• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Sonja68

Jag gick in tillsammans med min man och det kändes självklart eftersom vi gifte oss i Svenska kyrkan, där man har seden att gå in tillsammans. Tycker också att det skulle känts löjligt att gå in med sin pappa eller mamma, jag menar vi är ju vuxna människor, har två barn tillsammans, har levt ihop i tio år och vår vigsel handlade om min man och mig. Vad har pappa (eller mamma) med vårt beslut att gifta oss att göra?
    Vi hedrade våra respektive föräldrar genom att de fick närvara, fick hedersplatserna längst fram osv.
    Kan förstå att man gör på annat sätt i andra länder, men vi gjorde som man gör i svenska kyrkan där vi vigde oss.
    Hade det varit viktigt för oss med brudöverlämning hade vi inte gift oss i svenska kyrkan.
    Sen så förstår jag ärligt talat inte vitsen med det. Jag skulle känt mig urfånig. Och isåfall borde ju även min man bli överlämnad av någon för att det skulle bli mer logiskt för mig. Men varför ska vi bli överlämnade, det är vårt beslut att gifta oss, vi har tagit det beslutet tillsammans och då föll det sig helt naturligt att gå in tillsammans också.

• Sonja68

Varför vill du tvinga din far att gå in med dig? Han känner sig ju uppenbarligen obekäm med det, av en eller annan anledning. Min pappa skulle också ha vägrat.

• sms å fotboll
    Aleta skrev 2009-10-02 17:14:53 följande:
    upplever ojämlikhet.
    Som sagt, UPPLEVER ojämlkhet. Upplever torde vara personligt och därför kan man väl inte säga vad som är rätt eller fel.

I övrigt instämmer jag med 1willB2 och Lycklig81. Om man hela tiden ska göra som man gjorde förr, eller "så har det alltid varit" så kommer man ju ingen vart.
  • 1willB2

Andreas flicka, vilken svensk sed och tradition menar du?
    Visste du att i Sverige år
    1858 blir en ogift kvinna myndig vid 25, gifter hon sig blir hon åter omyndig
    1864 förlorar mannen rätten att aga sin hustru
    1872 får kvinnan bestämma vem hon gifter sig med
    1919 får kvinnan rösträtt
    1921 blir en gift kvinna myndig vid 21
    1949 blir en kvinna förmyndare till sina barn tillsammans med sin man
    1965 blir våldtäkt inom äktenskapet ett brott
    1982 faller kvinnomisshandel under allmänt åtal och kvinnan får välja sitt eget eller mannens efternamn då hon gifter sig

Om det aldrig varit svensk sed och tradition att gå nerför altaret med sin far i Sverige, borde det inte då vara annat som symboliserar kvinnoförtrycket i Sverige, både i och utanför kyrkan?

• kikel

Han vägrar inte han tycker inte om upmärksamheten med att alla kommer att titta på honom. Men han gör det för min skull, för att han vet att jag känner mig lungnare på det viset och jag vill inte att min blivande man skall se min kläning innan dess.
    Visst jag kanske gifter mig i Svenska kyrkan men varför skall jag hålla mig till Svenska traditoner? Jag är bara halvsvensk och min festman är inte alls svensk. Det är bara pappas släkt som är Svenskar. Hela bröllopet är en salig blandning av Skottsk och Svenskt bröllop. Här är det lika jämtstält mellan kvinnor och män som i Sverige men här går man alltid in med sin far eller någon i sin familj. Det är inte en sån stor grej som svenskar vill ha det till

• didis

Eftersom vi gifte oss borgerligt hade vi åtminstone teoretiskt kunnat bli inledda av våra föräldrar men varför det?

Hade vi varit 17 år så kankse det hade varit rimligt men vi har bott tillsammans och har barn tillsammans och att då blanda in våra föräldrar hade bara känts - konstigt.

DEt är lite dubbelt - å ena sida blir inte kvinnan bortgift av sin pappa men å andra sidan spelar man upp en charad om att hon ändå blir det.

Lite som när brudar tycker det är gulligt att maken frågar deras föräldrar om lov. Och vad hade de gjort om föräldrarna sagt nej??

• kikel

Det handlar inte om det. Jag vill inte gå in själv och då vill jag ha min far för vi står närmast varandra min mor skulle bara göra mig mer nervös. Det handlar om trygghet skulle lika gärna vara en kompis. Min festman frågade mina föräldrar först och jag tycker det är vakert det handlar inte om att fråga utan tala om jag tänker fråga din dotter. Han talade om för dem innan mig dom var med på hela kuppen när han friade. tycker det är otroligt vackert gjort

• Aleta

Just pga av allt det du skriver är det viktigt att kvinnor markerar tydligt sin självständighet och rätt till lika behandling. Kvinnor och män är lika mycket värda, men så är det nästan INGENSTANS i världen.
    När man ser på dina årtal så är det skrämmande hur nära inpå allt det du skriver ligger. Det är alltså århundraden och årtusenden som kvinnor har levt under förtryck. En återgång till det vore hemskt och börjar vi bete oss som handelsvaror och bimbos så kommer vi även att till slut behandlas så.
    (Nu menar jag inte att man är en bimbo för att man väljer brudöverlämning, jag tänker snarare på hur många dokusåpor man ser med tjejer som inte direkt ökar kvinnors cred över lag.)

Med tanke på alla nya kulturer som kommer hit är det extra viktigt att visa att vi är lika mycket värda och har rätt att ta egna beslut för att hjälpa de kvinnor som kommer från en kultur med förtryck. Det förekommer faktiskt hedersmord i Sverige också. Allt vi kan göra för att påverka bör vi göra. Tycker jag.

1willB2 skrev 2009-10-02 18:29:16 följande:
    Andreas flicka, vilken svensk sed och tradition menar du?Visste du att i Sverige år1858 blir en ogift kvinna myndig vid 25, gifter hon sig blir hon åter omyndig1864 förlorar mannen rätten att aga sin hustru1872 får kvinnan bestämma vem hon gifter sig med1919 får kvinnan rösträtt1921 blir en gift kvinna myndig vid 211949 blir en kvinna förmyndare till sina barn tillsammans med sin man1965 blir våldtäkt inom äktenskapet ett brott1982 faller kvinnomisshandel under allmänt åtal och kvinnan får välja sitt eget eller mannens efternamn då hon gifter sigOm det aldrig varit svensk sed och tradition att gå nerför altaret med sin far i Sverige, borde det inte då vara annat som symboliserar kvinnoförtrycket i Sverige, både i och utanför kyrkan?
  • shakynose
    kikel skrev 2009-10-02 18:40:41 följande:
    Det handlar inte om det. Jag vill inte gå in själv och då vill jag ha min far för vi står närmast varandra min mor skulle bara göra mig mer nervös. Det handlar om trygghet skulle lika gärna vara en kompis. Min festman frågade mina föräldrar först och jag tycker det är vakert det handlar inte om att fråga utan tala om jag tänker fråga din dotter. Han talade om för dem innan mig dom var med på hela kuppen när han friade. tycker det är otroligt vackert gjort
    Men du behöver ju inte gå in själv om du går in med din blivande!
  • Aleta

En väldigt gammal tradition som ni kanske inte känner till är att mannen väntar på kyrktrappan med brudbuketten som han har fixat själv.
    Sedan överlämnar han den till bruden när hon kommer.
    Det tycker jag är fint, men de flesta tjejer vågar nog inte släppa kontrollen och låta den blivande mannen få bestämma blommorna tyvärr - eller?

Svar på tråden Lämnas över eller inte?