har barn oftas har mycket låga inkomster. Ett sätt att tolka detta är att kvinnor helt enkelt väljer män med högre inkomster. Det står ju faktiskt en kvinna fritt att välja en deltidsarbetande man sysselsatt i ett yrke där man inte "avancerar" om kvinnan själv vill göra karriär och tjäna pengar och inte ha huvudansvaret för ev barn.

Spontant känner jag när detta ämne diskuteras att man snöar in sig på orättvistänkandet. Vem tror att det finns utrymme för att höja lönen för halva arbetsstyrkan? Då måste andra få sänkta löner. Att få samma lön som en person med högre lön kommer kanske inte att gå ihop sig ekonomiskt för många företag. Så- det ni får lobba för är väl att männen för sänkta löner i så fall om lönerna ska vara desamma.

Eller så kan man fortsätta med att köra debatten i samma spår som man gjort i sådär 30 år. Själv tror jag mer att förändringen måste komma från varje individ som själv måste bidra till att förändra synsätt- om det är det man vill.

• Aleta

Fast problemet är ju att kvinnor fortfarande kan få lägre lön för exakt samma jobb som en man.
    Bride in the city skrev 2009-10-08 09:21:10 följande:

Som en kommentar i det stora allmänna... är det barnledigheten som primärt ger kvinnor lägre lön nödvändigtvis? Man tycks i vart fall hävda detta här. Var 6:e kvinna i Sverige har inte barn. Man kanske borde separera olika grupper i statistiken innan man går vidare med detta? Det är förstås möjligt att vi kvinnor utan barn har högre lön än kvinnor med barn. Men om det inte är så kanske denna vinkling med att männen sak vara barnlediga är bortkastad?Min okvalificerade gissning är att ett starkt bidragande skäl är att det faktum att kvinnor jobbar deltid i betydligt större utsträckning än män samt de enligt studier begär lägre lön än män är två betydligt intressantare punkter att ta fasta på. Men sen måste vi också tänka på att offentlig sektor betalar sig sänmre och att 2/3 av kvinnoran jobbar där, medan 2/3 av männens itter i den privata sektorn. Kan i sammanhangetr nämna att enligt SCB är det så att män som inte har barn oftas har mycket låga inkomster. Ett sätt att tolka detta är att kvinnor helt enkelt väljer män med högre inkomster. Det står ju faktiskt en kvinna fritt att välja en deltidsarbetande man sysselsatt i ett yrke där man inte "avancerar" om kvinnan själv vill göra karriär och tjäna pengar och inte ha huvudansvaret för ev barn. Spontant känner jag när detta ämne diskuteras att man snöar in sig på orättvistänkandet. Vem tror att det finns utrymme för att höja lönen för halva arbetsstyrkan? Då måste andra få sänkta löner. Att få samma lön som en person med högre lön kommer kanske inte att gå ihop sig ekonomiskt för många företag. Så- det ni får lobba för är väl att männen för sänkta löner i så fall om lönerna ska vara desamma. Eller så kan man fortsätta med att köra debatten i samma spår som man gjort i sådär 30 år. Själv tror jag mer att förändringen måste komma från varje individ som själv måste bidra till att förändra synsätt- om det är det man vill.
  • Aleta

Men det är verkligen på väg tillbaka om man tittar i samhället.
    Legotillverkare som hävdar att flickor inte vill bygga med lego utan ska ha stora (helst rosa) bitar som genast sätts ihop och som man sedan leker med. pojkarna ska ha rymdleksaker, soldater och robotar.
    I alla klädbutiker är det pojkkläder med dödskallar, monster och drakar medan flickkläderna har blommor, hjärtan och fjärilar.

I styrelserummen idag säger männen att det inte finns tillräckligt många tekniskt kunniga kvinnor, därför kan de heller inte sitta i styrelserna (det är inte alltid som männen har all kompetens som krävs för att en kvinna ska få platsen).

Hur kommer situationen att se ut när barnen som växer upp idag blir stora? Med tanke på hur media ser ut, med mängder av bimbos typ Anna Anka, Paris Hilton osv. som förebilder så ser det mörkt ut tycker jag!

Nej, vi kan verkligen inte sätta oss ner och vila på våra mödrars och mormödrars lagrar. Vi är på väg tillbaka, men vi är så bortskämda att vi inte inser det!

Men iom. att synen på oss kvinnor generellt sätt har ändrats med tiden,och blivit bättre, så tycker jag givetvis att även synen på kvinnor med brudöverlämning också kan ändras till det bättre.
  • feministbrud

Jo, men nu har brudöverlämningen inte ändrat i betydelse, kanske för dig, men inte för det stora flertalet. Det måste du förhålla dig till. Jag vet att det finns många kvinnosakskvinnor som känner sig spottade i ansiktet av att i övrigt jämställda kvinnor 2009 väljer att importera en ojämställd sed till Sverige. Jag förstår att du inte menar att spotta någon i ansiktet och du allena bidrar inte till någon större upprördhet, men att det blivit ett fenomen och en trend upprör många.

Där anser jag att du har fel synvinkel på det hela. Jag anser att det varken är bakåtsträvande eller "spotta" som du säger, på våra mödrar och mormödrar i ansiktet! För det gör jag verkligen inte.Kvinnosynen har ändrats! Tack o lov! Och det kan det även göra i frågan om kvinnosynen i brudöverlämning. För kvinnorna förr var undergivna männen, omyndiga och ansågs som "föremål" i brudöverlämning. Men iom. att synen på oss kvinnor generellt sätt har ändrats med tiden,och blivit bättre, så tycker jag givetvis att även synen på kvinnor med brudöverlämning också kan ändras till det bättre.
  • Aleta

Jag kom på en sak till!
    I Mensa så är det överlag färre kvinnor än män i hela världen. Varför? Kvinnor är lika smarta som män.
    Det finns teorier att det går så långt tillbaka som runt år 2200 f. Kr. i samband med alfabetets införande.
    Innan bibeln blev populär hade kvinnorna högre status, gudinnor tillbads. Plötsligt fanns det bara en, manlig gud och kvinnor fick inte tillträde till den nya religionen, att undervisa en kvinna var en synd. Förmodligen var det ett led i att införa den nya religionen. Även kreativa uttryck förbjöds, som bilder t ex (vilket man ser även idag inom islam och amish).
    Den vänstra hjärnhalvan har blivit den som räknas som intelligens vilket kanske män har lite lättare för. Om det istället hade varit den högra hjärnhalvan så hade det förmodligen varit tvärt om, fler kvinnor än män hade varit med i högintelligensföreningar. Vad jag försöker säga är att inom nästan alla områden så är det mesta tillrättalagt för männen, för det som de har lättast för.
    Oavsett det så borde det vara 50/50 även idag i sådana föreningar, men kvinnor uppmuntras och förväntas inte att var smarta. Om jag gjorde ett grupparbete med en kille i skolan så kunde han få 5 i betyg medan jag fick 3- Jag klagade givetvis och frågade varför. Jo, alla tjejer fick 3, för de är ju inte så tekniska. (GRRRRRRRRR Jag var MINST lika bra som killen, men pga mitt kön så tog man förgivet att jag åkte snålskjuts.)

Vi har alltså över 4000 år av ojämlikhet att kämpa mot. Det går inte på några decennier då det sitter mycket djupt rotat.

• Zanzimaya

Jag gifter mig i slutet av november och ända sen jag var liten så har jag tänkt att min pappa ska gå med mig fram i kyrkan. Efter att ha läst att en del präster säger nej till detta ringde jag vår präst och pratade med honom. Han sa att han inte tyckte om det. Han förklarade varför han inte tyckte om det och jag förklarade varför jag ville det. Och efter det så var det ok. Bägge fick säga vad dom tyckte och så blir det. Och det respekterar jag, jag respekterar prästens åsikt och han respekterade min och det är trots allt min och min sambos dag, båda blir glada över att min pappa går fram med mig, och varför ska då en sån detalj få förstöra det?

Jag vill att min pappa går fram för mig för att vi har varit igenom mycket tillsammans och har ett väldigt starkt band mellan varandra, samma med min sambo då min pappa har varit som en faderfigur för honom sen 6 år tillbaka. Det har inget med att min pappa "äger mig" och nu lämnar över ägande rätten till min blivande man, det har inget med att jag är lägre stående än dom två och att jag inte har nått att säga till om. Det är en ära för mig,min pappa och min sambo och det går inte emot religionen. Hade det gjort det hade jag förståt att präster säger nej, men jag tycker att det är mellan varje par och präst att diskutera det tillsammans istället och kommer fram till ett beslut. Det är trots allt parets dag och lite synd att en sån detalj kan förstöra för många.

Och bara för att min pappa går med mig fram så tar inte det bort att det är min och min sambos dag.

Min mamma har även hon en jätte stor roll i bröllopet eftersom hon syr klänningen åt mig, hon kommer att hjälpa mig med allt och vara med mig hela tiden och det räcker mer än väll för henne säger hon själv.

• Annelajan

Oj, oj, oj...

Just precis idag ligger min pappa för döden, och det är bara en tidsfråga innan han inte längre finns med oss, och jag är så lycklig över att han fick och ville följa med mig fram till altaret.
    Hade våran präst däremot sagt nej så hade vi ju såklart rättat oss efter det...

Symboliken som vissa pratar om bekommer mig inte det minsta.

Hade min mamma varit i livet så hade hon varit ett lika självklart val.

"Gå tillsammans" gör min man och jag precis hela tiden och har så gjort i 17 år innan vi gifte oss!

Svar på tråden Lämnas över eller inte?