Tess80 skrev 2009-10-07 21:37:27 följande:
På detta svarar jag att med alla dessa hushålls sysslor menar jag har varit ett tvång, att det var just kvinnor som skulle göra dessa, inte männen! Det är fel! Sedan så var kvinnan beroende av mannen iom. att det var han som drog in pengarna i hushållet. Kvinnan fick inte känna sig oberoende och självständig och få välja själv vad hon ville. Dom hade inte mycket att säga till om. Symboliken är att kvinnor var förtryckta i dessa förhållanden och så som samhället såg ut.
En brudöverlämning - som görs en gång i livet, får man hoppas - är inget som har något praktiskt värde. Det är en symbolisk handling och inget annat. Enligt min åsikt är symboliken (och även så som handlingen skulle tolkas intuitivt av någon som inte hade någon kunskap om handlingens historia och liknande) ojämställd. En man går in själv för att gifta sig. En kvinna går med en man in fram till den andra mannen. Tolkning, hon kan inte gå själv. Och ingen möjlighet att tänka "jaja, hon är nog jämställd i övrigt" - eftersom hon där och då valt att manifestera att hon inte är jämställd!
Hushållsarbete - görs varje dag. T.ex. matlagning. Räknar jag bort när vi är bortbjudna och när vi köper hämtmat så lagar säkert jag och maken mat ca 300 gånger om året. Om någon kommer hem till mig medan jag lagar mat, så finns det alltså väldigt stor anledning att inte utgå ifrån att det alltid är jag som lagar maten. Vi kanske lagar mat varannan dag? Det är alltså inte på något vis någon manifestation över om man lever jämställt eller inte. Det finns många olika scenarion som kan orsaka att det är jag, kvinnan, som lagar mat. T.ex. om min man inte är hemma. Eller om han är upptagen med att städa i badrummet, stryka tvätt eller göra något annat.
Därför kan inte hushållssysslorna som ingår i den klassiska "hemmafrurollen" och symboliken i det jämföras med symboliken i brudöverlämning.