• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Tess80

Men herregud, vaddå "ska" överlämnas?

Det jag strävar efter är (som jag också tidigare sagt) att BÅDE mannen och kvinnan ska få bli överlämnade på LIKA GRUNDER och syner. Och eftersom mannen som önskar att bli överlämnad inte har någon hemsk manssyn, så är det inget att kämpa för. MEN däremot har kvinnan det, och för att få det jämställt så måste vi ändra kvinnosynen i överlämning.

Förstog du?

Duchess skrev 2009-10-09 11:50:37 följande:
    Tänker du kämpa lika hårt för att män ska överlämnas av sina mammor?
  • Tess80

Sedan så ligger inte problemet i VEM som överlämnar, för det ska dom som önskar att ha överlämning att få välja helt själva.

• Alexxxi

Jag har inte granskat bibeln så noggrant att jag ska säga att jag vet till 100%. Men jag går efter min tro och vad kristendomen ger för budskap.

Jag har som sagt inte läst och granskat men folk i min omgivning har och säger att "Gud födde oss som kvinna med man" Inte man med man"

Läs paulus breven.

Antar att det tolkas som OK nu bara för att vi blivit modernare än vad vi va för 2000 år sen.

Jag skrev

Duchess skrev 2009-10-09 11:41:23 följande:
    Eftersom Bibeln inte säger något om dagens samkönade relationer så ser jag ingen anledning att förbjuda vuxna människor att gifta sig med varandra. Menar du att Bibeln skulle förbjuda samkönade äktenskap? Vad stöder du det på?
  • Chris24

Jag kan försöka förstå och respektera andras åsikter även om jag inte riktigt hänger med (fortfarande, ni får kalla mig trög) varför det är så fel med överlämningen.

Jag kan tycka att Sveriges feminister riktar sig för mycket på det som är "små" saker, angående vad som är kvinnonedtryckande osv, istället för att kämpa för andra saker som TEX. Homosexuellas rättigheter i kyrkan osv?
    Den saken kan väl jag tycka är större än denna men som sagt,min åsikt dock.

Känner ni verkligen att man blir så himlans nedtryckt för att man går just med sin pappa ner? För att det är "medeltids fasader" osv, om kyrkan fortf godkänner det och tycker det är ok, även kvinnliga präster, är det då inte dags att gå vidare?
    Om man känner sig nedtryckt i vissa lägen,förhållande, jobb,familj, osv.. så får man väl ta det för sig eller?

• Duchess

Ärligt talat - jag läser det du skriver, men jag kan inte förstå ditt resonemang ändå. Varför ska man kämpa för att införa brudöverläming som vigselsed när vi redan har en vigselsed som på ett utmärkt sätt illustrerar mannens och kvinnans lika värde och gemensamma beslut?

Brudöverlämning är vad det är. Att ändra synen på den anser jag inte är möjligt.

Kvinnosynen håller jag däremot med dig om att vi ständigt behöver arbeta med. Men jag tror inte att det arbetet främjas av att vi försöker återinföra brudöverlämning.

Tess80 skrev 2009-10-09 11:53:17 följande:
    Men herregud, vaddå "ska" överlämnas?Det jag strävar efter är (som jag också tidigare sagt) att BÅDE mannen och kvinnan ska få bli överlämnade på LIKA GRUNDER och syner. Och eftersom mannen som önskar att bli överlämnad inte har någon hemsk manssyn, så är det inget att kämpa för. MEN däremot har kvinnan det, och för att få det jämställt så måste vi ändra kvinnosynen i överlämning. Förstog du?
  • Duchess

Jag har däremot granskat Bibeln noggrant. Jag har t ex läst teologi i tre år, på heltid. Jag har läst alla Paulus brev många gånger och på många språk.

Tro mig - Bibeln säger ingenting om dagens samkönade relationer. Då tycker jag inte att kyrkan har något mandat att ställa sig ivägen för vuxna människors kärlek till varandra.

Alexxxi skrev 2009-10-09 11:55:46 följande:
    Jag har inte granskat bibeln så noggrant att jag ska säga att jag vet till 100%. Men jag går efter min tro och vad kristendomen ger för budskap.Jag har som sagt inte läst och granskat men folk i min omgivning har och säger att "Gud födde oss som kvinna med man" Inte man med man"Läs paulus breven.Antar att det tolkas som OK nu bara för att vi blivit modernare än vad vi va för 2000 år sen.Jag skrev
  • Alexxxi

Men du skriver samkönade relationer?

Som nån annan skrev innan, dem kanske inte förbjuder relationer men äktenskap står det inget om?

Duchess skrev 2009-10-09 11:59:17 följande:
    Jag har däremot granskat Bibeln noggrant. Jag har t ex läst teologi i tre år, på heltid. Jag har läst alla Paulus brev många gånger och på många språk. Tro mig - Bibeln säger ingenting om dagens samkönade relationer. Då tycker jag inte att kyrkan har något mandat att ställa sig ivägen för vuxna människors kärlek till varandra.
  • Duchess

Nu kan jag bara svara för mig själv.

För mig är inte jämställdhet och feminism en hobby. Det är en livsstil som påverkar mig i stort och smått.

Jag är oerhört tacksam över de kvinnor (och män) som tidigare kämpat för att jag ska ha ett bättre liv som kvinna idag än vad kvinnor hade för 100 år sedan. Men jag tror inte att jämställdhet och medvetenhet om männens dominans i samhällslivet är något som sker automatiskt. Det måste återerövras varje generation. Det vore oerhört förmätet av mig att kasta tidigare generationers framsteg i sopkorgen. Vi har inte så mycket jämställdhet att vi har råd att slösa med den.

Jag kan kämpa både för homosexuellas rättigheter och emot brudöverlämning samtidigt. För mig är det olika uttryck för en och samma grundhållning som jag har, och en medvetenhet om att allt vi gör påverkar omgivningen.

Chris24 skrev 2009-10-09 11:57:38 följande:
    Jag kan försöka förstå och respektera andras åsikter även om jag inte riktigt hänger med (fortfarande, ni får kalla mig trög) varför det är så fel med överlämningen. Jag kan tycka att Sveriges feminister riktar sig för mycket på det som är "små" saker, angående vad som är kvinnonedtryckande osv, istället för att kämpa för andra saker som TEX. Homosexuellas rättigheter i kyrkan osv?Den saken kan väl jag tycka är större än denna men som sagt,min åsikt dock.Känner ni verkligen att man blir så himlans nedtryckt för att man går just med sin pappa ner? För att det är "medeltids fasader" osv, om kyrkan fortf godkänner det och tycker det är ok, även kvinnliga präster, är det då inte dags att gå vidare?Om man känner sig nedtryckt i vissa lägen,förhållande, jobb,familj, osv.. så får man väl ta det för sig eller?
  • Duchess

Bibeln säger faktiskt ingenting om hur man ingår äktenskap, om man ska vara petig Äktenskapet är en världslig sak som Gud välsignar eftersom det är gott. Exakt hur man ingår äktenskap är därför inget som Bibeln uttalar sig om.

Alexxxi skrev 2009-10-09 12:03:11 följande:
    Men du skriver samkönade relationer?Som nån annan skrev innan, dem kanske inte förbjuder relationer men äktenskap står det inget om?
  • Tess80

Men du, varför ska det bara finnas ett sätt att gå in på? När det börjar bli en förändring till att folk faktiskt vill gå in på andra sätt i kyrkan (överlämning)?

Som du säger, folk tycker olika om olika saker. Som t.ex. en tycker att rosa är fint, men några andra gör det inte och väljer att inte ha rosa! Och på samma sätt så gäller ju det även i hur man önskar att gå in i kyrkan!. En sådan valmöjlighet är ju inge hemskt!

Jag anser att när det väl finns fog för att det är många efterfrågningar i just överlämning, så är det ju lägligt att börja förändringen på det hemska synsättet för kvinnan.

Duchess skrev 2009-10-09 11:57:47 följande:
    Ärligt talat - jag läser det du skriver, men jag kan inte förstå ditt resonemang ändå. Varför ska man kämpa för att införa brudöverläming som vigselsed när vi redan har en vigselsed som på ett utmärkt sätt illustrerar mannens och kvinnans lika värde och gemensamma beslut?Brudöverlämning är vad det är. Att ändra synen på den anser jag inte är möjligt. Kvinnosynen håller jag däremot med dig om att vi ständigt behöver arbeta med. Men jag tror inte att det arbetet främjas av att vi försöker återinföra brudöverlämning.
Svar på tråden Lämnas över eller inte?