• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Imma

Å andra sidan är hakkorset inte en "ful" symbol från början, så där kanske möjligheten (på jättelåååång sikt) finns att ändra tillbaka symboliken till den ursprungliga. Jag tänker på tyska flaggan som togs tillbaka som en symbol att vara stolt över när Tyskland arrangerade fotbolls-VM härom året. Innan hade den bara kunnat användas av rasister och nazister. Där lyckades man ju ändra på en trist symbolik till att göra den till något att vara stolt över.

Skillnaden, som jag ser det, är att det beror på anledningen till symbolikens/symbolens uppkomst. När det gäller svastikan var det en asiatisk symbol för typ en uppåtgående sol och hade ingenting med nazityskland eller förintelsen att göra. Brudöverlämningen däremot har ju sitt ursprung i kvinnan som omyndig person och hur man ska kunna ändra på den symboliken utan att ändra på hur handlingen går till förstår jag inte.

Linadesign skrev 2009-10-07 13:47:23 följande:
    Vad jag menade med liknelsen var just att det är väldigt svårt att ändra på symboliken. Även om någon person skulle vilja använda hakkors och inte alls stödjer nazismen så kan den inte göra det för att symboliken finns fortfarande kvar. Den går inte att ändra på även om man säger att "för mig betyder det en annan sak". På samma sätt så finns symboliken kvar i brudöverlämningen, oavsett vad den betyder för dig.
  • lillalyckan
    kikel skrev 2009-10-07 12:57:49 följande:
    Ja jag kanske starta den. Men jag trode faktiskt att folk var lite mer som jag och inte ser brudöverläming som något kvinnoförtyck. Om man nu tycker det förstår jag inte varför man gifter sig alls! Ville ha tips från andra som är som jag! Som inte ser varända liten sak som kvinnoförtyck
    Men hur kan du säga att du bara ville ha tips från folk som tycker som du? I trådstarten skriver du "jag tycker det är fint, vad tycker du?" Detta är ett jättehett ämne som folk upprör folk. Självklart kommer du att få en massa åsikter från folk som tycker att du har fel. Det får man räkna med. Upplys alla vad brudöverlämningen symboliserar i Skottland istället så har du iaf gjort klart din ståndpunkt och att du inte följer en gammal kvinnoförtryckande tradition, (Bör tilläggas att jag inte vet vad traditionen i just Storbrittanien symboliserar om det nu inte är "överlämning" men jag är lite nyfiken på det.)
  • lillalyckan
    Tess80 skrev 2009-10-07 12:49:41 följande:
    Nä jag har aldrig sagt att ni är dumma i huvudet! Bara det att man har olika uppfattningar, tycket m.m. om saker o ting. Vissa tar åt sig mer än vad andra gör osv. om olika saker i livet.Men det var många frågor, men som både du och jag vet, aldrig kommer att "accepteras" utav er som är emot brudöverlämning. Du och jag har varit med förr i diskutioner om detta Sedan så lämnas man över på olika sätt i vardagen också. Någon gång får man skjuts till att åka hem till någon. Det är en form av överlämning. Det är bara ett exempel utav många.
    Men nu måste du väl skoja? Tycker du på riktigt att det är samma sak att bli skjutsad hem till någon som att bli överlämnad vi altaret?
  • CeKe

Amen =) Men det kanske du redan förstått av mina tidigare inlägg...

Jag kan bli urless på att det letas kvinnoförnedrande saker till höger och vänster, strömningen om att vi kvinnor ska "ta över" och förtrycka männen, att det bara ska satsas på kvinnorna i denna fråga etc. Enligt min mening är det lika viktigt att tänka att inget av könen ska "ha makten", att man ska jobba lika mycket med både män och kvinnor i detta, kanske synnerligen med de små pojkarna som ska växa upp till att vara en annan slags män än sina pappor etc.

Sen känner jag mig som en mycket självständig och viljestark kvinna som aldrig skulle nedvärdera mig själv till att "stå under" någon annan, men liksom du tycker jag inte att man i detta behöver tappa bort romantik, fina gester och så vidare i det. Jag är i o f sig dubbel till det här med att gå fram till altaret med någon annan än mannen (går nog hellre själv i sådana fall), men jag anser inte att en "ledsagning" (märk, ej överlämning) behöver vara någonting kvinnoförnedrande. Det hela ligger i grejen huruvida kvinnan ifråga känner sig förnedrad eller ej....

Dock börjar jag bli rätt less på den här diskussionen här på BT, så det här blir nog ett av mina sista inlägg i frågan.. För mig får alla gärna tycka och tänka precis som de själva vill, och göra som de själva vill förutsatt att prästen är tillfrågad och godkänner det hela.

kikel skrev 2009-10-07 12:57:49 följande:
    Ja jag kanske starta den. Men jag trode faktiskt att folk var lite mer som jag och inte ser brudöverläming som något kvinnoförtyck. Om man nu tycker det förstår jag inte varför man gifter sig alls! Ville ha tips från andra som är som jag! Som inte ser varända liten sak som kvinnoförtyck
  • Ore

Det tycks vara mycket kritik kring att vi som är negativa till brudöverlämning inte "hör" andra sidans argument.

Nu ska jag inte tala för alla som är negativa till brudöverlämning, men för egen del hör jag argumenten, men tycker att de väger otroligt lätt och kan inte begripa hur någon kan se det som tungt vägande argument...

Några av de argument jag hört för brudöverlämning är:

- Jag vill hedra min pappa.
    Jaha, men din mamma är inte värd att hedras. Och inte din blivande mans föräldrar heller? Kan man inte lika gärna ta den andra amerikanska "hedra sin pappa"-traditionen... "Father and daughter-dance" som uppmärksammas litet extra?

- Jag behöver någon som stöttar mig och ger mig trygghet om jag är nervös.
    Snälla nån, om inte ens blivande man är tillräcklig stöttning och ger trygghet, så ska man nog allvarligt överväga om det är rätt beslut att gifta sig med mannen i fråga...

- Jag tycker det är fint.
    Jovisst. Ett subjektivt argument förvisso. Här kan jag bara möta med andra relativt subjektiva argument. Är det lika fint om bruden i fråga verkligen är tvingad att gifta sig? Hur ser man skillnaden, om det i båda fallen är så att bruden går fram med sin pappa vid sin sida?

- Vi vill inte ses förrän i kyrkan.
    Kyrkan är rätt så stor, ni kan ses i vapenhuset innan.

- Det är min dag, och jag gör som jag vill.
    Nej, det gör du faktiskt inte. Du måste vid en vigsel inom Svenska kyrkan anpassa dig efter kyrkans önskemål, och synsätt i frågan. Dvs om prästen följer sin arbetsgivares riktlinjer så SKALL alla brudpar bli nekade brudöverlämning.

Fyll gärna på med fler argument ifall det är något jag missat...

• Tess80
    Linadesign skrev 2009-10-07 13:47:23 följande:
    Vad jag menade med liknelsen var just att det är väldigt svårt att ändra på symboliken. Även om någon person skulle vilja använda hakkors och inte alls stödjer nazismen så kan den inte göra det för att symboliken finns fortfarande kvar. Den går inte att ändra på även om man säger att "för mig betyder det en annan sak". På samma sätt så finns symboliken kvar i brudöverlämningen, oavsett vad den betyder för dig.
    Jag anser att man visst kan göra en förändring på synsätt. För hur skulle det annars ha sett ut om vi inte gjorde en förbättringar och ändrignar i folks syn på saker o ting!

Här är ett exempel:

Vi kvinnor skulle förr (för inte så länge sedan) endast stanna hemma och sköta hushållet, ta hand om barnen och laga maten medans männen jobbade.

Så är det inte nu längre (som tur är), och visst är det bra att det blev en förändring på detta?

Men vad jag förstår så måste du känna att det är kvinnoförnedrande/kränkande varje gång du ser en kvinna stå vid spisen som lagar mat (även om hon själv valt det)? Eller om en kvinna städar eller kanske t.o.m tar hand om sina barn? Iom. att man förr i tiden blev mer el. mindre tvingad till att göra dessa saker som kvinna.

Tänker ni på symboliken då i dessa sammanhang? Vad det betydde för kvinnorna förr i tiden, OCH som även förekommer på olika ställen runtom i världen än idag?
  • Duchess

Nu tycker jag att du blandar äpplen och päron. Det du pratar om är faktiska skeenden, inte symboliska handlingar eller symboler.

Tess80 skrev 2009-10-07 14:27:17 följande:
    Jag anser att man visst kan göra en förändring på synsätt. För hur skulle det annars ha sett ut om vi inte gjorde en förbättringar och ändrignar i folks syn på saker o ting!Här är ett exempel: Vi kvinnor skulle förr (för inte så länge sedan) endast stanna hemma och sköta hushållet, ta hand om barnen och laga maten medans männen jobbade. Så är det inte nu längre (som tur är), och visst är det bra att det blev en förändring på detta? Men vad jag förstår så måste du känna att det är kvinnoförnedrande/kränkande varje gång du ser en kvinna stå vid spisen som lagar mat (även om hon själv valt det)? Eller om en kvinna städar eller kanske t.o.m tar hand om sina barn? Iom. att man förr i tiden blev mer el. mindre tvingad till att göra dessa saker som kvinna. Tänker ni på symboliken då i dessa sammanhang? Vad det betydde för kvinnorna förr i tiden, OCH som även förekommer på olika ställen runtom i världen än idag?
  • Ore
    Tess80 skrev 2009-10-07 14:27:17 följande:
    Jag anser att man visst kan göra en förändring på synsätt. För hur skulle det annars ha sett ut om vi inte gjorde en förbättringar och ändrignar i folks syn på saker o ting!Här är ett exempel: Vi kvinnor skulle förr (för inte så länge sedan) endast stanna hemma och sköta hushållet, ta hand om barnen och laga maten medans männen jobbade. Så är det inte nu längre (som tur är), och visst är det bra att det blev en förändring på detta? Men vad jag förstår så måste du känna att det är kvinnoförnedrande/kränkande varje gång du ser en kvinna stå vid spisen som lagar mat (även om hon själv valt det)? Eller om en kvinna städar eller kanske t.o.m tar hand om sina barn? Iom. att man förr i tiden blev mer el. mindre tvingad till att göra dessa saker som kvinna. Tänker ni på symboliken då i dessa sammanhang? Vad det betydde för kvinnorna förr i tiden, OCH som även förekommer på olika ställen runtom i världen än idag?
    Givetvis är det bra att göra förändringar och förbättringar i folks synsätt.

MEN vissa saker är bättre att låta bli att göra helt enkelt.

Matlagning är en sådan grej som oftast behövs göras. Varje dag dessutom. Då är det ju jättebra om man kan uppnå jämlikhet på den fronten. Eller ja, på hushållsarbetet i stort, så att det fördelas på ett jämlikt sätt. Sedan tror jag att det finns en del kvar att jobba på i denna frågan, många "jämlika" par som jag känner delar jättebra på matlagning, tvätt, städning, diska osv. Men när det kommer till gräsklippning, något som ska göras med bilen eller sådana sysslor som ansetts vara typiskt "manliga" så är det inte alltid som kvinnan vill ta sin del av de sysslorna...?

Brudöverlämning är för mig en helt annan grej, där jag inte ser någon som helst anledning till "förbättringar och ändringar". Att bli inledd av sin pappa har sin historiska betydelse i att kvinnan var omyndig, och inte hade rätt att fatta sina egna beslut angående giftermål, utan lämnades över som en ägodel från en man till en annan. Där finns det ingen tvekan, väl, så har det varit. Det tror jag att vi alla är överens om.

Är symboliken annorlunda idag? Nej, säger jag. En kvinna som kommer in med en man fram till en annan - hur man än vänder och vrider på det så går det inte att få det att förenas med bilden av en stark, självständig och jämlik kvinna. Man må vara stark, självständig och jämlik och ändå överlämnas, men symboliken i handlingen visar på motsatsen.

Och eftersom det finns ett alternativ som visar på fri vilja och jämlikhet, nämligen att brudparet går in tillsammans - så ser jag ingen som helst anledning till att försöka ändra synsättet.

Överlämning är överlämning, helt enkelt. Hur man kan se det som romantiskt att knata fram i kyrkan med sin pappa när man ska gifta sig fattar jag helt enkelt inte. Romantik är överhuvudtaget ingen känsla som jag förknippar med min pappa...?
  • Energy

I Usa går ju brudgummen in med båda sina föräldrar och bruden med sin far. Jag tycker synd om brudgummen eftersom han då måste vara styrd av två stycken och inte bara en.

• Tess80
    Duchess skrev 2009-10-07 14:34:38 följande:
    Nu tycker jag att du blandar äpplen och päron. Det du pratar om är faktiska skeenden, inte symboliska handlingar eller symboler.
    Nä det tycker verkligen inte att jag gör! Det fanns en symbolik med en kvinna som var hemma förr. Att kvinnan var för svag för att arbeta, för svag för att ha en "röst" och "ta plats" mm. Man var tvunga att följa vissa "riktlinjer" mm.

Och vi håller än idag på att jobba på att det ska bli mer jämställt och ändra synen på kvinnan, så varför inte inom brudöverlämning också?

Jag skulle gärna vilja ha ett vettigt svar på det.
Svar på tråden Lämnas över eller inte?