• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Sonja68
    Tess80 skrev 2009-10-09 13:32:42 följande:
    Men som mej t.ex. jag är kristen och är aktiv i kyrkan (har varit det i hela mitt liv). Ska jag då inte få gifta mig i den Svenska Kyrkan bara för att det inte passar andra att jag vill ha överlämning?
    Inte om man har bestämt att man inte ska tillåta brudöverlämning. Man har ju tagit det beslutet av en anledning förmodligen. Och antagligen (nu gissar jag förstås bara) har man stöd av många kristna och aktiva inom kyrkan för det beslutet. Kanske det finns andra samfund där man tillåter det?
    Om du är aktiv inom kyrkan så har du ju möjlighet att jobba för att de river upp det beslutet om det känns viktigt för dig.
  • feministbrud

Jag håller med Aleta och Imma att det inte går att ändra på symboliken i brudöverlämning så länge bara kvinnor lämnas över av sina fäder. Precis på samma sätt som burkan inte kommer att kunna ändra betydelse så länge män inte går omkring på samma sätt. Och vari ligger det önskvärda?

Och Tess: kvinnosynen ÄR ändrad. Ingen tror att kvinnan verkligen är ofri om hon är svensk och gifter sig i sverige, men det SER inte bra ut. Det handlar med andra ord inte bara om kvinnosynen utan också om det visuella. Hur ser du på det?

• Chris24

Okej, jag tror (o hoppas såklart) att jag har förstått dig rätt.

Jo, bruden ska få göra och vilja som hon vill anser jag, precis som mannen också såklart, om man då har speciella önskemål för ens bröllop osv. Man ska ju behöva förbjudas för något, inte sånt som man själv vill och på ens egna bröllop.
    Om det sen handlar om att vilja att ens pappa,mamma,mormor,katt,hund,präst osv osv osv ska lämna över en!

• Tess80

Nej tyvärr, den ÄR inte ändrad, för folk har fortfarande sådan syn på kvinnor när det gäller överlämning än idag.

Får även fler och fler brudar igenom en överlämning, så kommer det i slutänden att bli en förändring i synen på kvinnan. Symboliken kommer att "suddas ut" med tiden.

Det vet både du och jag! För det höll du med om även igår Och man KAN ändra/"sudda ut" hemska symboliker.

feministbrud skrev 2009-10-09 13:42:41 följande:
    kvinnosynen ÄR ändrad. Ingen tror att kvinnan verkligen är ofri om hon är svensk och gifter sig i sverige, men det SER inte bra ut. Det handlar med andra ord inte bara om kvinnosynen utan också om det visuella. Hur ser du på det?
  • Tess80

Jag önskar att både kvinnor OCH män ska få ha överlämning på samma villkor och syn, oavsett med vem som överlämnar dom!

• feministbrud

Jag höll med om att man kan ändra symbolen, men för att göra detta i det här fallet så krävs att män går in med sina föräldrar och att kvinnor går in med sina mammor osv.

Och sedan håller jag inte med om att det handlar om synen på kvinnan, det vet du Men kan du inte kommnetera det visuella? Det är svårt att ändra en symbolik om det man ser får en att tänka på förtyck.

Tess80 skrev 2009-10-09 13:47:13 följande:
    Nej tyvärr, den ÄR inte ändrad, för folk har fortfarande sådan syn på kvinnor när det gäller överlämning än idag. Får även fler och fler brudar igenom en överlämning, så kommer det i slutänden att bli en förändring i synen på kvinnan. Symboliken kommer att "suddas ut" med tiden. Det vet både du och jag! För det höll du med om även igår Och man KAN ändra/"sudda ut" hemska symboliker.
  • Tess80

JO man kan visst ändra symboliken även utan att man går in med en annan förutom sin pappa, bara det att det kanske tar längre tid att få igenom.

För att män ska få ha överläming så KRÄVS det en förändring på kvinnan också, så att det blir på lika villkor och synsätt.

Vad menar du med det visuella?

feministbrud skrev 2009-10-09 13:50:06 följande:
    Jag höll med om att man kan ändra symbolen, men för att göra detta i det här fallet så krävs att män går in med sina föräldrar och att kvinnor går in med sina mammor osv.Och sedan håller jag inte med om att det handlar om synen på kvinnan, det vet du Men kan du inte kommnetera det visuella? Det är svårt att ändra en symbolik om det man ser får en att tänka på förtyck.
  • Tess80

Kvinnor ska få välja att få gå in med sin pappa, utan att folk direkt indikerar på hur det såg ut förr...

Symboliken måste ändras!

Man kan inte säga att överlämning är okej, bara bruden inte lämnas av sin far??

• Sonja68

Okej tjejer, jag lämnar er nu. Åtminstone för ett tag.
    Jag tror jag fått fram hur jag tänker och var jag står i frågan. Utan att såra någon hoppas jag.
    Ha en trevlig helg, puss o kram!

• Tess80

He he nä du sårar ingen Det är självklart att du får tycka vad du vill, likväl som vi andra får tycka som vi vill!

Trevlig helg till dej med

Sonja68 skrev 2009-10-09 13:57:51 följande:
    Okej tjejer, jag lämnar er nu. Åtminstone för ett tag.Jag tror jag fått fram hur jag tänker och var jag står i frågan. Utan att såra någon hoppas jag. Ha en trevlig helg, puss o kram!
Svar på tråden Lämnas över eller inte?