• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Flygande taxen

Tess80 skrev 2009-10-07 12:39:33 följande:

Flygande taxen skrev 2009-10-07 12:23:20 följande:
    Detta inlägget talar mer om vad du är för person. Tycker enbart synd om sådana personer, som inte vill utvecklas eller som inte kan dra förnuftiga paraleller.Men du behöver inte vara orolig, jag tar verkligen inte åt mig vad du tycker om mig, jag bryr mig inte alls vad andra tycker om mig, för jag står ändå för vad jag tycker och kämpar för Det kan INGEN ändra på. Jag är en stark kvinna med stort fokus och konsentration på framtiden och förbättring. Jag vet att jag är en "färgstark" person som gärna "sticker ut" lite mer än alla andra, och det gillar inte folk.
    Intressant att veta vad du drar för slutsatser om mig som person av detta mitt inlägg? T.ex. så säger jag inte vad jag tycker om ämnet som diskuteras etc.

Och huruvida jag vill "utvecklas" eller inte framgår knappast heller av mitt inlägg, där jag bara försöker ge en förklaring till en sak som verkar ha (medvett eller omedvetet) missuppfattats. Och på tal om "förnuftiga paraleller" så var det ju just "förnuftiga paraleller" som du tydigen hae svårt att förstå tidigare.
    Det var ju just exakt en paralell som Duchess försökte dra. Men som du tydligen inte kunde, eller ville, förstå.
    Så vem är det då som inte vill "utvecklas" och som har svårt med paraleller?

Vill inte vara oartig eller "banka vett" i någon (om detta hänvisade till mitt inlägg). Blir bara lite iriterad på att folk är snäsiga, nedvärderande ("lilla du" låter extremt nedvärdernade tycker jag) och verkar medvetet vägra förstå andras argument för att man inte vill höra det de har att säga. Lite "strutsmentalitet", vi gömmer huvudet i sanden, vi vägrar höra när vi inte vill lyssna på/förstå det som sägs.

Repeterar mig själv; tycker bara det är trist när en vettig diskussion inte kan hållas just vettig.
    men vilken "sida" jag är på i diskussionen har jag sagt varken bu eller bä om här. Så var snäll och dra inga förhastade slutsatser... det taar bara mer "om vad du är för person"
  • kikel

Ja jag kanske starta den. Men jag trode faktiskt att folk var lite mer som jag och inte ser brudöverläming som något kvinnoförtyck. Om man nu tycker det förstår jag inte varför man gifter sig alls! Ville ha tips från andra som är som jag! Som inte ser varända liten sak som kvinnoförtyck

• Sebastiána
    kikel skrev 2009-10-07 12:57:49 följande:
    Ja jag kanske starta den. Men jag trode faktiskt att folk var lite mer som jag och inte ser brudöverläming som något kvinnoförtyck. Om man nu tycker det förstår jag inte varför man gifter sig alls! Ville ha tips från andra som är som jag! Som inte ser varända liten sak som kvinnoförtyck
    Då var det ju bra att du startade tråden så att du fick veta att 1) den vanligaste formen av vigsel i Sverige är att brudparet går in tillsammans och 2) att det finns många människor som har negativa känslor inför brudöverlämning.

Sedan tycker jag att det är konstigt att du inte förstår varför brudpar som vill gå in tillsammans över huvud taget vill gifta sig.
  • kikel

Ja det viste jag väl men att folk ska bli så jäklans tokiga att andra människor vill göra det, det har inte riktigt med någon annan att göra.
    Jag menar folk som ser allt som kvinnoförtyck vill gifta sig förstår jag mig inte på för då vorre väl ett giftemål det också.

• Tess80

Flygande taxen skrev 2009-10-07 12:56:31 följande:

Tess80 skrev 2009-10-07 12:39:33 följande:
    Intressant att veta vad du drar för slutsatser om mig som person av detta mitt inlägg? T.ex. så säger jag inte vad jag tycker om ämnet som diskuteras etc. Och huruvida jag vill "utvecklas" eller inte framgår knappast heller av mitt inlägg, där jag bara försöker ge en förklaring till en sak som verkar ha (medvett eller omedvetet) missuppfattats. Och på tal om "förnuftiga paraleller" så var det ju just "förnuftiga paraleller" som du tydigen hae svårt att förstå tidigare.Det var ju just exakt en paralell som Duchess försökte dra. Men som du tydligen inte kunde, eller ville, förstå.Så vem är det då som inte vill "utvecklas" och som har svårt med paraleller?Vill inte vara oartig eller "banka vett" i någon (om detta hänvisade till mitt inlägg). Blir bara lite iriterad på att folk är snäsiga, nedvärderande ("lilla du" låter extremt nedvärdernade tycker jag) och verkar medvetet vägra förstå andras argument för att man inte vill höra det de har att säga. Lite "strutsmentalitet", vi gömmer huvudet i sanden, vi vägrar höra när vi inte vill lyssna på/förstå det som sägs.Repeterar mig själv; tycker bara det är trist när en vettig diskussion inte kan hållas just vettig.men vilken "sida" jag är på i diskussionen har jag sagt varken bu eller bä om här. Så var snäll och dra inga förhastade slutsatser... det taar bara mer "om vad du är för person"
    Jo men så är ju verkliga livet, folk hakar upp sig på olika ord, olika handlingar, tyder saker olika mm. Alla är vi olika helt enkelt. Jag är en person som kör mitt eget "rejs" och har starka åsikter och en envis vilja oavsett om det "passar" andra eller inte.

Nä nu har jag suttit här länge, och måste röra på benen en stund för att hämta sonen

Men som jag sa innan, jag bryr mig inte så värst mycket om vad andra tycker i "motståndsrörelsen", då jag redan är "inbiten" i vad jag vill och så många andra kämpar för.
  • passionsblomman

Varför tycker du att ett äktenskap symboliserar kvinnoförtryck?

Det är ju en juridisk handling som ger båda parter ösesidiga och likvärdiga rättigheter/skyldigheter och trygghet, inte minst i händelse av den enes död.

kikel skrev 2009-10-07 13:05:05 följande:
    Ja det viste jag väl men att folk ska bli så jäklans tokiga att andra människor vill göra det, det har inte riktigt med någon annan att göra.Jag menar folk som ser allt som kvinnoförtyck vill gifta sig förstår jag mig inte på för då vorre väl ett giftemål det också.
  • kikel

Det sa jag aldrig. men jag menar att det finns väldigt många som jagar efter saker dom kan kalla för kvinoförtyck och då undrar jag varför dom inte hoppar på hela giftemålet. Om man ser hela giftemålet som du och jag gör. Varför hoppa på en liten jäkla ditalj. Som inte har med kvinoförtyck alls att göra det handlar bara om något nytt för svenskar och det pallar dom flesta inte för. Folk borde vakna lite och tagga ner lite på andra.
    Nä nu ska jag vara med min festman ett tag innan han åker ( får inte se honom till nästa år ) =(

• Duchess

För många kvinnor i andra länder, och även här i Sverige, är kvinnoförtryck en reell verklighet och ingen "detalj".

Brudöverlämning som fenomen tycker jag inte är nytt. Det har jag sett på TV och bio i hollywoodfilmer ända sedan jag var liten.

kikel skrev 2009-10-07 13:14:31 följande:
    Det sa jag aldrig. men jag menar att det finns väldigt många som jagar efter saker dom kan kalla för kvinoförtyck och då undrar jag varför dom inte hoppar på hela giftemålet. Om man ser hela giftemålet som du och jag gör. Varför hoppa på en liten jäkla ditalj. Som inte har med kvinoförtyck alls att göra det handlar bara om något nytt för svenskar och det pallar dom flesta inte för. Folk borde vakna lite och tagga ner lite på andra.Nä nu ska jag vara med min festman ett tag innan han åker ( får inte se honom till nästa år ) =(
  • kikel

Duchess
    Det vet jag mycket väl om mina föräldrar äger ett HVB hem för flickor där jag har jobbat i många år. Vi hör gömt många flickor från sina familjer pågrund av giftemål.
    Desutom kommer jag gifta mig med en Skotte och är själv halvskotte så för oss handlar det inte om någon hollywoodfilm som vi vill härma. I storbrianien handlar inte brudöverlämingen om något kvinoförtyck.

• Linadesign
    Tess80 skrev 2009-10-07 12:10:23 följande:
    Nej jag ser tyvärr inte det, det handlar om helt olika saker. Inte kyrkliga saker. För brudöverlämning händer i kyrkan och har inget att göra med nazism och hakkors. För vad jag vet så har inte hakkors använts i Svenska kyrkan förut
    Vad jag menade med liknelsen var just att det är väldigt svårt att ändra på symboliken. Även om någon person skulle vilja använda hakkors och inte alls stödjer nazismen så kan den inte göra det för att symboliken finns fortfarande kvar. Den går inte att ändra på även om man säger att "för mig betyder det en annan sak". På samma sätt så finns symboliken kvar i brudöverlämningen, oavsett vad den betyder för dig.
Svar på tråden Lämnas över eller inte?