• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Aleta

Fel, det finns kvinnor i Sverige idag som blir tvingade att gifta sig!
    Att de sedan kommer från en annan kultur innebär inte att vi ska tycka att det är OK, de är också svenska kvinnor och har samma rätt till frihet som vi andra.

Tess80 skrev 2009-10-07 10:41:50 följande:
    Imma skrev 2009-10-07 10:23:46 följande:
    Därför att den inte görs på samma synsätt och grunder längre, det är ingen i Sverige som blir tvingad till att gifta sig, man är inte omyndig, och kvinnan är inte "undergiven" av sin blivande man (om man inte valt av fri vilja att vara undergiven).Därför är det viktigt att ändra synsättet på brudöverlämning, det är en jäkla skillnad på hur det var förr och som det är nu i Sverige
  • Tess80
    Aleta skrev 2009-10-07 11:16:07 följande:
    Fel, det finns kvinnor i Sverige idag som blir tvingade att gifta sig!Att de sedan kommer från en annan kultur innebär inte att vi ska tycka att det är OK, de är också svenska kvinnor och har samma rätt till frihet som vi andra.
    Men jösses....då kan jag informera dig om att det finns Svenska lagstiftningar i sverige som säger att man inte får tvinga någon till något dom inte vill! Där får lagen träda kraft istället.

Folk som begår brott kommer alltid att finnas tyvärr.
  • Sebastiána
    kikel skrev 2009-10-02 18:40:41 följande:
    Det handlar inte om det. Jag vill inte gå in själv och då vill jag ha min far för vi står närmast varandra min mor skulle bara göra mig mer nervös. Det handlar om trygghet skulle lika gärna vara en kompis. Min festman frågade mina föräldrar först och jag tycker det är vakert det handlar inte om att fråga utan tala om jag tänker fråga din dotter. Han talade om för dem innan mig dom var med på hela kuppen när han friade. tycker det är otroligt vackert gjort
    Nyfiken: står du närmare din far än den man du ska tillbringa resten av livet med? Gör inte din blivande make dig lugn?
  • CeKe

Och jag har också en helsvensk kille som vill stå framme vid altaret och vänta! Inga tankar om kvinnoförnedring hos honom inte, utan bara romantik samt att slippa lite uppmärksamhet =)

• feministbrud

Vari ligger förbättringen?

Även om du ändrar symbolen för dig finns det mågna, som inte vet den ursprungliga symboliken, som faktiskt SER symbolen för var den är. Dvs pappa lämnar över till blivande mannen. Från en man till en annan. Det behövs inga akademikska poäng eller kunskap i brudöverlämningens historik för att faktiskt se vad det handlar om.

Tess80 skrev 2009-10-07 09:47:13 följande:
    Nej vi är verkligen inte bakåtsträvande, snarare tvärtom! Vi kämpar på förbättring, medans vissa andra "blundar" och är "rädda" för förbättringar/förändringar. Jag har förstått det.Och jo, ni är kvar i det förflutna enl. mig
  • kikel

Men jösses vad alla håller på. Igentligen undrar jag varför alla ska bry sig om hur andra ska göra? Om ni inte tycker om det så gör inte det på erat bröllop men om jag vill och andra vad har det med någon annan att göra igentigen?

• Duchess

För att ingen människa är en ö, och att allt vi gör påverkar omgivningen?

kikel skrev 2009-10-07 11:35:31 följande:
    Men jösses vad alla håller på. Igentligen undrar jag varför alla ska bry sig om hur andra ska göra? Om ni inte tycker om det så gör inte det på erat bröllop men om jag vill och andra vad har det med någon annan att göra igentigen?
  • Sebastiána

Helen Karlsson skrev 2009-10-06 20:46:25 följande:

Jag förstår inte alla som blir upprörda över brudöverlämning. Min pappa kommer att lämna över mig på mitt bröllop. För mig betyder det inte att jag skulle vara mannens egendom eller inte tar självständiga beslut. Jag tycker att det är fint och för mig betyder det mycket att få göra sig fina för varandra och sedan mötas framme vid altaret, att få se min stiliga man vänta på mig, och tvärtom för honom. Att påstå att vi som väljer brudöverlämning i förlängningen påverkar samhället och är bakåtsträvande för jämlikheten tycker jag är absurt! Jag har en högt uppsatt position i mitt arbete och är i allra högsta grad självständig och eftersträvar jämlikhet i samhället, vilket är känt för alla gäster på vårt bröllop. Det finns många traditioner i vårt samhälle som ursprungligen står för nåt annat än de gör idag. Det som har betydelse är vad traditionen betyder för en själv!
    Du eftersträvar jämlikhet men vill använda dig av en sed som visar upp motsatsen? Jag antar att anledningen till att du tycker att det är fint är för att du sett den typen av bröllop i amerikanska filmer och TV-serier.
  • kikel

Duches.
    Så därför ska jag göra som majoriteten i Sverige tycker? Inte en chans.

• Sebastiána
    Tess80 skrev 2009-10-07 09:25:55 följande:
    Det är skönt att vi som är för brudöverlämning kan tänka steget längre, för någon behöver göra det också För annars skulle vi vara fast i det förflutna förevigt *ryser*
    Brudöverlämning tillhör det förflutna. Jag tror att du tittat lite för mycket på amerikanska filmer. Det finns flera andra bröllopsseder i världen man kan härma. Hur kommer det sig att just den anglosaxiska kommit hit och inte den judiska t.ex?
Svar på tråden Lämnas över eller inte?