• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Sebastiána
    Imma skrev 2009-10-07 10:23:46 följande:
    Om det inte är så att ni ser den gamla, ursprungliga symboliken med brudöverlämningen, dvs att bruden överlämnas från en manlig vårdnadshavare till en annan, hur kommer det sig så att 99% av alla "moderna" brudöverlämningar i Sverige fortfarande ser ut som så att brudens far (eller en annan manlig släting) lämnar över henne till brudgummen som står framme och väntar?Om det inte har att göra med en manifestation av ett patriarkat, varför går inte brudgummen i hälften av fallen in till den väntande bruden, och varför är det just brudens far av alla viktiga släktingar som ska hyllas just under vigseln?Om det är en gammal symbolik som man vill ändra på, varför ser den då exakt ut som den gjorde för 800 år sedan?
    Precis. Och VARFÖR går inte brudgummen in tillsammans med sin mor medan bruden står vid altaret och väntar?!
  • Linadesign
    Tess80 skrev 2009-10-07 09:47:13 följande:
    Nej vi är verkligen inte bakåtsträvande, snarare tvärtom! Vi kämpar på förbättring, medans vissa andra "blundar" och är "rädda" för förbättringar/förändringar. Jag har förstått det.Och jo, ni är kvar i det förflutna enl. mig
    Tycker du det skulle vara OK att använda hakkors på sina kläder om personen förklarade det med att "det är bara en fin krumelur" eller "för mig har det inget att göra med nazism" eller "man kan ju inte fastna i den gamla symboliken"?
  • Sebastiána
    Tess80 skrev 2009-10-07 10:41:50 följande:
    Imma skrev 2009-10-07 10:23:46 följande:
    Därför att den inte görs på samma synsätt och grunder längre, det är ingen i Sverige som blir tvingad till att gifta sig, man är inte omyndig, och kvinnan är inte "undergiven" av sin blivande man (om man inte valt av fri vilja att vara undergiven).Därför är det viktigt att ändra synsättet på brudöverlämning, det är en jäkla skillnad på hur det var förr och som det är nu i Sverige
    Jo det finns personer i Sverige som blir tvingade till giftermål. Var har du varit de senaste åren? Både killar och tjejer från kulturer med sm. hederstänk blir bortgifta mot sin vilja!
  • Duchess

Det är inte alltid fel att göra som majoriteten. Det händer ibland att majoriteten har rätt.

kikel skrev 2009-10-07 11:39:19 följande:
    Duches.Så därför ska jag göra som majoriteten i Sverige tycker? Inte en chans.
  • Tess80

feministbrud skrev 2009-10-07 11:32:40 följande:

Vari ligger förbättringen? Även om du ändrar symbolen för dig finns det mågna, som inte vet den ursprungliga symboliken, som faktiskt SER symbolen för var den är. Dvs pappa lämnar över till blivande mannen. Från en man till en annan. Det behövs inga akademikska poäng eller kunskap i brudöverlämningens historik för att faktiskt se vad det handlar om.
    Som jag sa tidigare om du läser lite mer bland inläggen..

"Därför att brudöverlämningen inte görs på samma synsätt och grunder längre, det är ingen i Sverige som blir tvingad till att gifta sig (OM man blir det, så är det lagbrott), man är inte omyndig, och kvinnan är inte "undergiven" av sin blivande man (om man inte valt av fri vilja att vara undergiven).

Därför är det viktigt att skilja på synsättet som det var förr på brudöverlämning och som det är nu i Sverige."

Sedan att man ser att jag går med en man till en annan är ju inge fult, det händer dagligen också på olika sätt och vis, så varför inte i kyrkan på bröllopsdagen också. Jag går t.ex med min pappa ibland till kyrkan och möter upp min man där. Ser inget fel i det alls faktiskt. Så tyvärr...jag ser inge fel i detta.
  • kikel

Men det är inte rätt för mig!!
    Jag är inte upvuxen i en typisk svensk familj med svenska värderingar och det är himla skönt.
    Det betyder inte att min familj ser ner på kvinnor alls. Men jag är uppvuxen med att lära mig att ha egna åsikter och inte bry mig om vad andra tycker.
    Min familj äger ett HVB hem för flickor så jag vet mycket väl att det finns unga tjejer som blir tvingade hit och dit.
    Men det handlar inte om det för mig.

• Sebastiána

Men TS. Eftersom du i trådstarten skriver "- - - vad tycker du?" måste du väl ändå vara beredd på att folk verkligen skriver vad de tycker?! Även sådana som inte håller med dig!

• Duchess

Jag är uppvuxen och uppfostrad i en ganska traditionell familj i Norrland. Jag frågade faktiskt min pappa vad han skulle ha sagt om jag frågat ifall han ville överlämna mig i kyrkan. Då skrattade han och sa (på bred dialekt): "Men jäntong, visst ha jag väl lärt dej å gå själven"?

Och jo, det har han. Pappa har lärt mig att gå själv, på alla sätt och vis. Han har inte uppfostrat mig till att återvända till honom när jag valt vem jag vill dela livet. Jag har en bra relation till min pappa (och mamma också), men när jag gifte mig handlade dagen om att jag och min man tillsammans fattat ett beslut om att dela livet med varandra. Dagen handlade inte om att hedra pappa. Vi vet var vi har varandra ändå.

kikel skrev 2009-10-07 11:53:46 följande:
    Men det är inte rätt för mig!!Jag är inte upvuxen i en typisk svensk familj med svenska värderingar och det är himla skönt. Det betyder inte att min familj ser ner på kvinnor alls. Men jag är uppvuxen med att lära mig att ha egna åsikter och inte bry mig om vad andra tycker. Min familj äger ett HVB hem för flickor så jag vet mycket väl att det finns unga tjejer som blir tvingade hit och dit. Men det handlar inte om det för mig.
  • kikel

Ja men inte trode jag att det skulle finnas så många som var så imot det på det viset. Ville ha mer tips från dom som ska göra som jag..

• Tess80
    Sebastiána skrev 2009-10-07 11:48:00 följande:
    Jo det finns personer i Sverige som blir tvingade till giftermål. Var har du varit de senaste åren? Både killar och tjejer från kulturer med sm. hederstänk blir bortgifta mot sin vilja!
    Men lilla du, var snäll och LÄS det jag har skrivit istället. Jag vet gott och väl vad som händer, det behöver du inte förklara för mig alls. Jag är en vuxen människa, tack!

Det kommer finnas folk som begår brott på olika vis, och där får den svenska lagstiftningen träda kraft istället!
Svar på tråden Lämnas över eller inte?