Alexxxi skrev 2009-10-09 10:57:29 följande:
Jag sa inte heller att du skrev. Jag refererar till allt snack och även din kommentar! Så du menar att det är inte vad du tycker? Att Sverige ska va ett föredöme för andra länder när det gäller just detta?Om kyrkan nu har slopat detta, och det är sååå viktigt för kyrkan, varför går då vissa präster med på att genomföra brudöverlämning då? Det verkar ju inte tas på stort allvar.
Det finns många skäl till att präster tillåter brudöverlämning, trots de rekommendationer som finns. Några skäl kan vara:
* Prästen är mån om att brudparet, som kanske annars aldrig har kontakt med kyrkan, ska bli nöjda. Då väljer man att tumma på regelverket och tillåter t ex att man väljer bort psalmer och bibelläsning och tillämpar brudöverlämning, trots att det bryter mot vigselordningen.
* Prästen är medveten om rekommendationerna men struntar i dem eftersom h*n anser att biskopen har fel.
* Prästen tillåter brudöverlämning eftersom det symboliserar den syn på kvinnan som prästen själv har, dvs att kvinna är underställd mannen. Jag skulle önska att jag inte behövde nämna det alternativet, men tyvärr vet jag att det är vanligare än vad många utanför kyrkan tror.