Jag tror att det är mycket bättre att börja någon annanstans.
Nämligen att jobba för att det ska vara lika många manliga överlämningar eller att alla överlämnas.
DarkHorse har en väldigt bra poäng med att man inte behåller det som är fel och låtsas att det betyder något annat. Då har man ju inte ändrat på något.
Se hennes jämförelse med rösträtt.
om kvinnor som kämpade då hade valt ditt sätt att se på saken så hade vi idag fortfarande inte haft rösträtt, men (om du hade lyckats) vi hade setts som jämlika egentligen, för just att vi INTE hade rösträtt betydde numera att vi var jämlika.
Ser du nu hur konstigt det blir?
Tess80 skrev 2009-10-08 23:00:56 följande:
Jag anser att du har helt fel syn på ändringen ang. brudöverlämning!Det är som jag sagt innan, att man börjar med att ändra synen på kvinnan som blir överlämnad. Det är absolut steg 1! För MÅNGA har än idag kvar ett hemskt synsätt iom. att det inte blivit någon "ändring" på symboliken.Eftersom det är många många kvinnor som vill ha överlämning i dagens samhälle, så anser jag att då finns det ännu mer anledning till att kämpa att få bort den "gamla synen". Ser man fler o fler kvinnor som har överlämning i den svenska kyrkan, och att hon själv väljer det, att man faktiskt nu är oberoende av en man och att det inte är förnedrande, så KOMMER synen att bli bättre och en förändring att ske. En kvinna är starkare och friare idag än förr! Synen på kvinnan kommer då att förbättras, just för att ingen kvinna har brudöverlämning på det "gamla hemska kvinnosynen".Och i och med att kvinnosynen förbättras, så kommer även den hemska symboliken att "suddas ut" med tiden eftersom man faktiskt ser att det är starka kvinnor som faktistk kan stå på egna ben. Och jag tror ärligt talat att även män kommer att välja överlämning då allt detta är igenom. Men man måste börja någonstans, och det är synen på kvinnan