• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Lycklig81
    Tess80 skrev 2009-10-04 19:43:01 följande:
    Vill bara klarlägga en sak! Det är INGET fel i att ha brudöverlämning, det är inget fult, skamligt eller olagligt i det alls! Det är enligt mig bara tramsigt av folk som reagerar på detta. Tycker nästan synd om dom faktiskt som inte kan vidga sina vyer och hänga med i utvecklingen av nutid och framtid istället. Sedan är det ju faktiskt prästerna som godkänner detta, och det får ju stå för dom. Men "gnabba" inte på oss som vill ha detta. Rikta kritiken och det oändliga "gnabbet" åt rätt håll/källa så att säga. För i mina öron låter det som en dålig repad LP skiva som hakat upp sig.Det är ju självklarhet att folk vill ha brudöverlämningar Det finns absolut INGEN i våran vänskapskrets eller släktingar som tycker illa om brudöverlämning (och det vet jag för fakta, för vi frågade dom hur dom såg på brudöverlämning INNAN vi ens nämde att vi skulle gifta oss)! Jag har endast mött en liten skara av folk här inne på BT, visst är det lite märkligt? Men det är som Humlan66 säger, att det spelar ingen roll i vad vi andra tycker...utan det där får ni ju känna själva i hur ni vill göra och samråda med prästen om detta.Nä nu lämnar jag tråden för gott! Men jag önskar TS all lycka till! Det kommer att bli en fantastisk dag, det lovar jag dig
    Mycket bra sakt..orkar inte heller "gnabba" om detta. jag ska gå med min far punkt slut och de kommer bli en helt underbar dag. Önskar alla andra oxå en underbar dag :)
  • Linadesign
    Tess80 skrev 2009-10-04 19:43:01 följande:
    [citat]
    Vill bara klarlägga en sak! Det är INGET fel i att ha brudöverlämning, det är inget fult, skamligt eller olagligt i det alls! Det är enligt mig bara tramsigt av folk som reagerar på detta. Tycker nästan synd om dom faktiskt som inte kan vidga sina vyer och hänga med i utvecklingen av nutid och framtid istället. Sedan är det ju faktiskt prästerna som godkänner detta, och det får ju stå för dom.

Vår präst är 29 år och är väldigt modern och hänger med i utvecklingen. Just därför vill han inte gå med på brudöverlämning! Brudöverlämning är att ta ett steg tillbaka i utvecklingen vad gäller jämställdhet anser han och jag kan bara hålla med.
  • shakynose
    Linadesign skrev 2009-10-05 07:48:26 följande:
    Vår präst är 29 år och är väldigt modern och hänger med i utvecklingen. Just därför vill han inte gå med på brudöverlämning! Brudöverlämning är att ta ett steg tillbaka i utvecklingen vad gäller jämställdhet anser han och jag kan bara hålla med.
    Amen!
  • Sonja68
    1willB2 skrev 2009-10-04 18:40:31 följande:
    Och andra sidan kommer jag t ex inte att byta efternamn till min mans, hur många av er som går/gick tillsammans gjorde/gör det och varför?
    Jag bytte inte efternamn, min man tog mitt efternamn som mellannamn.
  • Sonja68
    Sonja68 skrev 2009-10-05 11:20:13 följande:
    Jag bytte inte efternamn, min man tog mitt efternamn som mellannamn.
    Vi gick även in tillsammans.
  • feministbrud

Tess80: Jag tycker att det är väldigt fult med brudöverlämning! Det får mig att tänka på kvinnor som inte får fatta sina egna beslut.

• Andreas flicka
    Aleta skrev 2009-10-04 11:02:51 följande:
    Vad intressant!Det skulle vara jättekul att få gå på ett sådant bröllop!Andreas flicka skrev 2009-10-03 23:44:10 följande:
    Ja, du skulle bara veta. Det är fantastiskt roligt att vara med på ett grekiskt bröllop, särskilt om man är nära släkt eller vän med någon i brudparet. Jag skulle kunna skriva världens längsta inlägg i ämnet . På ett sätt är det lite tråkigt att inte få vara med om allt ståhej. Men för att det ska ske efter konstens alla regler så gäller det ju att bådas vänner och familjer känner till vad som ska göras och också har en känsla för traditionen i sig.
  • Duchess

Jag har väldigt svårt att förstå argumentation som går ut på att man inte behöver bry sig om brudöverlämning (ifall man nu inte gillar det) eftersom det finns så många värre saker här i världen. Med det resonemanget borde jag väl t ex sluta ge pengar till djurskyddet eftersom människor är viktigare än djur?

Även om jag har svårt för ordet feminist så ser jag mig som en sådan. Jag gör det därför att jag för varje år har blivit mer och mer medveten om att vi har mycket kvar att jobba med på jämställdhetsområdet även här i Sverige. Att det är "nästan" lika lön för lika arbete räcker inte för mig. Att män tar ut 20% av all föräldraledighet räcker inte heller.

Jämställdhet är inte en hobby för mig - det är en livshållning som får konsekvenser i stora och små frågor. Därför tänker jag inte vara tyst när jag ser och hör saker som flyttar tillbaka positionerna för kvinnor i samhället. Det skulle vara att gå emot allt jag tror på.

• feministbrud

Så klokt, Duchess!

Jag har av mina år som ungdomspolitiker ofta fått höra att man är dum bryr om småsaker så länge det är svält i världen, men hur ska man kunna förändra saker någonsin då? Jag menar, folk kommer ju alltid att ha det sämre, allt är relativt. Dessutom hänger saker ihop, precis som du skriver, och en sak kan leda till en annan. Därför är det viktigt att motarbeta all form av bakåtsträvande traditioner när de dyker upp.

Så till alla brudöverlämnande brudar: Ni påverkar andra och i förängningen hela samhället - därför tjafsar jag emot.

Duchess skrev 2009-10-06 14:25:48 följande:
    Jag har väldigt svårt att förstå argumentation som går ut på att man inte behöver bry sig om brudöverlämning (ifall man nu inte gillar det) eftersom det finns så många värre saker här i världen. Med det resonemanget borde jag väl t ex sluta ge pengar till djurskyddet eftersom människor är viktigare än djur? Även om jag har svårt för ordet feminist så ser jag mig som en sådan. Jag gör det därför att jag för varje år har blivit mer och mer medveten om att vi har mycket kvar att jobba med på jämställdhetsområdet även här i Sverige. Att det är "nästan" lika lön för lika arbete räcker inte för mig. Att män tar ut 20% av all föräldraledighet räcker inte heller. Jämställdhet är inte en hobby för mig - det är en livshållning som får konsekvenser i stora och små frågor. Därför tänker jag inte vara tyst när jag ser och hör saker som flyttar tillbaka positionerna för kvinnor i samhället. Det skulle vara att gå emot allt jag tror på.
  • Tess80

Till er som vill/ska ha er fina brudöverlämning....ni behöver varken läsa eller bry er om "motståndsrörelsen" här inne. Ni kör ert eget "race" med eran präst.

För det är endast ni brudpar som vill ha brudöverlämning som kan bestämma detta tillsammans med eran präst, ingen annan kan lägga sig i det, vilket är bra

Svar på tråden Lämnas över eller inte?