• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Lycklig81

I mitt fall så vill min pappa följa mig in och så kommer de bli.
    Jag ser inget hemskt med de som andra tycker. Kvinnoförnedring är de knappast. Jag har en egen vilja och är så pass självsäker att jag kan sj avgöra vad jag vill och inte vill.

min m2b tycker att de är en jätte bra ideé att jag kommer in me min pappa, då VI har bestämt att han inte får se mig innan.
    Vilket gör våran dag mera minnersvärd :)

jag hoppas alla får som dom vill ha på sin dag, tycker inte de är sämre om man vill gå tillsammans de är upp till var och en.

• Zia 20090618

Först ville jag också bli överlämnad, sedan visade det sig att det tyckte min mor minsann att hon skulle göra och ingen annan! (Mer eller mindre uppväxt med henne, även om jag och min pappa hade en väldigt bra relation tidigare när jag var mindre)

Sen kom jag på att jag inte alls ville ha det så, jag vill gå in med min blivande och ingen annan! Det är ju vår dag och allt ska handla om vår kärlek.. Nej, vi kommer gå tillsammans:)

• Ore
    kikel skrev 2009-10-02 00:48:15 följande:
    Min präst tyckte jag hade helt rätt. Sedan är det så att i Sverige varför man går in kvinna och man är för att bröllopet gjordes upp av hela familjer utanför kyrkan och inte bara av fäderna. Och bruden lämnades över av hela familjen utanför kyrkan innan gästerna gick in. Så är det då inte bättre att man kommer in var för sig helt ensam??
    Fast nu ska ni ju inte komma in från var sitt håll helt ensamma???

I övrigt är det korrekt såvitt jag har förstått, att tidigare vigdes paret ute på kyrktrappan och gick gemensamt in i kyrkan för att fira mässa. Sedan 1300-talet (typ) började det komma att paren skulle vigas inne i kyrkan, och då gå gemensamt fram till altaret som ett tecken på att de gifter sig av egen fri vilja.

Jag skulle aldrig velat byta bort att gå in med min blivande man, hur mycket jag än tycker om min pappa. Inte ens om jag gifte mig med en man från ett land där detta var normen. Kan väl vara kul att göra på ett annorlunda sätt, gissa om alla skottar kommer prata om detta sen

I övrigt så är jag helt oförstående till att du mer eller mindre vill "tvinga" din pappa att lämna över dig. HAN tycker att det är onödigt att han ska "leda in" dig. HAN har den åsikten. Kan du då säga att det betyder något annat än vad HAN tycker bara för att DU tycker annorlunda. Jag häpnar!!!

Vad som är "kvinnoförnedrande" eller inte kan givetvis diskuteras, men jag som ofta i mitt arbete hamnar i situationer där jag per automatik anses kunna mindre, veta mindre och ha mindre att bidra med bara pga mitt kön, tycker mer och mer att små, nästan odefinierbara saker har allt större betydelse. Och för att verkligen nå jämlikhet så ska inte de "små sakerna" förringas. Alla dessa, sammantaget, bidrar till en norm där kvinnan automatiskt anses vara litet "mindre värd" på olika sätt. Brudöverlämning är en av dessa "små" (?) grejer som ändå blir stor eftersom den är en del av normen, dessutom en av de värsta eftersom här har kvinnan gjort ett medvetet val att sätta sig själv i en situation med tolkning att hon är mindre värd än männen omkring henne (maken och fadern).
  • sms å fotboll

Var på väg att skriva ett låångt inlägg om rättvisa och (o)jämlikhet men orkar inte. Jag tycker var och en får göra som den vill.

Jag tror inte våra barn och barnbarn kommer att få en sämre ställning än oss bara för att vissa idag blir överlämnade vid altaret. Då beror det nog snarare på andra saker.

Vill man bli överlämnad vid sitt bröllop gör det, vill man vara hemma extra länge med barnen eller jobba deltid med konsekvensen att få sämre pension så gör det. Det är ditt liv och du får leva det som du vill.

• KatjaB
    Ore skrev 2009-10-02 09:02:03 följande:
    Vad som är "kvinnoförnedrande" eller inte kan givetvis diskuteras, men jag som ofta i mitt arbete hamnar i situationer där jag per automatik anses kunna mindre, veta mindre och ha mindre att bidra med bara pga mitt kön, tycker mer och mer att små, nästan odefinierbara saker har allt större betydelse. Och för att verkligen nå jämlikhet så ska inte de "små sakerna" förringas. Alla dessa, sammantaget, bidrar till en norm där kvinnan automatiskt anses vara litet "mindre värd" på olika sätt. Brudöverlämning är en av dessa "små" (?) grejer som ändå blir stor eftersom den är en del av normen, dessutom en av de värsta eftersom här har kvinnan gjort ett medvetet val att sätta sig själv i en situation med tolkning att hon är mindre värd än männen omkring henne (maken och fadern).
    Bra skrivet!
  • Bluebride

min pappa ska lämna över mig, för jag tycker det är en fin gest.

• Flygande taxen
    Ore skrev 2009-10-02 09:02:03 följande:
    Är precis i samma situation! Det är massor av småsaker som jag aldrig tidigare brytt mig i, men ju mer man själv blir "förringad" och ifrågasatt, enbart på basen av att man är kvinna, destu mer hänger jag upp mig på alla dessa små detaljer.
    Blev t.ex. väldigt irriterad på de små "skojiga" sångerna (tycker såna är superlöjlig överlag) i ett sånghäfte på ett bröllop jag var på som gäst i somrast. Sången handlade bara om hur hon skulle diska och laga amt och pussa mannnen osv. och helt enkelt vara god och rar, typ. Hans ksulle jobba, komma hem och lägga sig på soffan med en öl *urk*
    Blev verkligen irriterad över hur löjlig, gammaldags och förnedrande sången var, även om den ju hade skämtsam ton.

Svar till TS. Vi gifte oss utan släkt och vänner, det vara bara vi två och två vittnen. Detta gjorde vi på magistraten.
    Hade vi haft en större vigsel så hade vi gått upp tillsammans.
  • CeKe

Gå in var och en för sig då? Det kommer antagligen vi att göra.. Sen har vi en liten omvänd tvist på det, då min pappa absolut vill gå med mig in och kommer att bli jättebesviken på mina planer att gå in själv. Ska väl sägas att min sambo vill stå där framme när jag kommer in, så han får gå in först med sin bestman eller nåt sånt, så går jag in med min tärna sen..

Jag tycker det är svårt, för jag vill inte såra farsgubben min. Jag ser det i vilket fall som helst absolut inte som någon form av brudöverlämning i dess rätta bemärkelse och orkar inte ens diskutera den saken mer här på BT, utan jag skulle se det som en fin gest, om jag går in med pappa. Egenlgien skulle jag nog vilja gå in med min mormor, om jag nu ska gå in med någon annan än sambon, men det skulle nog ta knäcken på pappa, är jag rädd =) Han har sett på tok alldeles för många amerikanska filmer och så kommer jag ju alltid att vara hans lilla flicka...

• CeKe

förresten har jag en fråga, om TS inte misstycker..

Mina föräldrar kommer att hjälpa oss både ekonomiskt och praktiskt inför bröllopet och utifrån det, känner jag lite att det är svårt att säga nej till pappa, att han vill gå in med mig. Det känns liksom lite "snålt" av mig och som att jag inte är tacksam för att de är med och hjälper till. Förstår ni vad jag menar? Jag ska väl tillägga att jag och farsgubben utifrån att vi är så jäkla lika, har haft våra duster genom årens lopp och jag är lite rädd att han skulle se det hela som ett slags förskjutande om jag sa ifrån till honom...

Hur tänker ni kring sånt?

Svar på tråden Lämnas över eller inte?