• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Imma

Jag hoppas att du inte ser lika nedvärderande på de femisister (kvinnor OCH män) i tidigare generationer som kämpat för kvinnlig rösträtt, förbud mot att aga sin hustru, tillgång till preventivmedel, fri abort, illegaliseringen av väldtäkt inom äktenskapet osv.

Jämlikhet är vad det är och går åt båda håll. I arabvärlden pratar man ju om egyptiske Qasim Amin som den feministiska rörelsens FADER. Tänk va, att det tom finns män som kämpar för människors lika värde.

ario skrev 2009-10-10 02:07:35 följande:
    hahah, feminstern, fick de bestämma så skulle de låta mannen bli kvinna i huset:P
  • Ore
    ario skrev 2009-10-10 02:03:20 följande:
    Du e hel underbar, kan inte ha sagt bättre.Brudöverlämning ska inte förknippas med förnedring och förstår inte kvinnor som tycker det.
    Men brudöverlämning ÄR förknippat med en typ av "förnedring". Jag skulle iofs hellre kalla det en demonstration av att kvinnan är underlägsen mannen, än att använda just ordet förnedring. Men det ÄR symboliken kring brudöverlämning.

Det som har ältats typ de senaste 60 sidorna i denna tråden är ju OM symboliken kan förändras, och VARFÖR den skulle göra det.

Möjligheten att kunna välja hur man själv vill göra på sitt bröllop har man ju redan. Antingen kan man välja att ha brudöverlämning, med sin solkiga symbolik. Man kan dock inte räkna med att få ha det i kyrkan.

Eller så kan man ha ett bröllop UTAN solkiga ojämställda symboler, och som brudpar gå gemensamt fram till vigselförrättaren (vare sig det sker i altargången i kyrkan, eller någon annanstans...)

Möjligheten att välja finns alltså redan!!!

MEN, väljer man brudöverlämnning så väljer man också att ställa upp på den symbolik som brudöverlämning har.

Och det kan jag inte för mitt liv förstå, hur tjejer som säger sig vara starka, självständiga och jämställda kan ställa upp på.

Hur djupt stoppar ni inte ner huvudena i sanden och leker struts, när ni ihärdigt försöker skrika att "men om jag tycker det är fiiiiint så är det det, ingen annan ska komma och säga att brudöverlämning betyder något annat än det JAG vill att det ska betyda".

Tyvärr - världen fungerar inte så. Symbolik fungerar inte så. Man kan skrika så mycket man vill att kejsaren HAR kläder på sig. Alla andra ser ändå att han är naken...

Och när vi ändå pratar om onödiga saker att lägga energi på, så är det ju helt klart onödigt att ens försöka lägga tid på att ändra symboliken i något som för jämställdhetens skull togs bort för typ 700 år sedan... Jag skulle mycket hellre lägga den tiden på andra saker - t.ex. bekämpa svält, våld och miljöförstöring.
  • ario

Vill nu kämpa för kvinnorna, börja med Anna anka innan ni tar er de svårare uppgifter.

Inget fel med brudöverlämning och kommer absolut inte förknippas med förnedring, ni ser bara det ni vill se.

Taskigt synd på livet måste jag säga!

• feministbrud

Vi ser vad det verkligen betyder och står för. Det är DU som ser vad du vill se.

Förklara varför jag ska börja med Anna Anka. Hon är en person, brudöverlämning är en trend.

ario skrev 2009-10-10 09:31:16 följande:
    Vill nu kämpa för kvinnorna, börja med Anna anka innan ni tar er de svårare uppgifter.Inget fel med brudöverlämning och kommer absolut inte förknippas med förnedring, ni ser bara det ni vill se.Taskigt synd på livet måste jag säga!
  • Duchess

Nja... varför skulle han inte bli överlämnad om du blev det?

ario skrev 2009-10-10 02:05:36 följande:
    Hon var mycket stolt över att jag blev fans fru.Du frågade aldrig om han blev överlämnad, utan du antydde bara det, hur kan du dra slutsater om det?
  • Frulle

Nu ska jag hoppa in lite med detta omändring av symboliken och var JAG tycker och tror!

Jag är ju typ på bådas sidor här inne.

Men iaf. Jag tror att symboliken kan ändras eftersom sååå många brudar kommer in och inte VET det som ni feminister vet. Skulle alla fortsätta helt ovetandes så skulle den till slut ändras!

Detta är min teori!!

• Frulle

svååårt att få fram orden. Alltså symbolikens grund går ju ej att ändra på, men den kommer ju ändå inte finnas kvar till slut!

haha gud. Jag förstår ju inte ens själv vad jag skriver!

• KatjaB

Chris: Det är ingen som gått till några personangrepp eller hackat på dig som person, alla får ju komma till tals i just frågan brudöverlämning.
    Men för att svara på varför jag svarade som jag gjorde på ditt inlägg, så skrev du:

"Finns väl ändå annat i världen som är viktigare att diskutera än ÅSIKTER AV ÖVERLÄMNING I KYRKAN?

Hon fråga från allra början va folk TYCKTE, hon sa inte "tjöta tills du får rätt liksom -tråden" utan ville endast ha våra åsikter, sen gör hon o alla andra som hon vill!

Skapa ny tråd -" hur ska vi/jag hjälpa till mer i mitt I-land Sverige?"

För det första så finns det ju mycket väl andra saker i livet att diskutera än brudöverlämning, absolut! Och känner man att man inte vill lägga tiden på det så kanske man inte ska gå in och kommentera i trådar som handlar just om brudöverlämning. För det är ju trots allt just vad TS frågar här, "vad tycker du" och bara för att alla inte tycker likadant så betyder det inte att någon har mer rätt. Du har inte mer rätt än jag, och du har lika stor rätt till din åsikt.
    Och när det handlar om att "trycka fram åsikter" så är jag av åsikten att du inte visar hänsyn mot dem som tycker annorlunda än du. Att komma med kommentarer som "skärp er" eller att "att ni inte skäms" som någon annan här skrev, är faktiskt tragiskt att läsa. Din argumentation håller inte, du skriver att ts frågar vad tycker du, men den som tycker annorlunda ska skämmas eller skärpa sig?

Vidare har jag aldrig skrivit "vad tyckte han om att bli överlämnad av sin mor då" så dra inte alla över en kam.

När du avslutade med meningen att starta en egen tråd om hur man kan hjälpa sitt i-land sverige så får du väl ändå förstå att folk uppfattar det som att du tycker att hela den här diskussionen är oviktig, för det finns minsann de som har det värre.

• KatjaB

Och när vi ändå är inne på det här spåret så visst, folk får tycka vad de vill, om de inte lägger värderingar i det kan jag förstå att man har bilden av ett drömbröllop som man sett i många amerikanska filmer. Självklart FÅR folk göra som de vill, och sen kan man argumentera ihjäl sig för sin sak om man nu vill det.

Men något som gör mig förvånad är att det är kvinnor, inte män, som skriker sig hesa på diverse internetforum (familjeliv är ju tydligen en annan favorit) med en helt snedvriden bild av vad feminism är.
    Att någon har feministiska åsikter tycks ses som ett hot och folk ska skärpa sig, skämmas, lägga ner osv. Ni verkar ta det som ett personangrepp och verkar allra helst vilja ha tråden till att klappa varandra medhårs för er som tycker likadant. Det var väl ädnå inte syftet med tråden, även fast jag kan hålla med om att folk ibland går lite väl långt i att få fram just sin sak.
    Jag tycker det är både skrämmande och förvånande att medias uppmålade bild av vad feminism är sitter så hårt rotad hos kvinnor.

Vad är det ni känner er hotade över?

• MKAB

tror att alla missförstår varandra,och självklart finns det svenskar som far illa ut.

men jag personligen tror att vi utlänningar är kvar i det gamla,o tro inte att jag menar att det är nåt bra..

men utländska tjejer har det jättetufft,de får ej träffa vilka dem vill,dem ska vara hemma o städa helst,inte ha vilka kläder dem vill,en del blir bortgifta,får ej plugga vidare.inte flytta hemifrån innan de e gifta,ej få sin röst hörd. o mycket mer. 'självklart menar jag ej at alla utländska tjejer har det så jobbigt.

men det jag försökte säga från början är att fast vi är för brud-överlämning så innebär det ej att vi vill bli behandlade som slavar eller att vi ser det som nån kvinnoförtryck.

men jag tycker att ni som e mot brud-överlämning inte låter oss tycka som vi vill heller.

Svar på tråden Lämnas över eller inte?