Jo det är viktigt att dra paraleller, det här var bara ett exempel utav många där kvinnor varit undergivna än sina män genom åren.
Under 50-talet så blev kvinnor väldigt lätt utstötta utav samhället, socialen m.fl om man inte följde sin "kvinnoroll". Det vet jag. Och det vet jag att även du vet, att kvinnor inte hade mycket att säga till om, det var bara att följa "strömmen", för det var bäst så. Kvinnan var "undergiven" och förtryckt. Mannen var "herren på täppan".
Men jag förstår ändå inte varför synsättet och symbliken inte kan ändras till det bättre?
Så om en kvinna väljer att vara hemmafru nu i dagens samhälle(t.ex.) så måste ju hennes handling symbolisera sig själv som förtryckt och beroende av mannen, eller hur? För det var ju där förtryckta kvinnor befann sig förr.
Har ännu inte fått en vettig förklaring...
Imma skrev 2009-10-07 16:46:25 följande:
Okej, vi struntar i matlagningen. Annars tycker jag att det är viktigt att funderar över de paralleller man drar, eftersom de påverkar diskussionen.Jag håller med dig om att det är jättebra att kvinnan har en starkare ställning i samhället idag än hon hade förr. Jag är dock inte helt med på att kvinnan stöttes bort från samhället om hon valde att arbeta istället för att vara hemma. I många familjer var verkligen båda parter tvugna att arbeta för att kunna försörja familjen, som många andra redan har skrivit.Visst är det bra att kvinnan är mer självständig nu än för 100 år sedan. Det kan vi inte säga annat om och jag håller med dig om att kvinnans status har ändrats, vilket är bra (även om vi inte är framme än). Jag håller alltså med dig om att förändringar är bra. Det jag fortfarande inte kan förstå är hur man kan ta en symbolisk handling som brudöverlämningen som uppkommit pga att kvinnan var omyndig och "göra om den" till något fint. För mig (och flera andra) är det så tydligt vad gesten visar, nämligen att kvinnan lämnas från en man till en annan. För mig går det inte att ändra innebörden när symboliken är så tydlig.