• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • KatjaB
    kikel skrev 2009-10-09 15:02:10 följande:
    Men snälla ge upp. Vi kommer inte ändra på vad vi tycker hur mycket du en håller på. Och det blir fler och fler som tycker som vi så ge upp. Finns lixom inget att kämpa för.
    men vad är syftet men den här tråden då? Om de som inte håller med dig inte ska få komma till tals, varför ens fråga vad folk tycker om saken i fråga.
    Oavsett hur man nu väljer att göra, så känns det ju rätt så meningslöst att starta trådar om saker som det är heta diskussioner om för att sedan bli sur över att folk inte håller med en.
  • feministbrud

Jo, det finns det. Och precis som att du får göra som du vill (gå in med din pappa) så får jag göra som jag vill (kämpa mot fenomenet brudöverlämning).

kikel skrev 2009-10-09 15:02:10 följande:
    Men snälla ge upp. Vi kommer inte ändra på vad vi tycker hur mycket du en håller på. Och det blir fler och fler som tycker som vi så ge upp. Finns lixom inget att kämpa för.
  • feministbrud

Snälla Tess, det är en SYN inte en KVINNOSYN. Jag vet också folk som inte tycker att det är hemskt erent visuellt, men jag vet desto fler som tycker det. Du har fortfarande inte svarat på hur du ser på detta faktum.

Nu ska jag gå över till din planhalva Tycker du att vi ska ändra människosynen i hitlerhälsningen? Flera som vill använda hitlerhälsnmingen skulle få det om vi ändrade människosynen i den. ju fler som använder den, desto färre skulle se det fula i hälsningen.

Tess80 skrev 2009-10-09 15:04:11 följande:
    JO det kan jag visst göra för att det finns fortarande en hemsk kvinnosyn för vissa när det gäller brudöverlämning, med det menar jag att att det finns folk som INTE bara tycker illa om detta visuellt (som du säger).JO synen på överlämning kan visst ändras anser jag! Lika mycket som att förändringar och förbättringar har hänt för kvinnan genom alla år innan oss och generationer!
  • Duchess

Det är sådana här trådar som får mig att fundera på om jag ska bli kyrkopolitiker, eller kanske politiker i största allmänhet. Måste bara hitta ett bra parti först..

feministbrud skrev 2009-10-09 15:38:12 följande:
    Jo, det finns det. Och precis som att du får göra som du vill (gå in med din pappa) så får jag göra som jag vill (kämpa mot fenomenet brudöverlämning).
  • feministbrud

Det tycker jag att du ska! Inboxa mig om du vill ha en övertalningskampanj

Duchess skrev 2009-10-09 15:43:03 följande:
    Det är sådana här trådar som får mig att fundera på om jag ska bli kyrkopolitiker, eller kanske politiker i största allmänhet. Måste bara hitta ett bra parti först..
  • Tess80

JO det är en KVINNOSYN!!!! Hur många gånger ska jag behöva säga det!!! Jag anser att det är det, men INTE du uppenbarligen, så kom inte och säg att jag ska skriva något annat som jag vet att det inte är!

Nu pratar vi inte om hitlerhälsningen, för det har inte förekommit i Svenska kyrkan vad jag vet! För det är helt olika saker, hets mot folkgrupp tycker jag inte går att jämföra med brudöverläming! Jag är aktiv i den Svenska kyrkan, är troende och kämpar för förbättrade kvinnosyner OCH ändringar av symboler, som brudöverlämnig!

Det är INTE fel av mig att vilja kämpa på att förbättra synen och symboliken i en överlämning, för dom som tycker det anser jag är trångsynta!

feministbrud skrev 2009-10-09 15:42:13 följande:
    Snälla Tess, det är en SYN inte en KVINNOSYN. Jag vet också folk som inte tycker att det är hemskt erent visuellt, men jag vet desto fler som tycker det. Du har fortfarande inte svarat på hur du ser på detta faktum.Nu ska jag gå över till din planhalva Tycker du att vi ska ändra människosynen i hitlerhälsningen? Flera som vill använda hitlerhälsnmingen skulle få det om vi ändrade människosynen i den. ju fler som använder den, desto färre skulle se det fula i hälsningen.
  • Duchess

Nu börjar du nästan slå rekord i utropstecken

Synen på kvinnor är inte samma sak som synen på brudöverlämning. Det är ett subjektivt faktum. Vad man sedan tycker om brudöverlämning går naturligtvis att diskutera, men den grundläggande premissen måste man vara överens om för att resten av diskussionen ska fungera.

Hitlerhälsning och solkors är två utmärkta paralleller på symboler/symbolhandlingar med stark laddning och negativ historia. Jag tycker att det är högst relevant att ta upp dem om man vill diskutera möljigheten att ändra på symbolik.

Tess80 skrev 2009-10-09 15:51:18 följande:
    JO det är en KVINNOSYN!!!! Hur många gånger ska jag behöva säga det!!! Jag anser att det är det, men INTE du uppenbarligen, så kom inte och säg att jag ska skriva något annat som jag vet att det inte är!Nu pratar vi inte om hitlerhälsningen, för det har inte förekommit i Svenska kyrkan vad jag vet! För det är helt olika saker, hets mot folkgrupp tycker jag inte går att jämföra med brudöverläming! Jag är aktiv i den Svenska kyrkan, är troende och kämpar för förbättrade kvinnosyner OCH ändringar av symboler, som brudöverlämnig! Det är INTE fel av mig att vilja kämpa på att förbättra synen och symboliken i en överlämning, för dom som tycker det anser jag är trångsynta!
  • feministbrud

Men varför vill du inte ändra människosynen i hitlerhäslningen! Vilken fruktansvärd människa du är som inte vill ändra på en dålig människorsyn överallt!!!!!

Tess80 skrev 2009-10-09 15:51:18 följande:
    JO det är en KVINNOSYN!!!! Hur många gånger ska jag behöva säga det!!! Jag anser att det är det, men INTE du uppenbarligen, så kom inte och säg att jag ska skriva något annat som jag vet att det inte är!Nu pratar vi inte om hitlerhälsningen, för det har inte förekommit i Svenska kyrkan vad jag vet! För det är helt olika saker, hets mot folkgrupp tycker jag inte går att jämföra med brudöverläming! Jag är aktiv i den Svenska kyrkan, är troende och kämpar för förbättrade kvinnosyner OCH ändringar av symboler, som brudöverlämnig! Det är INTE fel av mig att vilja kämpa på att förbättra synen och symboliken i en överlämning, för dom som tycker det anser jag är trångsynta!
  • feministbrud

Objektivt

Duchess skrev 2009-10-09 15:54:14 följande:
    Synen på kvinnor är inte samma sak som synen på brudöverlämning. Det är ett subjektivt faktum.
  • Duchess

Såklart. Sorry. Jag hade lite bråttom där...

feministbrud skrev 2009-10-09 15:55:25 följande:
    Objektivt
Svar på tråden Lämnas över eller inte?