feministbrud skrev 2009-10-07 11:32:40 följande:
Vari ligger förbättringen? Även om du ändrar symbolen för dig finns det mågna, som inte vet den ursprungliga symboliken, som faktiskt SER symbolen för var den är. Dvs pappa lämnar över till blivande mannen. Från en man till en annan. Det behövs inga akademikska poäng eller kunskap i brudöverlämningens historik för att faktiskt se vad det handlar om.
Som jag sa tidigare om du läser lite mer bland inläggen..
"Därför att brudöverlämningen inte görs på samma synsätt och grunder längre, det är ingen i Sverige som blir tvingad till att gifta sig (OM man blir det, så är det lagbrott), man är inte omyndig, och kvinnan är inte "undergiven" av sin blivande man (om man inte valt av fri vilja att vara undergiven).
Därför är det viktigt att skilja på synsättet som det var förr på brudöverlämning och som det är nu i Sverige."
Sedan att man ser att jag går med en man till en annan är ju inge fult, det händer dagligen också på olika sätt och vis, så varför inte i kyrkan på bröllopsdagen också. Jag går t.ex med min pappa ibland till kyrkan och möter upp min man där. Ser inget fel i det alls faktiskt. Så tyvärr...jag ser inge fel i detta.