Tess80 skrev 2009-10-07 17:30:53 följande:
Jo det är viktigt att dra paraleller, det här var bara ett exempel utav många där kvinnor varit undergivna än sina män genom åren.Under 50-talet så blev kvinnor väldigt lätt utstötta utav samhället, socialen m.fl om man inte följde sin "kvinnoroll". Det vet jag. Och det vet jag att även du vet, att kvinnor inte hade mycket att säga till om, det var bara att följa "strömmen", för det var bäst så. Kvinnan var "undergiven" och förtryckt. Mannen var "herren på täppan".Men jag förstår ändå inte varför synsättet och symbliken inte kan ändras till det bättre? Så om en kvinna väljer att vara hemmafru nu i dagens samhälle(t.ex.) så måste ju hennes handling symbolisera sig själv som förtryckt och beroende av mannen, eller hur? För det var ju där förtryckta kvinnor befann sig förr.Har ännu inte fått en vettig förklaring...
I dagens samhälle kan kvinnan välja mellan att jobba, eller inte jobba. Det kan även mannen göra. Så länge som de har ekonomiska förutsättningar för att låta den ena parten gå ner i tid så är det inget problem.
Men vad många har påpekat för dig, och du hela tiden verkar ignorera eller missa, är att hushållssysslor är något som behöver göras. Alltså måste någon göra dem. Det finns olika lösningar på det, mer eller mindre jämställda. Men det är fortfarande ingen symbolisk handling att sköta hushållet!!!!!
Att bli överlämnad på sitt bröllop är i högsta grad symboliskt. Det tror jag att vi är helt överens om, eftersom även många av brudöverlämningsförespråkarna nämnt symbolik som hedra sin pappa, romantiska gester och liknande.