• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Tess80
    Luring skrev 2009-10-07 10:00:40 följande:
    Men snacka om att denna diskussion urartat helt. Vill man bli överlämnad så fine vill man gå in med sin man - fine! Det är väl rätt vedertaget att vi lever i en demokrati och därför har rätt att välja det sätt som passar bäst. Att det skulle vara kvinnofientligt i Sverige år 2009 med brudparets egna önskan få bli eskorterad av sin far in i kyrkan är ju rent skitprat. Men men, vill man kan man ju hitta världsomfattande problem i ett mjölkpaket också... *suck*
    Jag håller med...det har urarat, men det gör det alltid när detta kommer upp om brudöverlämning. Men jag håller med dig fullständigt!
  • MKAB

jo då,alexxi.jag e född i libanon men min fästman är svensk.
    vi kommer att gå in tillsammans tror jag,fästmannen däremot som är svensk ville stå vid altaret o vänta:)

jag tror att vi ser det som en romantisk o fin gest att överlämnas av pappan eller nån annan manlig gestalt:)

• Alexxxi

Seriöst? Hehe inte vanligt att en svensk vill vänta där fram, så gulligt ändå att han tänkt så=) Varför gör ni inte det då?

För övrigt, jag håller med, det är fint och romantiskt att pappan/brorsan eller vem det nu ska va, följer en in=)

MKAB skrev 2009-10-07 10:06:53 följande:
    jo då,alexxi.jag e född i libanon men min fästman är svensk.vi kommer att gå in tillsammans tror jag,fästmannen däremot som är svensk ville stå vid altaret o vänta:)jag tror att vi ser det som en romantisk o fin gest att överlämnas av pappan eller nån annan manlig gestalt:)
  • Imma

Om det inte är så att ni ser den gamla, ursprungliga symboliken med brudöverlämningen, dvs att bruden överlämnas från en manlig vårdnadshavare till en annan, hur kommer det sig så att 99% av alla "moderna" brudöverlämningar i Sverige fortfarande ser ut som så att brudens far (eller en annan manlig släting) lämnar över henne till brudgummen som står framme och väntar?

Om det inte har att göra med en manifestation av ett patriarkat, varför går inte brudgummen i hälften av fallen in till den väntande bruden, och varför är det just brudens far av alla viktiga släktingar som ska hyllas just under vigseln?

Om det är en gammal symbolik som man vill ändra på, varför ser den då exakt ut som den gjorde för 800 år sedan?

1willB2 skrev 2009-10-06 22:59:36 följande:
    Betydelser ändras inte över en natt, men de ändras inte alls om ingen kämpar för det. Att vi som fria kvinnor går med någon närstående, av fritt val, i vackra och goda syften kommer inte att påverka omvärldens kvinnor negativt. Snarare visar det på en styrka att kunna ta tag i spökena från det förflutna och vägra låta dessa hålla oss fångna.
  • MKAB

alexxi....jag tror att vi kommer att vara sååå nervösa så vi vill gå in tillsammans:) o så e dert kul o ha foto när vi går in ihop.hr ska ni göra?

• Aleta

Men, så bra att du kommer att kämpa för förbättringar i samhället som generationer tidigare har gjort!
    (Lite konstigt att de negativa kommentarer jag har hört från faktiska bröllop med överlämning just har varit från äldre kvinnor. Men, de förstår ju så klart ingenting och lever kvar i det förgångna...eller?)

Att vi sedan kämpar på olika sätt tycker jag inte föranleder att man uttalar sig om motpartens förstånd.

Jag förstår precis hur du tänker, men jag anser att du blundar för en mängd saker eftersom det passar bättre in i din verklighetsbild.

Hur starka kvinnor behövs det för att härma en massa Hollywoodtraditioner? På vilket sätt är man stark när man väljer bort en jämlik symbol till förmån för en ojämlik?
    De allra flesta genomför det för att de har sett det på film och tycker att det är gulligt. Vad andra tycker skiter man i. (Jag, jag, jag, helt enligt tidens filosofi.)

Om man däremot redan har den traditionen i sin släkt är det en helt annan sak. DÄR krävs det verkligen starka kvinnor för att bryta traditionen och det begär jag inte att någon ska göra heller.

En väldigt intressant fråga skulle vara hur gamla eller unga alla är som väljer överlämning. Mina fördomar säger mig att det är mestadels unga tjejer. Bevisa gärna att jag har fel!

Tess80 skrev 2009-10-07 10:04:52 följande:
    Nej ni har det helt om bakfoten. Det är totalt tvärtom! Men det är klart, kan ni inte förstå dom svar som vi gett tidigare på era frågor osv. så lär ni inte kunna förstå detta heller. Alla har olika förstånd helt enkelt, precis lika mycket som att alla har olika tycken, smak, uppfattningar osv. (ja listan kan bli lång)Det krävs starka kvinnor som gör detta, som är för förbättring och förändringar jag är en av dom. Och jag kommer att kämpa, precis som kvinnorna i tidigare generationer kämpar mot förbättring och ändring i samhället.
  • Luring
    Imma skrev 2009-10-07 10:23:46 följande:
    Om det inte är så att ni ser den gamla, ursprungliga symboliken med brudöverlämningen, dvs att bruden överlämnas från en manlig vårdnadshavare till en annan, hur kommer det sig så att 99% av alla "moderna" brudöverlämningar i Sverige fortfarande ser ut som så att brudens far (eller en annan manlig släting) lämnar över henne till brudgummen som står framme och väntar?Om det inte har att göra med en manifestation av ett patriarkat, varför går inte brudgummen i hälften av fallen in till den väntande bruden, och varför är det just brudens far av alla viktiga släktingar som ska hyllas just under vigseln?Om det är en gammal symbolik som man vill ändra på, varför ser den då exakt ut som den gjorde för 800 år sedan?
    Dansar du inte runt julgranen heller? Midsommarstången? Hissar den svenska flaggan? lägger pengar till tandfén? Nä, skämt å sido men som jag sa tidigare, vill man så kan man hitta världsomspännande problem även i ett mjölkpaket. Det handlar om HUR man väljer att se på saker. Vissa KAN inte se positivt på saker medan andra överlevt terror och ändå kan ta med sig något positivt av det. Om en blivande brud år 2009 i Sverige VILL bli överlämnad så finns det väl inget kvinnofientligt med det? Vill du dra en parallell med tvångsgifte i tredje världen eller för flera hundra år sedan så är det ditt problem - Inte den här blivande brudens. Så känner jag. Och det är väl en evinnerlig tur att jag får det, tycka som JAG vill. Härligt med ett fritt land.
  • Alexxxi

Sant, jag vill båda två men det går ju inte precis, haha antigen med pappa eller killen, men min m2b vill stå där framme och vänta på mig så det blir nog så=)

MKAB skrev 2009-10-07 10:30:20 följande:
    alexxi....jag tror att vi kommer att vara sååå nervösa så vi vill gå in tillsammans:) o så e dert kul o ha foto när vi går in ihop.hr ska ni göra?
  • Tess80

Imma skrev 2009-10-07 10:23:46 följande:

Om det är en gammal symbolik som man vill ändra på, varför ser den då exakt ut som den gjorde för 800 år sedan?
    Därför att den inte görs på samma synsätt och grunder längre, det är ingen i Sverige som blir tvingad till att gifta sig, man är inte omyndig, och kvinnan är inte "undergiven" av sin blivande man (om man inte valt av fri vilja att vara undergiven).

Därför är det viktigt att ändra synsättet på brudöverlämning, det är en jäkla skillnad på hur det var förr och som det är nu i Sverige
  • Imma

Jag tror att vi pratar om lite olika saker. Visst är det kul med traditioner. Dans runt midsommarstången har jag svårt att hitta den kvinnoförnedrande ursprungssymboliken med (förutom att midsommarstången i sig är någon slags fallossymbol ).

Brudöverlämningen har ju dock en rätt solkig historia, det kan vi väl komma överens om?

Det jag funderar över är om det nu är så att man vill förändra en gammal, trist sed till att vara en ny modern sed, är det inte då viktigt att man anpassar den till hur vi lever idag? Om det är jämlika, moderna par som vill hylla en släkting under vigseln, varför är det just brudens far som ska hyllas? För är det inte just det som man vill behålla i ursprungsseden, att lyfta fram en släkting som betyder mycket för en? Vad är det annars man vill manifestera?

Förr när brudens far lämnade över bruden till den nya förmyndaren lämnade han även över riset, eftersom maken nu skulle bli ansvarig för att tukta kvinnan. Skulle man även kunna ta med den detaljen vid moderna vigslar och mena att nu är det bara en fin gest?

Luring skrev 2009-10-07 10:35:55 följande:
    Dansar du inte runt julgranen heller? Midsommarstången? Hissar den svenska flaggan? lägger pengar till tandfén? Nä, skämt å sido men som jag sa tidigare, vill man så kan man hitta världsomspännande problem även i ett mjölkpaket. Det handlar om HUR man väljer att se på saker. Vissa KAN inte se positivt på saker medan andra överlevt terror och ändå kan ta med sig något positivt av det. Om en blivande brud år 2009 i Sverige VILL bli överlämnad så finns det väl inget kvinnofientligt med det? Vill du dra en parallell med tvångsgifte i tredje världen eller för flera hundra år sedan så är det ditt problem - Inte den här blivande brudens. Så känner jag. Och det är väl en evinnerlig tur att jag får det, tycka som JAG vill. Härligt med ett fritt land.
Svar på tråden Lämnas över eller inte?