• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Sebastiána

Hmmm... jag kommer att vara över 40 när jag gifter mig. Jag flyttade hemifrån när jag var 19. Det skulle kännas VÄLDIGT konstigt om min pappa plötsligt ska lämna över mig till min blivande man - som jag dessutom då bott tillsammans med i flera år.

Om man tillämpar brudöverlämning skull logiskt sett en kvinna som varit gift tidigare överlämnas av sin före detta man till den nye mannen (eftersom det är en symbol för att hon lämnas från en förmyndare till en annan).

• Tess80
    Sebastiána skrev 2009-10-07 14:48:43 följande:
    Hmmm... jag kommer att vara över 40 när jag gifter mig. Jag flyttade hemifrån när jag var 19. Det skulle kännas VÄLDIGT konstigt om min pappa plötsligt ska lämna över mig till min blivande man - som jag dessutom då bott tillsammans med i flera år.Om man tillämpar brudöverlämning skull logiskt sett en kvinna som varit gift tidigare överlämnas av sin före detta man till den nye mannen (eftersom det är en symbol för att hon lämnas från en förmyndare till en annan).
    Jag säger inte att ALLA som gifter sig ska ha brudöverlämning! Utan jag strävar och jobbar på att dom som önskar att ha brudöverlämning ska få det. DET är skillnad.
  • Sebastiána
    Tess80 skrev 2009-10-07 14:46:13 följande:
    Nä det tycker verkligen inte att jag gör! Det fanns en symbolik med en kvinna som var hemma förr. Att kvinnan var för svag för att arbeta, för svag för att ha en "röst" och "ta plats" mm. Man var tvunga att följa vissa "riktlinjer" mm. Och vi håller än idag på att jobba på att det ska bli mer jämställt och ändra synen på kvinnan, så varför inte inom brudöverlämning också? Jag skulle gärna vilja ha ett vettigt svar på det.
    Vill bara flika in att hemmafruidealet bara varade under några decennier. Innan det blev vanligt med hemmafruar arbetade kvinnorna lika mycket som männen, antingen på landsbygden eller i industrierna i stan.

Och jag tycker att det är obehagligt att det finns kvinnor som väljer att vara hemmafruar eftersom det, om det hade varit vanligare än det är, hade riskerat att så småningom leda till ett ideal där ALLA kvinnor hade varit tvungna att vara hemmafruar vare sig de ville det eller inte.
  • Imma

Menar du att laga mat är en symbol för att kvinnan tidigare var "för svag för att arbeta"? Vad är i sådana fall alternativet till att laga mat?

Tess80 skrev 2009-10-07 14:46:13 följande:
    Nä det tycker verkligen inte att jag gör! Det fanns en symbolik med en kvinna som var hemma förr. Att kvinnan var för svag för att arbeta, för svag för att ha en "röst" och "ta plats" mm. Man var tvunga att följa vissa "riktlinjer" mm. Och vi håller än idag på att jobba på att det ska bli mer jämställt och ändra synen på kvinnan, så varför inte inom brudöverlämning också? Jag skulle gärna vilja ha ett vettigt svar på det.
  • Tess80
    Imma skrev 2009-10-07 14:53:51 följande:
    Menar du att laga mat är en symbol för att kvinnan tidigare var "för svag för att arbeta"? Vad är i sådana fall alternativet till att laga mat?
    Det jag menar är att kvinnan var tvungen att stå vid spisen och laga t.ex. mat, istället för att vara ute och arbeta och tjäna pengar, kunna göra en karriär som männen fick göra.

Så det jag försöker förstå är hur ni ser på en kvinna i dagens samhälle, som står vid spisen. För det var ju inte så "smickrande" förr iom. att man blev tvungen.
  • Pugsley

Oj oj oj, nu tycker jag definitivt att det låter mer som en diktatur än en demokrati...
    Du menar alltså på fullaste allvar att vara hemmafru är obehagligt??? Jag tycker att det är lite farligt när man tycker sig ha rätten att döma ut andras livsstil för att man själv inte stödjer den!! Anledningen till att det förr var så vanligt med hemmafruar var just på grund av förtryck och att man inte ansåg att kvinnan hade en plats i arbetslivet. Tack och lov har detta förändrats med tiden och vi är nu ekonomiskt oberoende av mannen. Därmed finns det fortfarande en grupp som kanske både vill och har råd att vara hemma med sina barn tills dom tex börjar skolan. Och vem är då du som har rätt att säga att detta val är obehagligt?? Vad jag vet lever vi i ett fritt land och om det är något som tar oss ett steg tillbaka i jämlikhetsdebatten så är det folk som tycker att man enbart ska leva som dom tycker för att det ska vara "rätt". Det tycker jag är "obehagligt".

Hade inte ens tänkt att ge mig in i den här debatten eftersom jag liksom många andra helt enkelt är trött på den men ett sånt här uttalande tycker jag var onödigt.

Sebastiána skrev 2009-10-07 14:53:06 följande:
    Vill bara flika in att hemmafruidealet bara varade under några decennier. Innan det blev vanligt med hemmafruar arbetade kvinnorna lika mycket som männen, antingen på landsbygden eller i industrierna i stan.Och jag tycker att det är obehagligt att det finns kvinnor som väljer att vara hemmafruar eftersom det, om det hade varit vanligare än det är, hade riskerat att så småningom leda till ett ideal där ALLA kvinnor hade varit tvungna att vara hemmafruar vare sig de ville det eller inte.
  • Imma

Men att laga mat är fortfarande inte en symbolisk handling. En symbolisk handling gör man för att visa upp någonting. När det gäller brudöverlämningen visar man att kvinnan överlämnas från far till blivande make. Att laga mat är inte en symbolisk handling för att visa upp att kvinnan tar hand om hemmet, utan det är helt enkelt bara ett sätt att fixa mat.

Tess80 skrev 2009-10-07 15:06:05 följande:
    Det jag menar är att kvinnan var tvungen att stå vid spisen och laga t.ex. mat, istället för att vara ute och arbeta och tjäna pengar, kunna göra en karriär som männen fick göra.Så det jag försöker förstå är hur ni ser på en kvinna i dagens samhälle, som står vid spisen. För det var ju inte så "smickrande" förr iom. att man blev tvungen.
  • Pugsley

Hmm, menade inte riktigt att låta så hård mot dig Sebastiána men jag reagerar oerhört starkt på när man slänger ur sig saker som att "kvinnor som valt att vara hemmafru så småningom hade kunnat leda till att alla hade varit tvingade att bli det". Jag tycker inte det är att yrka för jämställdhet eller att hjälpa sina medsystrar. Det är snarare så att samhället idag har svårt att förstå en kvinna som inte vill göra karriär eller jobba. Och det är knappast att kalla det jämlikt. Utan istället "jag hejar på och tycker att kvinnor ska få göra som dom vill OM dom gör det som jag tycker är bra". Måste ju erkänna att jag en gång i tiden också undrade hur kvinnor som var hemmafruar valde att vara det....tills jag lärde känna en hel hög av dom. Och de flesta av dom är precis lika bra och duktiga som oss andra Man måste nog bara lära sig att alla människor inte har samma dröm i livet, alla vill inte jobba 80 timmar i veckan och tjäna massor med pengar utan kanske tycker att det bästa som finns i livet är just att vara hemma med barnen. Och samhället ska inte kunna bestämma vilken dröm som är rätt eller viktigast utan det får individen själv göra.

• Tess80

Nej, jag anser att du har fel i det. Iaf. om man ska ta det från den tiden då kvinnan inte var självständig, hon var beroende av mannen!

Men vad det låter på dig är att det inte var någe fel i att kvinnan var tvungen att gå hemma, och var tvungen att göra vissa saker och förväntades av, plus att inte vara självständig?

Imma skrev 2009-10-07 15:27:58 följande:
    Men att laga mat är fortfarande inte en symbolisk handling. En symbolisk handling gör man för att visa upp någonting. När det gäller brudöverlämningen visar man att kvinnan överlämnas från far till blivande make. Att laga mat är inte en symbolisk handling för att visa upp att kvinnan tar hand om hemmet, utan det är helt enkelt bara ett sätt att fixa mat.
  • Imma

Jag förstår faktiskt inte vad du vill komma åt. Det känns som att vi mest pratar förbi varandra, så vi kanske ska lägga ner försöket?

Jag vet inte riktigt hur du lyckas tolka in att jag inte ser några problem i att kvinnan inte var självständig under den här tiden - var skriver jag det?

Det jag försöker förklara är att brudöverlämningen är (eller var tidigare, enligt ditt sätt att se på det) en symbol för att bruden gick från en förmyndare (pappan) till en annan (maken). Att laga mat är inte en symbol för att kvinnan inte förvärvsarbetade tidigare. Laga mat var det som kvinnan gjorde i och med att hon inte förvärvsarbetade.

Förstår du inte skillnaden? Den symboliska handlingen kan man välja att göra eller att inte göra (brudöverlämning eller ingen brudöverlämning). Mat måste man ju laga oavsett, eller vad är alternativet till att laga mat?

Tess80 skrev 2009-10-07 15:40:05 följande:
    Nej, jag anser att du har fel i det. Iaf. om man ska ta det från den tiden då kvinnan inte var självständig, hon var beroende av mannen!Men vad det låter på dig är att det inte var någe fel i att kvinnan var tvungen att gå hemma, och var tvungen att göra vissa saker och förväntades av, plus att inte vara självständig?
Svar på tråden Lämnas över eller inte?