• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Aleta

Jag tycker att du ska förklara hela innebörden av brudöverlämning och symboliken för honom och att det är något du inte vill förknippa med honom. Dessutom är ju det absolut vanligaste i Sverige fortfarande att gå in tillsammans. Sedan att svenska kyrkan inte tycker om det är väl ett annat bra argument, att du vill respektera samfundet du har valt att gifta dig i borde han respektera och till och med bli stolt över.

CeKe skrev 2009-10-02 14:58:13 följande:
    förresten har jag en fråga, om TS inte misstycker.. Mina föräldrar kommer att hjälpa oss både ekonomiskt och praktiskt inför bröllopet och utifrån det, känner jag lite att det är svårt att säga nej till pappa, att han vill gå in med mig. Det känns liksom lite "snålt" av mig och som att jag inte är tacksam för att de är med och hjälper till. Förstår ni vad jag menar? Jag ska väl tillägga att jag och farsgubben utifrån att vi är så jäkla lika, har haft våra duster genom årens lopp och jag är lite rädd att han skulle se det hela som ett slags förskjutande om jag sa ifrån till honom...Hur tänker ni kring sånt?
  • feministbrud

Svar på din fråga: jag tycker att det är fasansfullt att se hur brudar vill manifestera sin ofrihet genom att lägga in denna sed i sin vigsel.

• kikel

Feminisbrud

Är det bätre att komma in med sin blivande man? Som enligt gammal svensk tradition redan blivigt överlämnad av hela släkten utanför kyrkan! Är det då inte mer korekt att komma in helt själv? Eller inte gifta sig i huvud taget?

• feministbrud

Att gå in tillsammans symboliserar att man gör det av fri vilja och att båda går in i äktenskpet på samma villkor. Det tycker jag är finare.

kikel skrev 2009-10-02 16:31:42 följande:
    FeminisbrudÄr det bätre att komma in med sin blivande man? Som enligt gammal svensk tradition redan blivigt överlämnad av hela släkten utanför kyrkan! Är det då inte mer korekt att komma in helt själv? Eller inte gifta sig i huvud taget?
  • kikel

Inte om man ska se på traditioner. Jag tycker det är finare att komma in med min far. Får några sista ord med min far innan jag gifter mig och han får mig lugn.

• shakynose

Om jag vore du så skulle jag i alla fall respektera min fars önskemål om att få slippa vara inblandad i ceremonin. Jag tycker att hans ståndpunkt är rimlig och inte alls löjlig, men självklart gör han allt för sitt barns skull.

CeKe: Jag håller med Aleta!

• 1willB2

Jag tänker bli eskorterad av min far, märk ordskillnaden eskorterad-överlämnad. Jag vill bli det för jag vill verkligen att min pappa ska vara delaktig i min vigsel, precis som jag vill att mina barn ska säga några ord under vigseln.

Jag blir ganska less på att några bestämmer hur man ska tolka denna handling, enligt någon symbolik från förr. Jag tänker INTE hållas ansvarig för vad det betydde förut, saker förändras!
    Ska vi bojkotta kyrkan för att de drog ut på korståg förr i tiden? Eller allt annat hemskt som hänt i kristendomens namn? Nej, jag tror alla är överens om att allt förändras.
    Ta istället och protestera mot att kvinnor fortfarande tjänar mindre än män för samma arbete, för att det fortfarande finns präster som inte tycker att kvinnor ska prästvigas, ring polisen när du tror att grannfrun blir misshandlad osv.

Man ska inte glömma sin historia MEN man ska inte heller glömma att framtiden bestämmer vi tillsammans.

• Lycklig81
    1willB2 skrev 2009-10-02 16:55:41 följande:
    Jag tänker bli eskorterad av min far, märk ordskillnaden eskorterad-överlämnad. Jag vill bli det för jag vill verkligen att min pappa ska vara delaktig i min vigsel, precis som jag vill att mina barn ska säga några ord under vigseln.Jag blir ganska less på att några bestämmer hur man ska tolka denna handling, enligt någon symbolik från förr. Jag tänker INTE hållas ansvarig för vad det betydde förut, saker förändras! Ska vi bojkotta kyrkan för att de drog ut på korståg förr i tiden? Eller allt annat hemskt som hänt i kristendomens namn? Nej, jag tror alla är överens om att allt förändras.Ta istället och protestera mot att kvinnor fortfarande tjänar mindre än män för samma arbete, för att det fortfarande finns präster som inte tycker att kvinnor ska prästvigas, ring polisen när du tror att grannfrun blir misshandlad osv.Man ska inte glömma sin historia MEN man ska inte heller glömma att framtiden bestämmer vi tillsammans.
    Kunde inte sakt de bättre :) fy fan vad bra :)))
  • Andreas flicka

Vi kommer att gå in tillsammans - ska bli så roligt. Eftersom vi ska gifta oss i Sverige i en svensk kyrka och enligt svensk sed och tradition så blir det så.

• Aleta

Ja, på alla plan är det bra att kämpa. Tror man på något som t ex jämställdhet så är det inte konstigt att man inte struntar i något sammanhang där man upplever ojämlikhet.

1willB2 skrev 2009-10-02 16:55:41 följande:
    Ta istället och protestera mot att kvinnor fortfarande tjänar mindre än män för samma arbete, för att det fortfarande finns präster som inte tycker att kvinnor ska prästvigas, ring polisen när du tror att grannfrun blir misshandlad osv.Man ska inte glömma sin historia MEN man ska inte heller glömma att framtiden bestämmer vi tillsammans.
Svar på tråden Lämnas över eller inte?