• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Chris24

"Innan jag kan förstå varför man väljer överlämningen kommer jag aldrig kunna förstå det."

Detsamma säger jag då - Innan jag kan förstå varför det är ett sådant kvinnoförnedrande sak så kommer väl jag aldrig att förstå det heller.

För min del är det inget mer än att jag anser själv, att det är en fin sak och jag vill gärna hedra mig själv,min mamma, min pappa o alla andra genom detta. Inte för att jag anser att det är en stor sak o att gå tillbaka så långt som medeltiden när männen bestämde, tycker jag är lite smått löjligt.

• Tess80

Men varför ska du förstå det undrar jag?? Det är ju liksom inte DÄR problemet ligger??

Problemet ligger i att det är "fult" för en kvinna att bli överlämnad. Det är DÄR problemet är!

Imma skrev 2009-10-09 10:53:31 följande:
    Men frågan är varför du vill ändra betydelsen, men behålla gesten? Det är det som är svårt att förstå. Precis som någon tog upp med exemplet kvinnlig rösträtt, så hade vi med ditt resonemang fortfarande inte haft rösträtt, men vi skulle ändra betydelsen i att kvinnor inte tillhör demokratin till att vara något jämlikt och fint.Vad är det som du tycker är så fint i brudöverlämningen att den är värd att få genomgå denna förändring? Varför kan vi inte bara se det som en trist gammal grej som användes i Sverige för 700 år sedan?
  • Alexxxi

Jag sa inte heller att du skrev. Jag refererar till allt snack och även din kommentar! Så du menar att det är inte vad du tycker? Att Sverige ska va ett föredöme för andra länder när det gäller just detta?

Om kyrkan nu har slopat detta, och det är sååå viktigt för kyrkan, varför går då vissa präster med på att genomföra brudöverlämning då? Det verkar ju inte tas på stort allvar.

Sonja68 skrev 2009-10-09 10:52:27 följande:
    Skrev jag att jag vill slopa brudöverlämning? Nej, jag skrev att jag önskar att man respekterar Svenska kyrkans beslut i frågan, Svenska kyrkan har slopat brudöverlämning för länge sedan.Skrev jag att jag tror att Sverige kan få andra länder på andra tankar) Nej.Skrev jag att jag försöker ändra brudöverlämningen? Tess80 vill ändra det som brudöverlämning symboliserar för många. Jag tycker man kan lägga energi på annat.Däremot skrev jag, om du läser igen, att JAG accosierar det med kvinnoförtryck. Att JAG gör den kopplingen därför att det finns många kvinnor i världen som fortfarande blir bortgifta av sin far till en man, mot sin vilja. Jag VET att så inte är fallet här i Sverige bland brudar på BT, men JAG gör den kopplingen.
  • Alexxxi

Thank You!

Chris24 skrev 2009-10-09 10:56:24 följande:
    "Innan jag kan förstå varför man väljer överlämningen kommer jag aldrig kunna förstå det."Detsamma säger jag då - Innan jag kan förstå varför det är ett sådant kvinnoförnedrande sak så kommer väl jag aldrig att förstå det heller.För min del är det inget mer än att jag anser själv, att det är en fin sak och jag vill gärna hedra mig själv,min mamma, min pappa o alla andra genom detta. Inte för att jag anser att det är en stor sak o att gå tillbaka så långt som medeltiden när männen bestämde, tycker jag är lite smått löjligt.
  • Imma

Här sitter jag i min enfald och tror att det är en diskussion vi ägnar oss åt. Då tycker jag att det är jätteviktigt att förstå hur motparten tänker, men det tycks uppenbarligen inte vara ert syfte med den här tråden.

Jag skriver i den för att jag tycker att ämnet är otroligt intressant. Att vi jämlika, starka kvinnor kan se på samma fenomen på så fantastiskt olika sätt. Det är därför jag deltar, för att lära mig mer och för att förstå hur ni tänker. Om ni inte tycker att det viktiga är att jag förstår det, så fine, men det är en ganska trist approach till en diskussion.

"Innan jag kan förstå varför man väljer överlämningen kommer jag aldrig kunna förstå det."Detsamma säger jag då - Innan jag kan förstå varför det är ett sådant kvinnoförnedrande sak så kommer väl jag aldrig att förstå det heller.För min del är det inget mer än att jag anser själv, att det är en fin sak och jag vill gärna hedra mig själv,min mamma, min pappa o alla andra genom detta. Inte för att jag anser att det är en stor sak o att gå tillbaka så långt som medeltiden när männen bestämde, tycker jag är lite smått löjligt.
    [/citat]
    Tess80 skrev 2009-10-09 10:56:26 följande:
    [citat]
    Men varför ska du förstå det undrar jag?? Det är ju liksom inte DÄR problemet ligger??Problemet ligger i att det är "fult" för en kvinna att bli överlämnad. Det är DÄR problemet är!
  • Sonja68
    Alexxxi skrev 2009-10-09 10:57:29 följande:
    Jag sa inte heller att du skrev. Jag refererar till allt snack och även din kommentar! Så du menar att det är inte vad du tycker? Att Sverige ska va ett föredöme för andra länder när det gäller just detta?Om kyrkan nu har slopat detta, och det är sååå viktigt för kyrkan, varför går då vissa präster med på att genomföra brudöverlämning då? Det verkar ju inte tas på stort allvar.
    Du frågade om jag tror att Sverige kan få andra länder på andra tankar när det gäller sånt.
    Mitt svar är Nej, tyvärr tror jag inte det.

Som svar på din fråga vad jag tycker: JAG tycker det är BRA att Svenska kyrkan tagit beslutet att slopa brudöverlämning vid vigsel. Det är bra om man på så sätt kan vara ett föredöme för andra länder i den frågan. Eller åtminstone visa att man tar avstånd från tvångsgiften. Sedan förstår jag att det har liten påverkan på de länder som har den kulturen inrotad. Men då har man i alla fall visat var Svenska kyrkan står i frågan. Det har man ju gjort sedan länge.

Tyvärr kan jag inte svara på varför vissa präster går med på brudöverlämning trots allt, det måste du fråga de prästerna om.
    Precis som du säger verkar det som att de inte tar frågan på så stort allvar. Det är trist tycker jag.
  • Imma

Så du ska alltså gå in med båda dina föräldrar? Det tycker jag är lite en annan sak. Speciellt om även din fästman kommer att gå in med sina föräldrar.

För min del är det inget mer än att jag anser själv, att det är en fin sak och jag vill gärna hedra mig själv,min mamma, min pappa o alla andra genom detta. Inte för att jag anser att det är en stor sak o att gå tillbaka så långt som medeltiden när männen bestämde, tycker jag är lite smått löjligt.
  • Tess80

Men ni frågar ju mig hela tiden om VARFÖR si och så mm. Jag förklarar och förklarar hela tiden om varför jag kämpar för att förbättra överlämningen! Och jag frågar er frågor om vissa saker mm. Räcker inte det eller? Allt handlar ju om att förstå, annars ställer man väl inga frågor?

Imma skrev 2009-10-09 11:05:29 följande:
    Här sitter jag i min enfald och tror att det är en diskussion vi ägnar oss åt. Då tycker jag att det är jätteviktigt att förstå hur motparten tänker, men det tycks uppenbarligen inte vara ert syfte med den här tråden.Jag skriver i den för att jag tycker att ämnet är otroligt intressant. Att vi jämlika, starka kvinnor kan se på samma fenomen på så fantastiskt olika sätt. Det är därför jag deltar, för att lära mig mer och för att förstå hur ni tänker. Om ni inte tycker att det viktiga är att jag förstår det, så fine, men det är en ganska trist approach till en diskussion.
  • Alexxxi

Ska du Chris24? =S

Imma skrev 2009-10-09 11:07:13 följande:
    Så du ska alltså gå in med båda dina föräldrar? Det tycker jag är lite en annan sak. Speciellt om även din fästman kommer att gå in med sina föräldrar.
  • Duchess
    Alexxxi skrev 2009-10-09 10:57:29 följande:
    Jag sa inte heller att du skrev. Jag refererar till allt snack och även din kommentar! Så du menar att det är inte vad du tycker? Att Sverige ska va ett föredöme för andra länder när det gäller just detta?Om kyrkan nu har slopat detta, och det är sååå viktigt för kyrkan, varför går då vissa präster med på att genomföra brudöverlämning då? Det verkar ju inte tas på stort allvar.
    Det finns många skäl till att präster tillåter brudöverlämning, trots de rekommendationer som finns. Några skäl kan vara:

* Prästen är mån om att brudparet, som kanske annars aldrig har kontakt med kyrkan, ska bli nöjda. Då väljer man att tumma på regelverket och tillåter t ex att man väljer bort psalmer och bibelläsning och tillämpar brudöverlämning, trots att det bryter mot vigselordningen.

* Prästen är medveten om rekommendationerna men struntar i dem eftersom h*n anser att biskopen har fel.

* Prästen tillåter brudöverlämning eftersom det symboliserar den syn på kvinnan som prästen själv har, dvs att kvinna är underställd mannen. Jag skulle önska att jag inte behövde nämna det alternativet, men tyvärr vet jag att det är vanligare än vad många utanför kyrkan tror.
Svar på tråden Lämnas över eller inte?