• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • feministbrud

För att fadern som förmyndare lämnar över bruden till nästa förmyndare (mannen).

Chris24 skrev 2009-10-09 10:02:49 följande:
    Varför förknippas det med kvinnans ofrihet?
  • Sonja68

För mig får ni bli överlämnade av hunden om ni vill eller exmaken, eller vem som helst, men eftersom Svenska kyrkan har skrotat brudöverlämning för längesedan och man har policyn att brudparet går in tillsammans så hoppas och vill jag bara att man respekterar det.
    Vill man absolut bli överlämnad av någon, så fine, vid en borgerlig vigsel. Ni har rätt att göra som ni vill då.
    Jag förstår också att om man i släkten har ett annat ursprung där man har den seden så kanske man väljer det. Men inte i Svenska kyrkan då, önskar jag, för där har vi inte den traditionen.
    Sedan så tycker jag fortfarande, även om det är en borgerlig vigsel, att brudöverlämning är lite fjantigt och jag accosierar det med
    1) Kvinnoförtryck, ÄVEN om jag VET att ni här på BT som väljer det gifter er av egen fri vilja. Men det finns många i världen som INTE gör det. Därav den kopplingen.
    2) Romantiska, smålarviga amerikanska filmer
    3) Gammalmodighet, något förlegat

Jag har rätt att tycka så, precis som ni som gillar brudöverlämning har rätt att tycka det är fint.
    Smaken är olika.
    Men jag blir illa till mods när man absolut ska propsa på att ändra på Svenska kyrkans regler och återinföra brudöverlämning där.

Att säga att de som inte vill ha tillbaka brudöverlämningen i kyrkan inte kämpar mot hemska kvinnosyner är för mig obegripligt.
    Att t.ex. Tess80 vill ÄNDRA på SYMBOLIKEN i brudöverlämning, det är en annan sak. Jättebra! Men gör det vid en borgerlig vigsel då. Den dagen den negativa symboliken i brudöverlämning är helt utsuddad, då brudgummarna börjar gå in med sina mammor, då kanske man kan ta upp diskussionen om att tillåta det i kyrkan.

• Chris24

Hmmm, okej.

Alla har vi våra olika åsikter och vad vi anser är kvinnonedtryckande eller ej så jag ska nog inte fortsätta tråddiskussionen känner jag,för jag håller ju då inte med som ni säkert förstår.

• Imma

Ni som vill bli överlämnade, kan ni inte förklara anledningen till det?

Är det:
    För att ni vill lyfta fram en viktig person förutom er två att hedra under vigseln?

Är det för att det ingår i er kultur?

Är det för att ni tycker att det ser gulligt/fint ut när dottern går in med fadern?

Annat?

Innan jag kan förstå varför man väljer överlämningen kommer jag aldrig kunna förstå det.

• Alexxxi

Och du tror att Sverige skulle få andra länder på andra tankar när det gäller sånt? Hahaha, det funkar inte så.

Det finns mkt bra i detta land som är ett gott exempel för andra länder att följa men inte fan gör dessa länder det. Varför skulle nått annat land eller nån annan kultur följa detta med att slopa brudöverlämning?

Jo för att ingen tar det lika hårt som svenska kvinnor. Det finns ff mkt mer att ägna sig åt och försöka ändra. Som är tusen ggr viktigare.

1) Kvinnoförtryck, ÄVEN om jag VET att ni här på BT som väljer det gifter er av egen fri vilja. Men det finns många i världen som INTE gör det. Därav den kopplingen.
  • Tess80

Då ska jag förklara IGEN!

JA det pågår hemskheter i andra länder fortfarande! JA det är en hemsk syn på kvinnan i överlämning! JA, det finns en hemsk symbol!

Jag har aldrig sagt något annat!

Men däremot så GÅR sådant att ändras på, precis vad jag har sagt hela tiden. Och VARFÖR vill man inte vara med och ändra något som är så förtryckt??? Det fattar inte jag!

Sedan så kan man omöjligt göra så att det blir ändringar i andra länder, vad dom ser på detta! Det är ju det jag sagt tidigare och dragit liknelser om!

Vad är det som är så svårt att förstå mitt syfte i det hela?

Aleta skrev 2009-10-09 07:44:47 följande:
    Jag skulle nog inte säga ett pip om brudöverlämning om det faktiskt var så att istället för att tjejer här i ganska jämlika samhällen ska "få välja" överlämning, så var det så att ALLA kvinnor i hela världen kunde välja att SLIPPA bli överlämnade mot sin vilja.Om det alltså inte var ett tvång för större delen av världens kvinnliga befolkning så skulle det inte vara lika hemskt. (Men symbolen skulle ändå se likadan ut och jag anser att den är ett av en mängd små myrsteg som idag tas i samhället tillbaka mot en sämre kvinnosyn.)
  • Tess80

Men du får väl skilja på lagbrott och överlämning! Det är två helt olika saker! För att jag begår inget brott mot lagen om jag har överlämning!

Så den liknelsen blev lite fel tyvärr...

justagirl skrev 2009-10-09 06:49:44 följande:
    Tess, Hur ser du på andra saker som räkas som kvinnoförtryck? Kvinnomisshandel t ex, ska vi ändra synen på att det är något fult och istället säga att det är något vackert som en man gör mot en kvinna, och så kommer alla gå med på det och kvinnomisshandel kommer inte längre att vara något fult för att vi bestämt det? Det är exakt så jag tolkar dina tankegångar kring överlämningen. Vi tar något fult och så SÄGER VI att det inte längre är fult utan fint och så, nu ska alla tycka att det är så!När vi ändå håller på kan vi väl göra samma sak med våldtäkt också? Det bottnar väl i en hemsk kvinnosyn, nu måste vi ändra den synen. Våldtäkt är fint!?OBS! OBS! OBS! Detta är endast liknelser, jag anser INTE att våldtäkt och kvinnomisshandel är fint på riktigt...
  • Sonja68
    Alexxxi skrev 2009-10-09 10:35:41 följande:
    Och du tror att Sverige skulle få andra länder på andra tankar när det gäller sånt? Hahaha, det funkar inte så.Det finns mkt bra i detta land som är ett gott exempel för andra länder att följa men inte fan gör dessa länder det. Varför skulle nått annat land eller nån annan kultur följa detta med att slopa brudöverlämning?Jo för att ingen tar det lika hårt som svenska kvinnor. Det finns ff mkt mer att ägna sig åt och försöka ändra. Som är tusen ggr viktigare.
    Skrev jag att jag vill slopa brudöverlämning? Nej, jag skrev att jag önskar att man respekterar Svenska kyrkans beslut i frågan, Svenska kyrkan har slopat brudöverlämning för länge sedan.

Skrev jag att jag tror att Sverige kan få andra länder på andra tankar) Nej.

Skrev jag att jag försöker ändra brudöverlämningen? Tess80 vill ändra det som brudöverlämning symboliserar för många. Jag tycker man kan lägga energi på annat.

Däremot skrev jag, om du läser igen, att JAG accosierar det med kvinnoförtryck. Att JAG gör den kopplingen därför att det finns många kvinnor i världen som fortfarande blir bortgifta av sin far till en man, mot sin vilja. Jag VET att så inte är fallet här i Sverige bland brudar på BT, men JAG gör den kopplingen.
  • Imma

Men frågan är varför du vill ändra betydelsen, men behålla gesten? Det är det som är svårt att förstå. Precis som någon tog upp med exemplet kvinnlig rösträtt, så hade vi med ditt resonemang fortfarande inte haft rösträtt, men vi skulle ändra betydelsen i att kvinnor inte tillhör demokratin till att vara något jämlikt och fint.

Vad är det som du tycker är så fint i brudöverlämningen att den är värd att få genomgå denna förändring? Varför kan vi inte bara se det som en trist gammal grej som användes i Sverige för 700 år sedan?

Tess80 skrev 2009-10-09 10:47:48 följande:
    Då ska jag förklara IGEN!JA det pågår hemskheter i andra länder fortfarande! JA det är en hemsk syn på kvinnan i överlämning! JA, det finns en hemsk symbol!Jag har aldrig sagt något annat!Men däremot så GÅR sådant att ändras på, precis vad jag har sagt hela tiden. Och VARFÖR vill man inte vara med och ändra något som är så förtryckt??? Det fattar inte jag!Sedan så kan man omöjligt göra så att det blir ändringar i andra länder, vad dom ser på detta! Det är ju det jag sagt tidigare och dragit liknelser om!Vad är det som är så svårt att förstå mitt syfte i det hela?
  • Tess80

Därför att folk faktiskt tycker att det är fint med överlämning (och sedan finns det säkert andra anledningar också), och ärligt talat så ska dom få tycka det. För det är precis lika som att jag tycker att en färg är fin, men inte du. Men det är ju inte i VARFÖR vi vill bli överlämnade, för det är ju en smaksak.

Ser man på samhället nu, så finns det många många brudpar som önskar att ha överlämning. Och när det är så många efterfrågningar i detta, så kan man faktiskt även göra en förändring. Och med det då menar jag att man KAN förändra kvinnosynen i en överlämning och även "sudda ut" sumboliken!

Imma skrev 2009-10-09 10:21:43 följande:
    Ni som vill bli överlämnade, kan ni inte förklara anledningen till det?Är det:För att ni vill lyfta fram en viktig person förutom er två att hedra under vigseln?Är det för att det ingår i er kultur?Är det för att ni tycker att det ser gulligt/fint ut när dottern går in med fadern?Annat?Innan jag kan förstå varför man väljer överlämningen kommer jag aldrig kunna förstå det.
Svar på tråden Lämnas över eller inte?