• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • feministbrud

Du ser inget fel, det har jag förstått! Men många andra gör det. jag gjorde det långt innan jag visste bakgrunden till det. jag kunde till och med räkna ut bakgrunden till brudöverlämning. Och då är jag ingen överintelligent person.

När lämnas du över i vanliga livet? Jag är väligt nyfiken på detta.

Det finns inget generellt nytt sätt att se på brudöverlämning! Du ser det på ett sätt, och flera andra med sig, men många ser på det med den ursprungliga symboliken och tar illa vid sig av att det blir allt mer förekommande. Hur ser du på det? Är vi dumma i huvudet som inte fattar att ni har hittat på en ny symbolik?

Tess80 skrev 2009-10-07 11:51:07 följande:
    feministbrud skrev 2009-10-07 11:32:40 följande:
    Som jag sa tidigare om du läser lite mer bland inläggen.."Därför att brudöverlämningen inte görs på samma synsätt och grunder längre, det är ingen i Sverige som blir tvingad till att gifta sig (OM man blir det, så är det lagbrott), man är inte omyndig, och kvinnan är inte "undergiven" av sin blivande man (om man inte valt av fri vilja att vara undergiven).Därför är det viktigt att skilja på synsättet som det var förr på brudöverlämning och som det är nu i Sverige."Sedan att man ser att jag går med en man till en annan är ju inge fult, det händer dagligen också på olika sätt och vis, så varför inte i kyrkan på bröllopsdagen också. Jag går t.ex med min pappa ibland till kyrkan och möter upp min man där. Ser inget fel i det alls faktiskt. Så tyvärr...jag ser inge fel i detta.
  • Aleta

Jaså, när gjordes detta?
    Källor tack.

kikel skrev 2009-10-07 12:12:48 följande:
    DuschessEnligt svensk traditon lämnas bruden över till mannen utanför kyrkan av hela familjen. Så vad är igentligen skilnaden? Varför gifta sig om man har så imot allt detta?
  • kikel

Sebastiana.

Jag tänker göra något som inte är en svensk tradtion alls. Så för svenskar förstår jag inte varför det ska betyda ett dugg. Bara lite knepigt kanske för att man inte håller sig vid svenska traditon

• CeKe

Hm, det känns som att några här inne helst skulle vilja ha en hammare och "banka vett" i andra. Det brukar inte funka så bra... Låt folk få ha sina åsikter och respektera varandra för det, snälla!

• Tess80

Flygande taxen skrev 2009-10-07 12:23:20 följande:

Tess80 skrev 2009-10-07 12:10:23 följande:
    ´Gör ett inhopp här nu...Nä, hakkors har inget med kyrkan att göra. Men du... det är just det som liksom är poängen med att man använder sig av jämförande exempel. Det behöver inte handla om exakt samma saker, inte ens om samma plats/tema/personer etc. Det är helt enkelt en LIKNELSE. Dvs. i det stora hela är situationerna såpass lika varanda i, ja... vi kan kalla det "proportionerna" att de går att jämföra med varandra.Och vill du vara kryklig/religiös (eftersom du betonade att det är "kyrkliga saker" vi pratar om) så kan vi ju ta t.ex. Jesus som exempel, som berättade många liknelser. Han ville få fram en viss poäng, men använde en helt annan story för att få fram poängen. De två sakerna hade egentligen innebördes inget gemensamt, men budskapet var det samma.Det är ungefär det som Duchess försökte göra.Om du inte fattade det så kan jag bara, tyvärr, dra slutsatsen att du endera är dum eller så väljer du att inte förstå saker/ta till dig fakta som motargumenterar det ju själv tycker och säger. ber om ursäkt om min egen åsikt kan verka hård, men alla andra kör ju på för fullt här, så why not me? Dessutom tycker jag det är synd när en vettig diskussion ska "förstöras" av osakliga och barnsliga argument.
    Detta inlägget talar mer om vad du är för person.

Tycker enbart synd om sådana personer, som inte vill utvecklas eller som inte kan dra förnuftiga paraleller.

Men du behöver inte vara orolig, jag tar verkligen inte åt mig vad du tycker om mig, jag bryr mig inte alls vad andra tycker om mig, för jag står ändå för vad jag tycker och kämpar för Det kan INGEN ändra på. Jag är en stark kvinna med stort fokus och konsentration på framtiden och förbättring. Jag vet att jag är en "färgstark" person som gärna "sticker ut" lite mer än alla andra, och det gillar inte folk.
  • Aleta

Det finns ingen anledning att bli nedlåtande.
    "Lilla du" tycker jag är ett sätt att argumentera genom att försöka trycka ner sin motståndare istället för att komma med vettiga argument.

Sedan är det så vad gäller brott att om vi vänder ryggen till så underlättar vi för de som utöver dem.
    Går du förbi en misshandel?
    Det finns tyvärr många som gör det och därmed har de låtit människor dö.

Lagen bygger på samhället och samhället, det är vi, du och jag.
    Det finns ett klokt ordspråk som säger:
    "Det krävs en hel by för att uppfostra ett barn" (eller ungefär så). Allt vi gör påverkar andra, inklusive det vi väljer att inte göra.

Tess80 skrev 2009-10-07 12:02:12 följande:
    Men lilla du, var snäll och LÄS det jag har skrivit istället. Jag vet gott och väl vad som händer, det behöver du inte förklara för mig alls. Jag är en vuxen människa, tack!Det kommer finnas folk som begår brott på olika vis, och där får den svenska lagstiftningen träda kraft istället!
  • Tess80
    feministbrud skrev 2009-10-07 12:32:58 följande:
    Du ser inget fel, det har jag förstått! Men många andra gör det. jag gjorde det långt innan jag visste bakgrunden till det. jag kunde till och med räkna ut bakgrunden till brudöverlämning. Och då är jag ingen överintelligent person.När lämnas du över i vanliga livet? Jag är väligt nyfiken på detta.Det finns inget generellt nytt sätt att se på brudöverlämning! Du ser det på ett sätt, och flera andra med sig, men många ser på det med den ursprungliga symboliken och tar illa vid sig av att det blir allt mer förekommande. Hur ser du på det? Är vi dumma i huvudet som inte fattar att ni har hittat på en ny symbolik?
    Nä jag har aldrig sagt att ni är dumma i huvudet! Bara det att man har olika uppfattningar, tycket m.m. om saker o ting. Vissa tar åt sig mer än vad andra gör osv. om olika saker i livet.

Men det var många frågor, men som både du och jag vet, aldrig kommer att "accepteras" utav er som är emot brudöverlämning. Du och jag har varit med förr i diskutioner om detta

Sedan så lämnas man över på olika sätt i vardagen också. Någon gång får man skjuts till att åka hem till någon. Det är en form av överlämning. Det är bara ett exempel utav många.
  • kikel

Varför kan ni inte låta oss som vill ha vår far som leder in oss ifred. Inte hackar vi på att ni går in med eran blivande man?
    Kan inte alla göra som dom vill, och om ni nu måste ha något imot det så behöver ni inte komma och se min far leda in mig...

• Tess80
    Aleta skrev 2009-10-07 12:42:03 följande:
    Det finns ingen anledning att bli nedlåtande."Lilla du" tycker jag är ett sätt att argumentera genom att försöka trycka ner sin motståndare istället för att komma med vettiga argument.Sedan är det så vad gäller brott att om vi vänder ryggen till så underlättar vi för de som utöver dem.Går du förbi en misshandel?Det finns tyvärr många som gör det och därmed har de låtit människor dö.Lagen bygger på samhället och samhället, det är vi, du och jag.Det finns ett klokt ordspråk som säger:"Det krävs en hel by för att uppfostra ett barn" (eller ungefär så). Allt vi gör påverkar andra, inklusive det vi väljer att inte göra.
    Nej jag är definitivt inte nedlåtande! Det är det är jag talar om, alla tolkar olika och har olika uppfattningar om vissa saker Det är så bara.

Jag går aldrig förbi en misshandel! Jag är snarare den som är den första som håller fast och ringer polisen (jag har stoppat våldtäcktsmän och även en man som försökt att begå övergrepp på ett barn)

Så vi får alla lyda under dom lagar som vi har i dagsläget, och är det någon som begår lagbrott så ANMÄL!
  • passionsblomman

Eftersom du startade en tråd för att diskutera ämnet?

kikel skrev 2009-10-07 12:50:33 följande:
    Varför kan ni inte låta oss som vill ha vår far som leder in oss ifred. Inte hackar vi på att ni går in med eran blivande man? Kan inte alla göra som dom vill, och om ni nu måste ha något imot det så behöver ni inte komma och se min far leda in mig...
Svar på tråden Lämnas över eller inte?