Ore skrev 2009-10-04 11:37:58 följande:
Hur får ni din mamma delaktig i vigseln? Och din blivande mans föräldrar? Eller är de inte lika viktiga som din pappa?¨I övrigt säger du att du inte vill hållas ansvarig för hur tolkningen av brudöverlämning görs? Men i och med att du försöker skapa en annan tolkning, kring en handling som redan har en symbolik, så försöker du ju bestämma något själv...
Jag har ingen mamma så därför känns det extra viktigt för mig att ha min pappa delaktig i vigseln. Och eftersom att min familj är ganska liten så betyder min blivande mans familj särkskilt mycket för mig, speciellt min blivande svärmor eftersom jag inte har någon egen. Skulle min blivande man eller min mans familj uttrycka en önskan om att göra något speciellt på vigseln så skulle jag välkomna det.
Jag försöker inte skapa en annan tolkning av ?brudöverlämning? men uppenbarligen finns det fler tolkningar av handlingen eftersom jag och många med mig vill och gör det utan att vara förtryckta eller för att vi tror att vi är någons egendom.
Jag har mina egna skäl till att vilja bli eskorterad till altaret och tycker att det är orättvist att någon ska dra paralleller till kvinnoförtryck över en handling som inte betyder det för mig eller min familj. Jag tänker inte vara ansvarig för en symbolik som inte finns där för mig.
Och andra sidan kommer jag t ex inte att byta efternamn till min mans, hur många av er som går/gick tillsammans gjorde/gör det och varför?