• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • JustMeAndMyLove

Jag tycker det är upp till var och än så länge prästen godkänner det.
    Men man ska betänka vad man vill ge för signaler och vad som gör att man väljer att bli inledd.
    Tex ska man nog betänka varför man väljer sin far och inte sin mor mm.

• kikel

Håller med i mitt fall ville jag ha min far då han håller mig lung.

• Aleta

Personligen tycker jag att det är mycket vackrare och mer symboliskt riktigt att gå in tillsammans.

• kikel

Ja för svenskar ja men nu är det så att det är bara en fjärdel svenska gäster resten kommer tycka det är väldigt konstigt

• JustMeAndMyLove

Är det enbart av traditionsskäl du väljer att bli framledd av din pappa?

kikel skrev 2009-10-02 00:15:39 följande:
    Ja för svenskar ja men nu är det så att det är bara en fjärdel svenska gäster resten kommer tycka det är väldigt konstigt
  • kikel

Nej värkligen inte skulle göra det annars också. Annars hade jag inte gjort det.. Pappa vill ju hälst inte men han säger att han gör det om jag nu så gärna vill. Tänkte ha min bror först men jag ändrade mig till pappa

• Aleta

Har man olika kulturer så brukar man ju välja olika delar av sederna som man tillsammans tycker passar.
    Jag tror inte att de skulle tycka att det var konstigt, däremot exotiskt kanske.

Välj det som känns bra för dig och din blivande, om ni ska gifta er i svenska kyrkan så kanske ni inte får bestämma själva, men är det i Skottland så är det ju fritt fram oavsett vad gästerna tycker.

Vet du om varför så många är emot det?
    (Bara så att du inte får reda på det efteråt och ångrar dig.)

• kikel

Prästen i Sverige sa att hon inte har något imot det men en del har. Vi har ett väldigt blandat bröllop när det kommer till seder, men endå väldigt starka seder. Blir ett midsommar bröllop med midsommar stång, kiltar och säckpipor, hagis och jordgubbstårta.. haha

• JustMeAndMyLove

okej, varför vill han inte?
    Ja jag tycker det är okej så länge man vet hur det tolkas, men kan inte tänka mig att det är någon här på BT som inte hört diskussionen förr ;)

kikel skrev 2009-10-02 00:19:07 följande:
    Nej värkligen inte skulle göra det annars också. Annars hade jag inte gjort det.. Pappa vill ju hälst inte men han säger att han gör det om jag nu så gärna vill. Tänkte ha min bror först men jag ändrade mig till pappa
  • kikel

Han är rädd att folk ska tro att han lämnar över mig som om jag vore ett djur eller nått. Han är bara löjlig säger jag, sen tror jag att han inte vill ha den upmärksamheten

Svar på tråden Lämnas över eller inte?