• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Tess80

Men det är självklart att den kan! Och det KOMMER den att göra om kvinnosynen blir förändrad i överläming!
    Där sedan kvinnan OCH mannen, får bestämma fritt i vem som ska lämna över en på SAMMA villkor och synsätt.
    Och att det "får" förekomma FLER överlämningar i Svenska kyrkan! Då på längre sikt, så kommer symboliken att suddas ut (för inget ändras på en natt, det vet vi alla)

Genom att säga att det är okej att ha överlämning för en kvinna, OM det bara inte är ens pappa som överlämnar. Tycker jag ringer fel i mina öron. Som att pappan är en "skam"...nej du...

Imma skrev 2009-10-09 13:08:44 följande:
    Vi menar ju att den gamla symboliken inte kan "suddas ut" så länge det alltid är bruden som blir överlämnad av en manlig släkting.Först när hälften av överlämningarna är s.k. brudgumsöverlämningar finns den möjligheten, som jag ser det.
  • Tess80

Jag förstår vad du menar, man behöver inte tycka att det är fint. Det är exakt samma sak som att (jag drar exemplet igen) att det är OKEJ att tycka att rosa är en ful färg, medans andra ÄLSKAR den

Men jag tycker att vuxna folk kan få välja själv i om dom vill ha överlämning eller ej, iom. att det är väldigt många av oss om önskar att ha det! Så därför vill man ju ändra synen på kvinnan i överlämningen.

Sonja68 skrev 2009-10-09 13:11:37 följande:
    Nu ställde du iofs frågan till Aleta, men jag kan säga vad JAG tycker: Jag tycker inte det är FEL att nån vill gå fram/gå in med sin pappa, men jag tycker det är fel att göra det i kyrkan om kyrkan har en annan vigselordning och har tagit det ställningstagandet.Självklart sak man få välja själv vem man vill bli överlämnad av, det har man ju möjlighet att göra vid en borgerlig vigsel Däremot så tycker jag inte att det är speciellt fint (jag har tidigare beskrivit varför) och jag skulle själv aldrig ha velat bli överlämnad av någon, man eller kvinna, hund eller katt, för jag ville gå in tillsammans i kyrkan med min man.DET tycker jag är fint och det är en fin symbolik i det enligt min mening.
  • Aleta

Nej, det bästa är enligt mig att gå in tillsammans.
    Jag är inte så förtjust i att bruden går in ensam heller. Tycker att det blir mest fokus på bara en person då. Bara som exempel.
    Däremot så ändras den SYMBOLIK som annars spelas upp i överlämningen (man lämnar kvinna till man) när man blandar in fler personer. Och om brudgummen lämnas över av sin mamma och bruden av sin pappa t ex så ser det mer jämlikt ut, eller hur?

Tess80 skrev 2009-10-09 13:16:28 följande:
    Genom att säga att det är okej att ha överlämning för en kvinna, OM det bara inte är ens pappa som överlämnar. Tycker jag ringer fel i mina öron. Som att pappan är en "skam"...nej du...
  • Tess80

Ja den "påskyndar" ändringen av symboliken om man blandar in fler i en överlämning, det har jag aldrig påstått att den inte gör. Men däremot så kan den även ändras på om det inte sker! DET vill jag bara påpeka!

Aleta skrev 2009-10-09 13:20:26 följande:
    Nej, det bästa är enligt mig att gå in tillsammans. Jag är inte så förtjust i att bruden går in ensam heller. Tycker att det blir mest fokus på bara en person då. Bara som exempel.Däremot så ändras den SYMBOLIK som annars spelas upp i överlämningen (man lämnar kvinna till man) när man blandar in fler personer. Och om brudgummen lämnas över av sin mamma och bruden av sin pappa t ex så ser det mer jämlikt ut, eller hur?
  • Tess80

Och sedan vill jag även tillägga att, när det då kommer en vacker brud som önskar att överlämnas av sin pappa....då är vi ju direkt där med ett gammalt synsätt, så därför är det viktigt att börja ändra synsättet på kvinnan som överlämnas av sin pappa!

Tess80 skrev 2009-10-09 13:24:57 följande:
    Ja den "påskyndar" ändringen av symboliken om man blandar in fler i en överlämning, det har jag aldrig påstått att den inte gör. Men däremot så kan den även ändras på om det inte sker! DET vill jag bara påpeka!
  • Sonja68
    Tess80 skrev 2009-10-09 13:20:18 följande:
    Jag förstår vad du menar, man behöver inte tycka att det är fint. Det är exakt samma sak som att (jag drar exemplet igen) att det är OKEJ att tycka att rosa är en ful färg, medans andra ÄLSKAR den Men jag tycker att vuxna folk kan få välja själv i om dom vill ha överlämning eller ej, iom. att det är väldigt många av oss om önskar att ha det! Så därför vill man ju ändra synen på kvinnan i överlämningen.
    Jag tycker också att vuxna människor ska få välja själv ocm dom vill ha överlämning eller ej, där är vi överens. Det har man ju också möjlighet till om man väljer en borgerlig vigsel. Det är ju därför det är så bra att det finns det alternativet .
    Det är också skönt för oss som inte tycker om brudöverlämningar att det finns ett alternativ, kyrkan, där man "slipper" se detta. Om nu inte prästen tummar på den regeln förstås
  • Chris24

Va, vad menas med det?

"Och sedan vill jag även tillägga att, när det då kommer en vacker brud som önskar att överlämnas av sin pappa....då är vi ju direkt där med ett gammalt synsätt, så därför är det viktigt att börja ändra synsättet på kvinnan som överlämnas av sin pappa!"

Där förstod jag inte riktigt?

• Tess80

Men som mej t.ex. jag är kristen och är aktiv i kyrkan (har varit det i hela mitt liv). Ska jag då inte få gifta mig i den Svenska Kyrkan bara för att det inte passar andra att jag vill ha överlämning?

Sonja68 skrev 2009-10-09 13:27:16 följande:
    Jag tycker också att vuxna människor ska få välja själv ocm dom vill ha överlämning eller ej, där är vi överens. Det har man ju också möjlighet till om man väljer en borgerlig vigsel. Det är ju därför det är så bra att det finns det alternativet .Det är också skönt för oss som inte tycker om brudöverlämningar att det finns ett alternativ, kyrkan, där man "slipper" se detta. Om nu inte prästen tummar på den regeln förstås
  • Tess80

He he, ja jag kanske sa det lite klumpigt

Det jag menar var att om vi nu endast ska godkänna överlämning mellan vissa parter i en familj, dvs. mamman överlämnar dottern, eller mamman överlämnar brudgummen, så är det okej anser vissa.

Men om det då dyker upp en kvinna som hemskt gärna vill gå in med sin pappa, så ska hon inte få göra det? (det var det jag ville få fram och fråga)

Chris24 skrev 2009-10-09 13:30:09 följande:
    Va, vad menas med det?"Och sedan vill jag även tillägga att, när det då kommer en vacker brud som önskar att överlämnas av sin pappa....då är vi ju direkt där med ett gammalt synsätt, så därför är det viktigt att börja ändra synsättet på kvinnan som överlämnas av sin pappa!"Där förstod jag inte riktigt?
  • Tess80

Jag tycker att man ska göra förändringar på fula kvinnosyner! Och det även inom brudöverlämning! Inte bara inom vissa aspekter i samhället utan det gäller även när det dyker upp något sådan här som att folk mer och mer önskar att ha överläming, då är det dags att börja förändra och förbättra!

Vilket man även KAN!

Svar på tråden Lämnas över eller inte?