• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • justagirl

Nu har jag inte läst hela tråden (jag tror folk hade tråkigt på jobbet eller något...), men stora delar av den och jag måste säga att jag är väldigt nyfiken på er som är för överlämning!

Ni har nämligen inga vettiga argument till varför ni vill ha överlämning, förutom att det är "fint" (och inte ens det är särskilt vettigt som argument, om ni frågar mig..) Jag blir bara lite fundersam på hur man tänker om man vill förändra en så pass stark symbol för kvinnoförtryck till något positivt, utan några bra argument? Att bara säga att man tycker det är fint räcker liksom inte, när majoriteten av befolkningen ändå har svårt att se förbi symbolens "gamla" betydelse.

Sen förstår jag heller inte hur man kan säga att detta med att driva frågan om brudöverlämning kan sägas vara ett arbete för jämställdhet, när det redan finns ett jämställt alternativ (att man går in tillsammans)? Då är det väl bättre att lägga energi på företeelser som verkligen inte är jämställda? Ni som är för brudöverlämning vill ju putta bort det jämställda alternativet och istället "göra om" en symbol för kvinnoförtryck till något som ni vill kalla jämställt. Varför?

• Tess80

Nej det är absolut inte motsatsen! Man måste bekämpa det som betytt någe dåligt för kvinnan, iom. att det faktiskt kvarstår som fakta att folk vill ha brudöverlämningar! Man kan inte "blunda" för det!

Dom kvinnor som väljer själva att leva i en underordnad relation med en man, är deras privata val. För vill dom offentligt gå ut med att kvinnan valt att vara underordnad av sin man, så vet nog dom som kommer till kyrkan det också... varesig dom genomför en överlämning eller inte.

Duchess skrev 2009-10-08 15:05:24 följande:
    Lika lön för lika arbete är en fråga som jag tror att alla tycker är viktig. Att införa brudöverlämning är snarare motsatsen. En annan fråga: hur tycker du att man ska göra med det inte obetydliga antalet kvinnor som vill bli överlämnade därför att de valt att leva i en relation där de är underordnade mannen? Kan man ha dubbel symbolik, alltså låta dem göra det för att de verkligen menar att de är underordnade och andra göra det för att de tycker att det är fint men inte är underordnade?
  • Tess80

Ett tips...läs tråden först

justagirl skrev 2009-10-08 15:16:33 följande:
    Nu har jag inte läst hela tråden (jag tror folk hade tråkigt på jobbet eller något...), men stora delar av den och jag måste säga att jag är väldigt nyfiken på er som är för överlämning! Ni har nämligen inga vettiga argument till varför ni vill ha överlämning, förutom att det är "fint" (och inte ens det är särskilt vettigt som argument, om ni frågar mig..) Jag blir bara lite fundersam på hur man tänker om man vill förändra en så pass stark symbol för kvinnoförtryck till något positivt, utan några bra argument? Att bara säga att man tycker det är fint räcker liksom inte, när majoriteten av befolkningen ändå har svårt att se förbi symbolens "gamla" betydelse. Sen förstår jag heller inte hur man kan säga att detta med att driva frågan om brudöverlämning kan sägas vara ett arbete för jämställdhet, när det redan finns ett jämställt alternativ (att man går in tillsammans)? Då är det väl bättre att lägga energi på företeelser som verkligen inte är jämställda? Ni som är för brudöverlämning vill ju putta bort det jämställda alternativet och istället "göra om" en symbol för kvinnoförtryck till något som ni vill kalla jämställt. Varför?
  • Duchess

Hur offentlig man vill vara med att man valt att leva i en underordnad relation kan nog bero på många olika saker. Jag tror att orsaken till valet är en viktig faktor för huruvida man väljer att vara offentlig med det eller inte.

Två exempel: En kvinna som lever underordnat sin man av religiösa skäl går nog gärna ut och berättar om detta. En kvinna som lever underordnat sin man av sexuella skäl är kanske inte lika benägen att berätta om detta.

Men låt oss ta kvinnan som lever underordnat av religiösa skäl som exempel. Jag känner flera sådana. Om hon vill manifestera detta genom att välja brudöverlämning, hur ser du på det? Kan man ha två samtidiga tolkningar av en symbolisk handling?

Tess80 skrev 2009-10-08 15:20:32 följande:
    Nej det är absolut inte motsatsen! Man måste bekämpa det som betytt någe dåligt för kvinnan, iom. att det faktiskt kvarstår som fakta att folk vill ha brudöverlämningar! Man kan inte "blunda" för det!Dom kvinnor som väljer själva att leva i en underordnad relation med en man, är deras privata val. För vill dom offentligt gå ut med att kvinnan valt att vara underordnad av sin man, så vet nog dom som kommer till kyrkan det också... varesig dom genomför en överlämning eller inte.
  • justagirl

Det är väldigt många sidor i tråden och jag har läst de flesta av dem .. fortfarande inte funnit något annat argument till VARFÖR man vill ha brudöverlämning än att det är fint? Tycker du inte att jag får fråga utan att ha läst exakt varenda ord i tråden eller vill du bara inte svara?

• Ore
    Tess80 skrev 2009-10-08 14:49:03 följande:
    Jag tror att bara männen inte har tänkt på detta tidigare! Dom är så "vana" med att det är kvinnorna som "ska" bli överlämnade!
    Och den "vanan" ser du inget som helst fel med? Ingen anledning att bryta.

Jag hävdar att denna "vanan" är hela problemet med brudöverlämning... För "vanan" finns ju kvar som en extremt seglivad rest av den gamla synen på kvinnor. Och hör och häpna, MÅNGA av de präster som går med på brudöverlämning tycker faktiskt att det är helt ok att kvinnan framstår som underställd sin man vid vigseln. Många män överhuvudtaget ser inget som helst problem med det.

Kanske därför de överlag inte vill sätta sig själva i positionen att bli överlämnade, de är helt enkelt smartare än att göra så...
  • Tess80

Jag har svarat i tråden, det hade du sett om du läst allt

Jag jobbar för att förbättra kvinnosynen i brudöverlämning, för den har inte varit vacker. Det behövs göra en förbättring. Dåliga kvinnosyner är ALDRIG bra och ska inte heller accepteras anser jag!

justagirl skrev 2009-10-08 15:25:11 följande:
    Det är väldigt många sidor i tråden och jag har läst de flesta av dem .. fortfarande inte funnit något annat argument till VARFÖR man vill ha brudöverlämning än att det är fint? Tycker du inte att jag får fråga utan att ha läst exakt varenda ord i tråden eller vill du bara inte svara?
  • Ore
    Tess80 skrev 2009-10-08 15:15:46 följande:
    Men om man nu kämpar på att ändra kvinnosynen på detta,så blir det atomatiskt som en "kemisk reaktion" kan man säga, att symboliken sakta suddas bort. Och att folk vågar kliva fram och genomföra en fin överlämning som det var tänkt som från början.
    En kemisk reaktion har alltid biprodukter. Eller når ett jämviktstillstånd, där bara en viss procent av beståndsdelarna har reagerat. Dvs dålig jämförelse.

Om man ska göra överlämning så som den var tänkt från början är vi tillbaka i det sunkiga, det är du medveten om?

Och jag lyfter också gärna upp frågan som Duchess tog upp. De tjejer som genom brudöverlämning vill manifestera att deras män är överhuvudet i relationen, och att de själva nu blir omhändertagna av en ny man. Hur ska de göra? Går det att ha två betydelser parallellt??? Nej säger jag. Vad säger du?
  • Tess80

Men självklart har männen lika mycket rätt i att ha överlämning precis lika mycket som kvinnor om dom önskar det! Man kan ALLTID förändra förtryck till det bättre!

Men att inte kämpa för att förändra hemska synsätt och förnedringssätt tycker jag är som att gå och gömma sig, att man inte vill förbättra lägena för både männen och kvinnorna.

Vissa är trångsynta och tar längre tid att bearbeta, det vet vi också vid det här laget. Då vi fortfarande bekämpar olika saker i samhället till det bättre för både män och kvinnor!! Men för det så ska man inge ge upp!

Ore skrev 2009-10-08 15:26:53 följande:
    Och den "vanan" ser du inget som helst fel med? Ingen anledning att bryta. Jag hävdar att denna "vanan" är hela problemet med brudöverlämning... För "vanan" finns ju kvar som en extremt seglivad rest av den gamla synen på kvinnor. Och hör och häpna, MÅNGA av de präster som går med på brudöverlämning tycker faktiskt att det är helt ok att kvinnan framstår som underställd sin man vid vigseln. Många män överhuvudtaget ser inget som helst problem med det. Kanske därför de överlag inte vill sätta sig själva i positionen att bli överlämnade, de är helt enkelt smartare än att göra så...
  • justagirl

Tess80: Så mycket har jag förstått, men jag förstår inte varför det är så viktigt att brudöverlämning SKA finnas? Det vore väl bättre om man helt slutade med något som kan ses som kvinnoförnedrande, när vi nu ändå har ett alternativ som inte är det? Då skulle du inte behöva kämpa på i motvind.

Svar på tråden Lämnas över eller inte?