kikel skrev 2009-10-02 00:48:15 följande:
Min präst tyckte jag hade helt rätt. Sedan är det så att i Sverige varför man går in kvinna och man är för att bröllopet gjordes upp av hela familjer utanför kyrkan och inte bara av fäderna. Och bruden lämnades över av hela familjen utanför kyrkan innan gästerna gick in. Så är det då inte bättre att man kommer in var för sig helt ensam??
Fast nu ska ni ju inte komma in från var sitt håll helt ensamma???
I övrigt är det korrekt såvitt jag har förstått, att tidigare vigdes paret ute på kyrktrappan och gick gemensamt in i kyrkan för att fira mässa. Sedan 1300-talet (typ) började det komma att paren skulle vigas inne i kyrkan, och då gå gemensamt fram till altaret som ett tecken på att de gifter sig av egen fri vilja.
Jag skulle aldrig velat byta bort att gå in med min blivande man, hur mycket jag än tycker om min pappa. Inte ens om jag gifte mig med en man från ett land där detta var normen. Kan väl vara kul att göra på ett annorlunda sätt, gissa om alla skottar kommer prata om detta sen
I övrigt så är jag helt oförstående till att du mer eller mindre vill "tvinga" din pappa att lämna över dig. HAN tycker att det är onödigt att han ska "leda in" dig. HAN har den åsikten. Kan du då säga att det betyder något annat än vad HAN tycker bara för att DU tycker annorlunda. Jag häpnar!!!
Vad som är "kvinnoförnedrande" eller inte kan givetvis diskuteras, men jag som ofta i mitt arbete hamnar i situationer där jag per automatik anses kunna mindre, veta mindre och ha mindre att bidra med bara pga mitt kön, tycker mer och mer att små, nästan odefinierbara saker har allt större betydelse. Och för att verkligen nå jämlikhet så ska inte de "små sakerna" förringas. Alla dessa, sammantaget, bidrar till en norm där kvinnan automatiskt anses vara litet "mindre värd" på olika sätt. Brudöverlämning är en av dessa "små" (?) grejer som ändå blir stor eftersom den är en del av normen, dessutom en av de värsta eftersom här har kvinnan gjort ett medvetet val att sätta sig själv i en situation med tolkning att hon är mindre värd än männen omkring henne (maken och fadern).