Tess80 skrev 2009-10-07 12:10:23 följande:
Nej jag ser tyvärr inte det, det handlar om helt olika saker. Inte kyrkliga saker. För brudöverlämning händer i kyrkan och har inget att göra med nazism och hakkors. För vad jag vet så har inte hakkors använts i Svenska kyrkan förut
´
Gör ett inhopp här nu...
Nä, hakkors har inget med kyrkan att göra. Men du... det är just det som liksom är poängen med att man använder sig av jämförande exempel. Det behöver inte handla om exakt samma saker, inte ens om samma plats/tema/personer etc. Det är helt enkelt en LIKNELSE. Dvs. i det stora hela är situationerna såpass lika varanda i, ja... vi kan kalla det "proportionerna" att de går att jämföra med varandra.
Och vill du vara kryklig/religiös (eftersom du betonade att det är "kyrkliga saker" vi pratar om) så kan vi ju ta t.ex. Jesus som exempel, som berättade många liknelser.
Han ville få fram en viss poäng, men använde en helt annan story för att få fram poängen. De två sakerna hade egentligen innebördes inget gemensamt, men budskapet var det samma.
Det är ungefär det som Duchess försökte göra.
Om du inte fattade det så kan jag bara, tyvärr, dra slutsatsen att du endera är dum eller så väljer du att inte förstå saker/ta till dig fakta som motargumenterar det ju själv tycker och säger.
ber om ursäkt om min egen åsikt kan verka hård, men alla andra kör ju på för fullt här, så why not me? Dessutom tycker jag det är synd när en vettig diskussion ska "förstöras" av osakliga och barnsliga argument.