• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • feministbrud

Men att laga mat är fortfarande inte en symbol. Gifter dig gör du ju offentligt. Förstår du skillnaden?

Tess80 skrev 2009-10-07 15:40:05 följande:
    Nej, jag anser att du har fel i det. Iaf. om man ska ta det från den tiden då kvinnan inte var självständig, hon var beroende av mannen!Men vad det låter på dig är att det inte var någe fel i att kvinnan var tvungen att gå hemma, och var tvungen att göra vissa saker och förväntades av, plus att inte vara självständig?
  • Imma

Men det där blir ju en ond cirkel. Som jag ser det är en av de största anledningarna till att kvinnor tjänar sämre än män är just att det är de som tar ut större delen av föräldraledigheten.

Pugsley skrev 2009-10-07 16:45:20 följande:
    Jag kan tycka och hoppas att alla män vill ta ut hälften av föräldrarledigheten men tyvärr är inte alltid detta realistiskt eller möjligt. Och då menar jag inte för att män inte vill vara hemma med sina barn utan för att en part kanske tjänar dubbelt så mycket som den andra och att dom då inte rent eknonomiskt har möjlighet att höginkomsttagaren stannar hemma lika länge. Om man nu är hemma med barnet säg 18 månader och mamma kanske vill börja jobba igen efter 6 månader ska detta då inte vara möjligt så att pappan kan vara hemma de resterande 12? Jag tycker att i ett demokratiskt och modernt samhälle som vi lever i så ska man faktiskt kunna bestämma detta val inom familjen.
  • Pugsley

Ok vad är då en individuell föräldraförsäkring enligt dig? Har pluggat i Nord Amerika de senaste 5 åren så en individuell försäkring har förmodligen en annan betydelse för mig än dig så det är därför jag undrar vad du menar med det

Duchess skrev 2009-10-07 16:50:11 följande:
    För att förtydliga mig: Jag tycker att det är helt OK att vara med och betala för en generös föräldraförsäkring, så länge den är jämställd och individuell. Alla andra försäkringar är ju individuella - varför ska föräldraförsäkringen vara ett undantag?Jag tycker att föräldrarna ska ha rätt till 50% var av den totala ledigheten. Om ena föräldern (oftast kvinnan) vill vara hemma längre så går det naturligtvis bra - men inte på skattebetalarnas bekostnad. Då får man lösa försörjningen på annat sätt.
  • Sebastiána
    Imma skrev 2009-10-07 17:02:16 följande:
    Men det där blir ju en ond cirkel. Som jag ser det är en av de största anledningarna till att kvinnor tjänar sämre än män är just att det är de som tar ut större delen av föräldraledigheten.
    Precis!
  • Sebastiána

Intressant diskussion, även om tanken egentligen var hur man ser på brudöverlämning.

• Duchess

En individuell föräldraförsäkring är bunden till en viss person. Idag är stora delar av föräldraförsäkringen generell, dvs den kan tas ut av vem som helst av föräldrarna.

Om föräldraförsäkringen blir individuell (och jämnt fördelad) så innebär det att ena föräldern får 240 dagar och den andra föräldern 240 dagar. Det är alltså ca 8 månaders ledighet per förälder.

Pugsley skrev 2009-10-07 17:05:09 följande:
    Ok vad är då en individuell föräldraförsäkring enligt dig? Har pluggat i Nord Amerika de senaste 5 åren så en individuell försäkring har förmodligen en annan betydelse för mig än dig så det är därför jag undrar vad du menar med det
  • Duchess

Mjo, ursäkta att det blir lite OT...

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är feminism och jämställdhet inte en hobby för mig - det är en livsstil. Jag tycker att alla de här sakerna, stora som små, hänger ihop. Menar jag allvar med jämställdheten så får den konsekvenser på många olika områden i livet.

Sebastiána skrev 2009-10-07 17:09:28 följande:
    Intressant diskussion, även om tanken egentligen var hur man ser på brudöverlämning.
  • Pugsley

Fast nu skrev jag ju att det faktiskt var kvinnan som kanske ville börja jobba tidigare och mannen ville vara hemma dubbelt så länge, så hur är det bidragande till en ond cirkel att kvinnan tjänar mindre?

I vår vänskapskrets är det ganska många av tjejerna som tjänar mer än männen och där mannen har tagit halva barnledigheten för att dom vill och tycker att det är självklart. Sen finns det andra par där dels kvinnan har velat ta nästan hela ledigheten och där mannen rent ekonomiskt inte haft möjlighet att stanna hemma lika länge om dom ska klara av sina räkningar och boendekostnader. Och detta beror inte i dessa fall på att dom tjänar olika pga könet utan pga att dom har olika typer av jobb.
    Min mamma skulle tex aldrig idag ha kunnat stanna hemma halva föräldraledigheten eftersom hon tjänar typ 4 gånger så mycket som pappa. Skulle hon då vara tvingad att vara det eftersom det är mer jämställt??

Imma skrev 2009-10-07 17:02:16 följande:
  • Tess80

Jo det är viktigt att dra paraleller, det här var bara ett exempel utav många där kvinnor varit undergivna än sina män genom åren.

Under 50-talet så blev kvinnor väldigt lätt utstötta utav samhället, socialen m.fl om man inte följde sin "kvinnoroll". Det vet jag. Och det vet jag att även du vet, att kvinnor inte hade mycket att säga till om, det var bara att följa "strömmen", för det var bäst så. Kvinnan var "undergiven" och förtryckt. Mannen var "herren på täppan".

Men jag förstår ändå inte varför synsättet och symbliken inte kan ändras till det bättre?

Så om en kvinna väljer att vara hemmafru nu i dagens samhälle(t.ex.) så måste ju hennes handling symbolisera sig själv som förtryckt och beroende av mannen, eller hur? För det var ju där förtryckta kvinnor befann sig förr.

Har ännu inte fått en vettig förklaring...

Imma skrev 2009-10-07 16:46:25 följande:
    Okej, vi struntar i matlagningen. Annars tycker jag att det är viktigt att funderar över de paralleller man drar, eftersom de påverkar diskussionen.Jag håller med dig om att det är jättebra att kvinnan har en starkare ställning i samhället idag än hon hade förr. Jag är dock inte helt med på att kvinnan stöttes bort från samhället om hon valde att arbeta istället för att vara hemma. I många familjer var verkligen båda parter tvugna att arbeta för att kunna försörja familjen, som många andra redan har skrivit.Visst är det bra att kvinnan är mer självständig nu än för 100 år sedan. Det kan vi inte säga annat om och jag håller med dig om att kvinnans status har ändrats, vilket är bra (även om vi inte är framme än). Jag håller alltså med dig om att förändringar är bra. Det jag fortfarande inte kan förstå är hur man kan ta en symbolisk handling som brudöverlämningen som uppkommit pga att kvinnan var omyndig och "göra om den" till något fint. För mig (och flera andra) är det så tydligt vad gesten visar, nämligen att kvinnan lämnas från en man till en annan. För mig går det inte att ändra innebörden när symboliken är så tydlig.
  • CeKe

och jag anser inte att storebror staten ska gå in och bestämma vem som ska vara hemma, utan att varje familj får bestämma detta själva. Vill mannen vara hemma hela föräldraledigheten ska han få vara det, liksom kvinnan. Det striden, om jämställdhet, tycker jag ska tas någon annanstans än från barnens ekonomi, för det är det det till syvende och sist handlar om. Om staten skulle gå in och säga att "nej, ni får inge mer föräldrapenning för att den ena föräldern inte har möjlighet att vara hemma sina dar", så är det barnen som blir lidande. För mig är det en etisk fråga hur mycket staten ska bestämma i småsaker och hur mycket varje individ ska få bestämma om sina egna liv...

Duchess skrev 2009-10-07 17:09:52 följande:
    En individuell föräldraförsäkring är bunden till en viss person. Idag är stora delar av föräldraförsäkringen generell, dvs den kan tas ut av vem som helst av föräldrarna. Om föräldraförsäkringen blir individuell (och jämnt fördelad) så innebär det att ena föräldern får 240 dagar och den andra föräldern 240 dagar. Det är alltså ca 8 månaders ledighet per förälder.
Svar på tråden Lämnas över eller inte?