• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Tess80

Oj, en kvinna som inte vill förbättra kvinnosynen...synd! Det är allt jag har att säga.

Och jag lovar det ÄR möjligt! Det har nämligen hänt innan, fast inte inom brudöverlämning. Så därav vet jag att det är möjligt!

Aleta skrev 2009-10-08 22:49:41 följande:
    NEJ, jag VILL inte förbättra synen på brudöverlämning, för jag tror inte att det ÖVERHUVUDTAGET ÄR MÖJLIGT!Jag kan lika gärna säga "fy" till dig som vill behålla en så tydlig patriarkalisk symbol.Vi ska absolut ha rösträtt för att visa att alla kvinnor borde ha det.Vi ska absolut INTE ha brudöverlämning för att visa att man inte måste gifta sig mot sin vilja.
  • Aleta

Jag tror att det är mycket bättre att börja någon annanstans.
    Nämligen att jobba för att det ska vara lika många manliga överlämningar eller att alla överlämnas.

DarkHorse har en väldigt bra poäng med att man inte behåller det som är fel och låtsas att det betyder något annat. Då har man ju inte ändrat på något.
    Se hennes jämförelse med rösträtt.
    om kvinnor som kämpade då hade valt ditt sätt att se på saken så hade vi idag fortfarande inte haft rösträtt, men (om du hade lyckats) vi hade setts som jämlika egentligen, för just att vi INTE hade rösträtt betydde numera att vi var jämlika.
    Ser du nu hur konstigt det blir?

Tess80 skrev 2009-10-08 23:00:56 följande:
    Jag anser att du har helt fel syn på ändringen ang. brudöverlämning!Det är som jag sagt innan, att man börjar med att ändra synen på kvinnan som blir överlämnad. Det är absolut steg 1! För MÅNGA har än idag kvar ett hemskt synsätt iom. att det inte blivit någon "ändring" på symboliken.Eftersom det är många många kvinnor som vill ha överlämning i dagens samhälle, så anser jag att då finns det ännu mer anledning till att kämpa att få bort den "gamla synen". Ser man fler o fler kvinnor som har överlämning i den svenska kyrkan, och att hon själv väljer det, att man faktiskt nu är oberoende av en man och att det inte är förnedrande, så KOMMER synen att bli bättre och en förändring att ske. En kvinna är starkare och friare idag än förr! Synen på kvinnan kommer då att förbättras, just för att ingen kvinna har brudöverlämning på det "gamla hemska kvinnosynen".Och i och med att kvinnosynen förbättras, så kommer även den hemska symboliken att "suddas ut" med tiden eftersom man faktiskt ser att det är starka kvinnor som faktistk kan stå på egna ben. Och jag tror ärligt talat att även män kommer att välja överlämning då allt detta är igenom. Men man måste börja någonstans, och det är synen på kvinnan
  • Aleta

Jo, jag vill förbättra kvinnosynen. Det är du som inte vill det.

Tess80 skrev 2009-10-08 23:03:15 följande:
    Oj, en kvinna som inte vill förbättra kvinnosynen...synd! Det är allt jag har att säga.Och jag lovar det ÄR möjligt! Det har nämligen hänt innan, fast inte inom brudöverlämning. Så därav vet jag att det är möjligt!
  • Tess80

Nej nej, verkligen inte. Det FINNS en hemsk kvinnosyn på överlämning just nu iom. att det inte blivit en förändring, på män som vill bli överlämnade finns det ingen hemsk syn på. Det är inget att förbättra där. Så därav måste vi kvinnor ändra på den hemska kvinnosynen först så att vi kan få ha överlämning på exakt samma grunder och syner som männen som vill ha överlämning

Aleta skrev 2009-10-08 23:05:37 följande:
    Jag tror att det är mycket bättre att börja någon annanstans.Nämligen att jobba för att det ska vara lika många manliga överlämningar eller att alla överlämnas.DarkHorse har en väldigt bra poäng med att man inte behåller det som är fel och låtsas att det betyder något annat. Då har man ju inte ändrat på något.Se hennes jämförelse med rösträtt. om kvinnor som kämpade då hade valt ditt sätt att se på saken så hade vi idag fortfarande inte haft rösträtt, men (om du hade lyckats) vi hade setts som jämlika egentligen, för just att vi INTE hade rösträtt betydde numera att vi var jämlika.Ser du nu hur konstigt det blir?
  • Tess80

Berätta gärna för mig hur du vill förbättra kvinnosynen i överläming? Hur förbättrar du den???

Aleta skrev 2009-10-08 23:06:17 följande:
    Jo, jag vill förbättra kvinnosynen. Det är du som inte vill det.
  • Aleta

Men!

1: Du påstår att jag är "en kvinna som inte vill förbättra kvinnosynen".

2: Jag påstår att jag vill förbättra kvinnosynen, men att du inte vill det.

3: Du frågar mig nu hur jag vill förbättra kvinnosynen "i överlämning" vilket är en annan sak, eller hur?

Svaret är att jag inte vill förbättra "kvinnosynen i överlämning", jag har ingen aning om vad detta ens betyder, än mindre hur det skulle göras. Det borde nog snarare du förklara, eftersom du har dragit upp det ett antal gånger.

Jag vill förbättra kvinnosynen - punkt. Till exempel genom att motarbeta brudöverlämning.

Kristallklart?

Tess80 skrev 2009-10-08 23:12:24 följande:
    Berätta gärna för mig hur du vill förbättra kvinnosynen i överläming? Hur förbättrar du den???
  • Tess80

Okej, men då vet jag. Men jag tycker ändå att det är förkastligt att inte vilja ändra på hemska kvinnosyner, oavsett i vilket syfte eller ur gamla symboliker!

JAG vill iaf. förbättra kvinnosyner i alla aspekter. Inte bara ur enstaka här i Sverige!

Aleta skrev 2009-10-08 23:27:27 följande:
    Jag vill förbättra kvinnosynen - punkt. Till exempel genom att motarbeta brudöverlämning.Kristallklart?
  • Aleta

Bra, berätta gärna hur.

Tess80 skrev 2009-10-08 23:34:06 följande:
    Okej, men då vet jag. Men jag tycker ändå att det är förkastligt att inte vilja ändra på hemska kvinnosyner, oavsett i vilket syfte eller ur gamla symboliker!JAG vill iaf. förbättra kvinnosyner i alla aspekter. Inte bara ur enstaka här i Sverige!
  • Tess80

Vad menar du nu? Vad är det jag ska berätta som jag inte tidigare berättat??

Aleta skrev 2009-10-08 23:36:12 följande:
    Bra, berätta gärna hur.
  • Aleta

Hur man ska ändra synen, du säger hela tiden att du ska göra det, men inte hur.

Tess80 skrev 2009-10-08 23:37:46 följande:
    Vad menar du nu? Vad är det jag ska berätta som jag inte tidigare berättat??
Svar på tråden Lämnas över eller inte?