• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • 1willB2
    Duchess skrev 2009-10-06 22:09:33 följande:
    Förändring för vem? Inte för alla de kvinnor runtom i världen som lever i en helt annan situation än du och jag. Vill du hjälpa dem så tror jag inte att införande av brudöverlämning i svensk vigselsed är en bra åtgärd. Jag tror absolut att du har intentionen att ändra betydelsen av överlämningen. Det jag och många andra menar är att betydelser inte ändras över en natt. Jag tycker att brudöverlämning är obehagligt, och det står jag för, även om jag vet att många andra inte ser det så.
    Betydelser ändras inte över en natt, men de ändras inte alls om ingen kämpar för det. Att vi som fria kvinnor går med någon närstående, av fritt val, i vackra och goda syften kommer inte att påverka omvärldens kvinnor negativt. Snarare visar det på en styrka att kunna ta tag i spökena från det förflutna och vägra låta dessa hålla oss fångna.
  • Aleta

Problemet är ju bara att utifrån sett, om man redan har en kvinnosyn som passar in i hela symboliken med brudöverlämning, syns inte det egna valet. Det blir istället en manifestation för dessa människor: "Ja, se där, till och med hon som är så högt uppsatt erkänner att hon är underställd mannen."

Och vad är vitsen med att ta en symbol som alla vet är kvinnoförnedrande för att ändra den, när det redan finns en smått unik symbol som visar på jämlikhet?
    Är det bra att vi byter ut den?

1willB2 skrev 2009-10-06 22:59:36 följande:
    Betydelser ändras inte över en natt, men de ändras inte alls om ingen kämpar för det. Att vi som fria kvinnor går med någon närstående, av fritt val, i vackra och goda syften kommer inte att påverka omvärldens kvinnor negativt. Snarare visar det på en styrka att kunna ta tag i spökena från det förflutna och vägra låta dessa hålla oss fångna.
  • Ore
    1willB2 skrev 2009-10-06 21:57:23 följande:
    Jag blundar inte, jag ser förändringen. Vad blir bättre av att kvinnor för tid och evighet aktar sig för att bli eskorterade till altaret? Vad blir sämre av att betydelsen av något fult och hemskt ändras till något fint och vackert?Jag vet att det är en verklighet för miljoner kvinnor i världen att de inte är fria eller lika mycket värda som männen. Att jag som självständig kvinna inte går nerför altaret med min blivande utan väljer andra former att äntra kyrkan ändrar inte detta faktum.
    Varför ändra betydelsen av något som är fult och hemskt, när det finns ett alternativ som redan är fint och vackert, och tradition dessutom!
  • Alexxxi

AMEN to that! =)

Jag ska in med min pappa in i kyrkan fram till altaret där min m2b väntar, du med? Eller bara till kyrkportarna? Det är ju vanligast att brudparet går in tillsammans men ändå=) Hehe.

Btw, visste inte du va från libanon =D

MKAB skrev 2009-10-06 21:08:46 följande:
    håller med helen här ovan!det är en fin gest tycker jag.jag e libanes/ortodox o våran sed är att pappan följer dottern ut ur huset o sen överlämnar bruden till brudgummen precis innanför kyrkan o sen går de in tillsammans.förstår ej varför feminsiter alltid ska göra det till "sin" grej .e så trött på feminstprat!o nej,jag e inte utnyttjad eller har gått tillbaka i tiden,däremot hr jag gått långt i min egen kultur o stärtk kvinnas plats i samhället.
  • Tess80

Det är skönt att vi som är för brudöverlämning kan tänka steget längre, för någon behöver göra det också För annars skulle vi vara fast i det förflutna förevigt *ryser*

• Ore
    Tess80 skrev 2009-10-07 09:25:55 följande:
    Det är skönt att vi som är för brudöverlämning kan tänka steget längre, för någon behöver göra det också För annars skulle vi vara fast i det förflutna förevigt *ryser*
    Jag är INTE fast i det förflutna, i detta fallet tar jag aktivt avstånd från den solkiga sed som en gång funnits, men tack och lov varit borta sedan länge. Och jag ser ingen anledning till att återinföra den.

Så om någon är bakåtsträvare i frågan, så är det ni som är för fenomenet brudöverlämning.
  • Tess80
    Ore skrev 2009-10-07 09:33:31 följande:
    Jag är INTE fast i det förflutna, i detta fallet tar jag aktivt avstånd från den solkiga sed som en gång funnits, men tack och lov varit borta sedan länge. Och jag ser ingen anledning till att återinföra den. Så om någon är bakåtsträvare i frågan, så är det ni som är för fenomenet brudöverlämning.
    Nej vi är verkligen inte bakåtsträvande, snarare tvärtom! Vi kämpar på förbättring, medans vissa andra "blundar" och är "rädda" för förbättringar/förändringar. Jag har förstått det.

Och jo, ni är kvar i det förflutna enl. mig
  • Aleta

Och vi tycker precis tvärt om.

Ni hänger kvar vid det förflutna och vill absolut behålla en kvinnoförnedrande symbol genom att "ändra betydelsen".

Vi kämpar för att alla kvinnor ska få det bättre genom att visa på jämlikhet i alla delar av livet.

Tess80 skrev 2009-10-07 09:47:13 följande:
    Nej vi är verkligen inte bakåtsträvande, snarare tvärtom! Vi kämpar på förbättring, medans vissa andra "blundar" och är "rädda" för förbättringar/förändringar. Jag har förstått det.Och jo, ni är kvar i det förflutna enl. mig
  • Luring

Men snacka om att denna diskussion urartat helt. Vill man bli överlämnad så fine vill man gå in med sin man - fine! Det är väl rätt vedertaget att vi lever i en demokrati och därför har rätt att välja det sätt som passar bäst. Att det skulle vara kvinnofientligt i Sverige år 2009 med brudparets egna önskan få bli eskorterad av sin far in i kyrkan är ju rent skitprat. Men men, vill man kan man ju hitta världsomfattande problem i ett mjölkpaket också... *suck*

• Tess80
    Aleta skrev 2009-10-07 09:50:44 följande:
    Och vi tycker precis tvärt om.Ni hänger kvar vid det förflutna och vill absolut behålla en kvinnoförnedrande symbol genom att "ändra betydelsen".Vi kämpar för att alla kvinnor ska få det bättre genom att visa på jämlikhet i alla delar av livet.
    Nej ni har det helt om bakfoten. Det är totalt tvärtom! Men det är klart, kan ni inte förstå dom svar som vi gett tidigare på era frågor osv. så lär ni inte kunna förstå detta heller. Alla har olika förstånd helt enkelt, precis lika mycket som att alla har olika tycken, smak, uppfattningar osv. (ja listan kan bli lång)

Det krävs starka kvinnor som gör detta, som är för förbättring och förändringar jag är en av dom. Och jag kommer att kämpa, precis som kvinnorna i tidigare generationer kämpar mot förbättring och ändring i samhället.
Svar på tråden Lämnas över eller inte?