• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Aleta

Det låter spännande med haggis och jordgubbstårta.
    Midsommarbröllop med kiltar och säckpipor, kanske blir en ny trend?

Men du känner alltså till all den bakomliggande symboliken så att du vet vad du väljer och vad andra kan uppfatta?
    Att jag frågar beror på att många inte verkar ha tänkt på det och det är fler än en som har ändrat sig här på BT när de fått höra. Det är ju alltid bäst att ta ett informerat beslut.

• kikel

Jag vet vad folk kan uppfatta det som men det är endå jag jag bestämmer och vårat bröllop och jag skiter i om någon har något imot det om jag ska vara ärlig inte med någon annan att göra. Ville bara höra lite mer om det här och om det är någon som tänker göra som jag

Mmmm blir en blandning som blir rätt kul tror jag!

• Aleta

Nej, han är inte löjlig, det finns många som känner så. Jag hörde så sent som för en månad sedan hur några äldre damer satt och pratade om ett bröllop de hade varit på. Hur vackert det var osv. Sedan började de diskutera om varför bruden blev överlämnad av sin far. De tyckte inte om det och var ledsna för hennes skull. De antog att det var för att hon stod nära sin far vilket alla visste, men de tyckte att det var ett olämpligt sätt att visa det på. Dessutom så sa de att hon som är så klok och trevlig skulle aldrig ha gjort så om hon vetat vad det innebar.
    Prästen (som var där) sa att han hade informerat om det kvinnoförnedrande och avrått, men de vägrade lyssna på honom och sa att han måste ha varit alldeles för otydlig.
    Sedan avslutade de alltihop med att komma överens om att aldrig nämna för henne hur illa berörde de blivit eftersom de önskade henne allt gott.

kikel skrev 2009-10-02 00:26:36 följande:
    Han är rädd att folk ska tro att han lämnar över mig som om jag vore ett djur eller nått. Han är bara löjlig säger jag, sen tror jag att han inte vill ha den upmärksamheten
  • kikel

Jag tycker inte det är kvinnoförnedrande. Jag tycker det är vackert.
    Tycker att folk är väldigt känsliga för kvinnoförndrande det är nästan som om folk letar efter det.

• Aleta

Jaha, jag trodde du ville ha flera sidor att se det ifrån när jag läste TS.
    Du kanske redan har läst några av de gamla trådarna då?

Eftersom det ändå är en symbolisk handling som man utför i en gudstjänst som är öppen för alla så är det inte riktigt så att man kan säga att man skiter i vad andra tycker. Om du hade lagt upp det så för prästen så hade du kanske fått ett annat svar av henne. Det finns många som är stolta över att svenska kyrkan aldrig (i alla fall inte de senaste 700 åren) har haft brudöverlämning utan visat att kvinnan och mannen gemensamt har valt att gifta sig.

Den lilla symbolen bygger tillsammans med allt annat i vårt samhälle tillslut en plattform där kvinnor är mer jämlika männen än i de flesta andra länder i världen. Att börja nagga på dessa symboler tycker jag är att dra undan plattformen gradvis för kommande generationer, t ex våra döttrar och dotter- eller sondöttrar. Allt vi gör påverkar i slutändan någon annan.

kikel skrev 2009-10-02 00:31:29 följande:
    Jag vet vad folk kan uppfatta det som men det är endå jag jag bestämmer och vårat bröllop och jag skiter i om någon har något imot det om jag ska vara ärlig inte med någon annan att göra. Ville bara höra lite mer om det här och om det är någon som tänker göra som jagMmmm blir en blandning som blir rätt kul tror jag!
  • Aleta

Det kanske är något att sova på?
    Det börjar bli sent nu.
    Jag vill inte alls döma ut dig eller ert val av ceremoni, men det är aldrig fel att se flera sidor av saker och ting. Världen är mer grå än svart och vit.

• kikel

Min präst tyckte jag hade helt rätt.
    Sedan är det så att i Sverige varför man går in kvinna och man är för att bröllopet gjordes upp av hela familjer utanför kyrkan och inte bara av fäderna. Och bruden lämnades över av hela familjen utanför kyrkan innan gästerna gick in. Så är det då inte bättre att man kommer in var för sig helt ensam??

• sms å fotboll

Jag var på två bröllop förra året med båda varianter (de gick in tillsammans och bruden gick in med sin far).
    Först så tyckte jag det var märkligt att min vän gick in med sin far men den tanken försvann efter en millisekund för hon var så vacker att man glömde allt. :)

Själv så funderar jag på om vi kanske skulle komma in från två håll och mötas vid prästen just för symboliken att vi förenas (trots att vi vid det laget redan varit ihop i 9 år).

kikel skrev 2009-10-02 00:48:15 följande:
    Min präst tyckte jag hade helt rätt. Sedan är det så att i Sverige varför man går in kvinna och man är för att bröllopet gjordes upp av hela familjer utanför kyrkan och inte bara av fäderna. Och bruden lämnades över av hela familjen utanför kyrkan innan gästerna gick in. Så är det då inte bättre att man kommer in var för sig helt ensam??
  • Linadesign

Jag tycker ni ska göra det som känns rätt för er.
    Vår präst sa att han aldrig skulle acceptera brudöverlämning vid en vigsel som han skulle förrätta.

För min egen del så skulle det kännas jättelöjligt att gå in med min pappa på den dag som handlar om mig och min make och vår kärlek till varandra. Men det är bara min åsikt. Jag kan förstå att situationen är annorlunda för er där den ena kommer från en tradition där brudöverlämning är standard.

• KatjaB
    kikel skrev 2009-10-02 00:31:29 följande:
    Jag vet vad folk kan uppfatta det som men det är endå jag jag bestämmer och vårat bröllop och jag skiter i om någon har något imot det om jag ska vara ärlig inte med någon annan att göra. Ville bara höra lite mer om det här och om det är någon som tänker göra som jagMmmm blir en blandning som blir rätt kul tror jag!
    [/citat]

Men varför frågar du då om du inte vill ha andras syn på det hela? Om du skiter i det, så är det väl bara att köra på?
    Själv skulle jag inte vilja bli överlämnad, och jag tycker personligen att det är viktigt att ha i åtanke vad det är man står för.

Och det du skrev om kvinnoförnedring förstår jag inte riktigt vad du menar med? Att man inte ska vara så känslig för lite kvinnoförnedring, eller vad menar du?
    kikel skrev 2009-10-02 00:36:02 följande:
    [citat]
    Jag tycker inte det är kvinnoförnedrande. Jag tycker det är vackert.Tycker att folk är väldigt känsliga för kvinnoförndrande det är nästan som om folk letar efter det.
Svar på tråden Lämnas över eller inte?