Tess80 skrev 2009-10-08 16:09:34 följande:
Kan vara bra om du läser det jag skriver, så slipper jag upprepa mig så mycket Jag bekämpar kvinnoförtryck, och man kan ändra på kvinnosynen i denna handling iom. att vi kvinnor nu för tiden är självständiga och starka, vilket vi inte var förr! Och ändrar man kvinnosynen när det gäller brudöverlämning, så kommer symboliken att med tiden "suddas ut". För då är inte synen på kvinnan längre som "under mannen" eller är "förtryckt".Därav gör jag detta! Jag tycker inte att det är acceptabelt att blunda och inte göra någonting åt den förtryckta kvinnosynen.Sedan varför vissa väljer att ha brudöverlämning är ju igentligen en smaksak. Det viktigaste NU är att som sagt ändra den hemska kvinnosynen
Men jag tycker man kan kämpa för det utanför kyrkan.
Välj att ha era vigslar med brudöverlämningar på andra platser, i annan regi. Även om det för mig fortfarande ter sig lika konstigt och obegripligt och jag fortfarande kommer att bli påmind om den gamla symboliken. Men tycker ni det är så fint och viktigt så...
Jag hoppas då personligen att Svenska kyrkan inte ändrar sin ståndpunkt i detta. Vi har en mycket fin och bra tradition idag där brudparet går in tillsammans. Varför krångla till det?
En annan fråga Tess80; är du aktiv i Svenska kyrkan själv, eller besöker du ofta kyrkan och är engagerad på något vis i den

En personlig fråga, du behöver inte svara om du inte vill.