CeKe skrev 2009-12-22 16:56:05 följande:
HallojJag har blivit rätt intresserad av det här ämnet genom BT.. det kan jag erkänna. Eftersom jag läst flera inlägg om att det vore att göra nåt fult mot den äldre kvinnliga generationen att gå in med sin far, har jag faktiskt tagit upp diskussionen med den äldre generationen i min släkt. Ingen fattar ett dyft om vad jag dillar om, utan har bara sagt att: "Men, inte spelar väl det någon roll, det är INGEN som skulle se det som överlämning av förmynderi idag, det där är gammalt groll. Vem ska du annars gå in med, du kan ju inte gå in själv om din man vill stå där framme?"Jaja, det var i alla fall vad de äldre kvinnorna i min släkt tänker om saken =) Sen har väl även den äldre generationen blivit amerikaniserade och ser det som det normala att bruden går in med sin far, inte vet jag. Hur som helst tror jag faktiskt att det bara är alla råfeminister som sitter och tänker att vigseln blir "ful" om kvinnan väljer att gå in med någon annan än sin blivande man. Jag vet i alla fall att ingen i vårt bröllopsfölje skulle ta illa vid sig!Nog sagt om det. Personligen lägger jag inga direkta värderingar i vardera valet. Jag vet inte heller hur jag själv ska göra på dagen D, gå in själv eller med min kära far som blev riktigt sårad när jag tidigare sa att jag skulle gå in själv.
Hahaha, ganska komiskt för jag fråga min kompis (som är svensk och ska gifta sig i svenska kyrkan, jag själv ska gifta mig i den katolska kyrkan nämligen) och hon hade sen frågat sin mormor och morfar som båda också hade kollat lite sådär frågvisande på henne?
Frågat henne sen i sin tur "nä men seriöst? Så ser väl inte folk på det NU isf om det är så det har varit? det är ju hemskt!" Så där fanns inte heller några oklarheter eller agg mot att hon skulle gå in med sin morfar (hennes pappa har dött nämligen).
Och jag frågade henne för hon är en av mina nära vänner och har en "större" feminist sida i sig än vad jag har tex, så jag visste om någon skulle veta så vore det hon
Men det är nog som du säger (jag tror jag håller med dig ganska ofta? haha), nog upp till var och en familj faktiskt och hur man ser på saken.
MEN - förhoppningsvis så är denna tråden inte aktiv som förr igen, haha blev lite hetsigt här inne ett tag
Men jag ska som du också gå in med fadern min, han blev tårögd när jag sa att jag skulle vilja gå in med honom om mamma & min blivande var ok med det!

sött!