• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • kikel

Duchess.
    Så tycker du att alla ska göra exakt samma sak bara för att de flesta svenskar tycker så? Får man inte ha någon egen fri vilja då?

• Tess80

Men du svarar ju inte på mina frågor...

Duchess skrev 2009-10-08 16:27:01 följande:
    Men då menar du alltså att brudöverlämning är en symbolisk handling som kan ha hur många innebörder som helst? Jag känner för övrigt flera präster som tillåter brudöverlämning, av olika skäl. Det är ganska vanligt att det tillåts för att prästen i fråga också tillhör de som anser att kvinnan är underordnad mannen (även om h*n inte vill eller vågar uttrycka detta offentligt).Det absolut bästa vore om Svenska Kyrkan helt förbjöd brudöverlämning. Dessutom anser jag att SvKy bör avsäga sig vigselrätten helt, men det är en annan fråga.
  • Duchess

Vad är det jag inte svarat på?
    Jag försöker svara så gott jag kan. Gör du det? Du har fått massor av frågor här i tråden som du inte svarat på, men du kräver att alla andra ska svara på allt du skriver. Inte särskilt konsekvent.

Tess80 skrev 2009-10-08 16:30:25 följande:
    Men du svarar ju inte på mina frågor...
  • justagirl

Om brudöverlämning inte finns finns det heller inte syn att ändra på. Det är så jag menar. Men det vill du inte förstå.

Ta bort orsaken (överlämningen) istället för symptomen ("ta bort hemska kvinnosyner" för att tala med dina ord).

Det är nämligen mycket enklare gjort.

• Duchess

Nejdå, väljer man en borgerlig vigsel kan man naturligtvis utforma den som man vill.

Fri vilja får man också ha. Det har uppenbarligen många i den här tråden. Varför tror du att jag är emot att människor har en fri vilja? Det är rätt långsökt av dig att påstå att jag skulle tycka det.

kikel skrev 2009-10-08 16:29:53 följande:
    Duchess.Så tycker du att alla ska göra exakt samma sak bara för att de flesta svenskar tycker så? Får man inte ha någon egen fri vilja då?
  • Tess80

Men varför ska vi ha så? Tur att kvinnorna inte hade den inställningen när dom kämpade på att få rösträtt, att faktiskt få kunna ta plats och bestämma i samhället lika mycket som männen!

Dom skulle då ha varit förtryckta av männen och gått hemma och inte fått "säga sitt" menar du? FY, vilken hemsk inställning. Att man ska låta saker vara som dom är....NEJ TACK!

justagirl skrev 2009-10-08 16:32:24 följande:
    Om brudöverlämning inte finns finns det heller inte syn att ändra på. Det är så jag menar. Men det vill du inte förstå. Ta bort orsaken (överlämningen) istället för symptomen ("ta bort hemska kvinnosyner" för att tala med dina ord). Det är nämligen mycket enklare gjort.
  • kikel

Det är lika långsökt att se det som en hemsk syn också

• Duchess

Är det mig du svarar? (citera gärna, så blir det enklare att följa)
    Vad är "det" som du syftar på?

kikel skrev 2009-10-08 16:35:19 följande:
    Det är lika långsökt att se det som en hemsk syn också
  • justagirl

hahahahahahahaahhah..du läser ju inte vad jag skriver!!!!!!

Du kan ju knappast jämställda kampen för att få rösträtt med att brudöverlämning ska ses som någonting att eftersträva?

• feministbrud

Nej, det är inte en hemsk inställning, det är du som blandar ihop begreppen. Kan du inte bemöta mitt inlägg istället för att säga att jag inte svarar på dina frågor? Det är just detta resonemang som gör mig vansinnig, det är nämligen ett resultat av en tankevurpa.

Tess80 skrev 2009-10-08 16:34:56 följande:
    Men varför ska vi ha så? Tur att kvinnorna inte hade den inställningen när dom kämpade på att få rösträtt, att faktiskt få kunna ta plats och bestämma i samhället lika mycket som männen!Dom skulle då ha varit förtryckta av männen och gått hemma och inte fått "säga sitt" menar du? FY, vilken hemsk inställning. Att man ska låta saker vara som dom är....NEJ TACK!
Svar på tråden Lämnas över eller inte?