• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Tess80

Ja jag är en stark individ, det vet jag, med starka åsikter (vilket är min rätt som kvinna idag)

Men att medvetet inte vilja ändra på en förnedrande kvinnosyn anser jag är en skam oavsett!!!

anoli skrev 2009-10-08 13:43:57 följande:
    Suck. Jag blir alldeles matt..Tess80 du verkar hänge dig åt nån slags skum särartsfeminism och dessutom VILJA missförstå oss alla andra. Du får anse vad du vill (även om jag anser det förkastligt) men för den sakens skull så behöver du inte lägga ord i munnen på någon annan. Det är bara löjligt av dig att påstå att jag inte skulle vilja förbättra kvinnosynen av den anledning att jag anser att brudöverlämning är föråldrat och diskriminerande!
  • Ore
    Tess80 skrev 2009-10-08 13:40:21 följande:
    Oj nä du, inte alls. Jag klarar mig fint!Ja men även så understryker du då att man ska "blunda" för att det förekommer brudöverlämningar i Sverige, och att man vill att sina medsystrar "ska" få en hemsk kvinnosyn, bara för att dom vill gå in med någon annan än med sin blivande make?Nä hörrni, att kämpa för att förbättra en dålig kvinnosyn är ALDRIG fel, oavsett vad det är för syfte!
    Nej, det gör jag inte. Läs om, läs rätt.

Brudöverlämning = Negativt = Ingen anledning att införa något negativt bara för att de gör så i andra länder. Inte heller någon anledning att ge upp det positiva vi har (att gå fram tillsammans) bara för att de INTE gör så i andra länder.

På samma sätt som kvinnlig rösträtt = positivt = vi ska inte ge upp det, bara för att de i andra länder har negativt. Vi ska heller inte införa det negativa.

Förstår du nu, eller ska jag förklara igen?
  • Tess80

Då kan man ju fråga sig om VARFÖR det är negativt med brudöverlämning....Jo det är just för att kvinnan inte var värd någe, ansågs som en ägodel/symbol = hemsk kvinnosyn m.a.o

Ore skrev 2009-10-08 13:45:37 följande:
    Nej, det gör jag inte. Läs om, läs rätt. Brudöverlämning = Negativt = Ingen anledning att införa något negativt bara för att de gör så i andra länder. Inte heller någon anledning att ge upp det positiva vi har (att gå fram tillsammans) bara för att de INTE gör så i andra länder. På samma sätt som kvinnlig rösträtt = positivt = vi ska inte ge upp det, bara för att de i andra länder har negativt. Vi ska heller inte införa det negativa. Förstår du nu, eller ska jag förklara igen?
  • Ore
    Tess80 skrev 2009-10-08 13:47:10 följande:
    Då kan man ju fråga sig om VARFÖR det är negativt med brudöverlämning....Jo det är just för att kvinnan inte var värd någe, ansågs som en ägodel/symbol = hemsk kvinnosyn m.a.o
    Ja, och denna kvinnosynen är borta EFTERSOM lagarna har ändrats så att kvinnan anses myndig, och brudöverlämningen togs bort.

Att återinföra brudöverlämning vore att ta ett steg tillbaka EFTERSOM det inte går att komma ifrån att hur man än försöker förklara handlingen, så är DEN INTUITIVA TOLKNINGEN, dvs det man ser, att EN MAN FÖLJER EN KVINNA FRAM TILL EN ANNAN MAN. Tolkning, kvinnan kan inte gå själv. Kvinnan är alltså svag, oberoende, tvingad eller liknande.

DÄRFÖR började man inte för flera hundra år sedan att "ändra synen" på brudöverlämning. Man konstaterade att en överlämning ser ut att vara en överlämning, och det ser illa ut. Hur ska vi göra istället, jo vi låter brudparet gå fram gemensamt.

Problemet löst.

Ändra fram till 2000-talet när ett stort gäng jäntor som inte verkar fatta bättre tror att de ska kunna ändra på symboliken bara för att...
  • Ore

Förlåt, skulle stå beroende, nte oberoende, i slutet på andra stycket.

• Tess80

Oj oj oj, nä du. Brudöverläming har INTE tagits bort! Dom förekommer massvis än idag i Sverige, det vet du väl?

Men så fort någon säger att man ska ha brudöverlämning och fått godkännt av prästen, så säger ni att vi kvinnor är då undergivna männen, omyndiga mm. för så var det förr! Men stanna inte kvar i det gamla, utan häng då med i dagens samhälle istället, hur kvinnan ser ut idag.

För även om en kvinna/brudpar får igenom en brudöverlämning så är inte kvinnan alls "under given" av mannen, eller beroende utav en man! Bara för att det var så förr!
    Men iom. att många fortfarande har den kvinnosynen, så måste vi jobba mer på att ta bort den!

Ore skrev 2009-10-08 13:51:51 följande:
    Ja, och denna kvinnosynen är borta EFTERSOM lagarna har ändrats så att kvinnan anses myndig, och brudöverlämningen togs bort. Att återinföra brudöverlämning vore att ta ett steg tillbaka EFTERSOM det inte går att komma ifrån att hur man än försöker förklara handlingen, så är DEN INTUITIVA TOLKNINGEN, dvs det man ser, att EN MAN FÖLJER EN KVINNA FRAM TILL EN ANNAN MAN. Tolkning, kvinnan kan inte gå själv. Kvinnan är alltså svag, oberoende, tvingad eller liknande. DÄRFÖR började man inte för flera hundra år sedan att "ändra synen" på brudöverlämning. Man konstaterade att en överlämning ser ut att vara en överlämning, och det ser illa ut. Hur ska vi göra istället, jo vi låter brudparet gå fram gemensamt. Problemet löst. Ändra fram till 2000-talet när ett stort gäng jäntor som inte verkar fatta bättre tror att de ska kunna ändra på symboliken bara för att...
  • feministbrud

Antingen kan du inte läsa, eller så är du vansinnigt korkad, eller - och det är det jag tror - så väljer du att inte förstå. Du blandar ihop symbol och kvinnosyn och när jag säger att det är svårt att ändra en symbol så anklagar du mig för att inte vilja ändra en dålig kvinnosyn. Symboliken i brudöverlämning är för många uppenbar, detta är svårt att ändra på. Det handlar inte om att ändra en dålig kvinnosyn. Det är en SYMBOL för dålig kvinnosyn. Att ändra symbolik är en annan sak. Orkar snart inte förklara mer. Hur kan det vara så svårt att förstå?

Tess80 skrev 2009-10-08 13:40:21 följande:
    Oj nä du, inte alls. Jag klarar mig fint!Ja men även så understryker du då att man ska "blunda" för att det förekommer brudöverlämningar i Sverige, och att man vill att sina medsystrar "ska" få en hemsk kvinnosyn, bara för att dom vill gå in med någon annan än med sin blivande make?Nä hörrni, att kämpa för att förbättra en dålig kvinnosyn är ALDRIG fel, oavsett vad det är för syfte!
  • Tess80

Jag förstår exakt vad du menar, jag är inte dum, snarare tvärtom

Men tänk så här....om man har brudöverlämning med en sjysst kvinnosyn (att kvinnan/brudparet valt detta själva), och hon vill gå med sin pappa för att hon just vill helt enkelt. Då är det inte lika hemskt att ha eskortering i kyrkan anser jag.
    För då "suddas" symboliken på det gamla sättet ut!

feministbrud skrev 2009-10-08 14:00:29 följande:
    Antingen kan du inte läsa, eller så är du vansinnigt korkad, eller - och det är det jag tror - så väljer du att inte förstå. Du blandar ihop symbol och kvinnosyn och när jag säger att det är svårt att ändra en symbol så anklagar du mig för att inte vilja ändra en dålig kvinnosyn. Symboliken i brudöverlämning är för många uppenbar, detta är svårt att ändra på. Det handlar inte om att ändra en dålig kvinnosyn. Det är en SYMBOL för dålig kvinnosyn. Att ändra symbolik är en annan sak. Orkar snart inte förklara mer. Hur kan det vara så svårt att förstå?
  • Tess80

Och sedan som jag sa tidgare, att jag blir "överlämnad" väldigt ofta i vardagen, fast på olika sätt. Inge fel i det. Jag kan gå en promenad med min pappa på stan, för att vi sedan går tillsammans till min man där han befinner sig, och då lämnar min pappa mig med min man. Det kan man också kalla för en offentlig överläming.

En ganska enkel jämförelse igentligen. Men betyder det då att jag inte kan gå själv eller?

• Tess80

Så jag tycker att alla kan börja med att kämpa på kvinnosynen i vad det gäller brudöverlämning! Varför blunda för detta, varför vilja glömma bort istället för att göra om och göra rätt?

Det är därför jag även har dragit upp paraleller i att vi kämpar nu för att männen ska vara hemma oftare med barnen än vad kvinnan är och med lika lön osv osv. Men då när kvinnan väl är hemma med barnen (att hon förhoppningsvis valt det själv) så borde hon ju symbolisera en kvinna som är beroende av en man, för att så var det förr i tiden?

Svar på tråden Lämnas över eller inte?