• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Tess80

Vart vill du komma? Jag har aldrig sagt att vi är helt jämställda, vi kämpar ju än idag för mer jämställdhet....det måste du väl också veta att vi gör, eller??

Duchess skrev 2009-10-08 14:33:00 följande:
    Nej, jag har inte heller sett eller hört någon praktisera brudgumsöverlämning. Frågan är varför? Vad tror du? Om vi är så jämställda, varför är det bara kvinnor som överlämnas - inte män?
  • Duchess

Jag har frågat samma sak två gånger, så det är väl ganska uppenbart var jag vill komma? Jag är nyfiken på vad du tror om varför det inte är några brudgummar som överlämnas.

Tess80 skrev 2009-10-08 14:35:37 följande:
    Vart vill du komma? Jag har aldrig sagt att vi är helt jämställda, vi kämpar ju än idag för mer jämställdhet....det måste du väl också veta att vi gör, eller??
  • Tess80

Men HUR ska jag veta det? Svara mig hur någon kan veta det, då det inte är efterfrågningar på det ännu.

Detta är ju endast spekulationer...men ett är ju kanske det är för att det ännu inte är "godkänt" i den Svenska kyrkan att genomföra överlämningar än? Hur sjutton kan någon veta exakt varför det är så på den frågan? Det kan INGEN!

Duchess skrev 2009-10-08 14:37:27 följande:
    Jag har frågat samma sak två gånger, så det är väl ganska uppenbart var jag vill komma? Jag är nyfiken på vad du tror om varför det inte är några brudgummar som överlämnas.
  • feministbrud

Vaddå passar mig? Ser du inte hur larvig du gör dig när du säger att du inte kan föreställa dig att det skulle vara hemskt om alla kvinnor gick i burka? Gillar du inte att klä dig snyggt?

Nej, jag är inte rädd för en förändring av symboliken. Jag kan bara inte se det hända. Jag kommer aldrig att se något vackert i ett hakkors eller burka. Symbolen är för uppenbar. Samma sak är det med brudöverlämning.

Tess80 skrev 2009-10-08 14:29:56 följande:
    Ursäkta mig, men jag måste absolut INTE skärpa mig bara för att detta inte passar dig! Larvigt!Jag säger som jag gjort nu hela tiden, att inte vilja kämpa för att förbättra kvinnosynen i just brudöverlämning är en skam! Det verkar som att ni är rädda för en förbättring/förändring. Så framställer ni er för mig iaf.Men jag är också en mycket färgstark person, som inte många kan "rå på", det vet jag. Jag står fullt fast vid att kämpa för förbättringar och symbolik ändringar som faktiskt KAN suddas ut med tiden!
  • Duchess

Det finns naturligtvis ingen som sitter inne med facit, men det är ändå intressant att fundera kring orsakerna. Varför tror du inte att det är efterfrågat? Jag har svårt att se att SvKy skulle ha större invändningar mot brudgumsöverlämningar än mot brudöverlämningar.

Jag tror iaf INTE att det beror på att SvKy skulle ha invändningar. Jag tror inte heller att det beror på att fler män har scenskräck eller att män har sämre relationer till sina föräldrar.

Tess80 skrev 2009-10-08 14:41:43 följande:
    Men HUR ska jag veta det? Svara mig hur någon kan veta det, då det inte är efterfrågningar på det ännu. Detta är ju endast spekulationer...men ett är ju kanske det är för att det ännu inte är "godkänt" i den Svenska kyrkan att genomföra överlämningar än? Hur sjutton kan någon veta exakt varför det är så på den frågan? Det kan INGEN!
  • feministbrud

Jo, det kan man visst! Det beror på att kvinnor alltid varit underordnade män, därför är det vanligare med brudövelämning än brudgumsöverlämning. Jag kan säga det med närmast 100-procentig säkerhet.

Tess80 skrev 2009-10-08 14:41:43 följande:
    Men HUR ska jag veta det? Svara mig hur någon kan veta det, då det inte är efterfrågningar på det ännu. Detta är ju endast spekulationer...men ett är ju kanske det är för att det ännu inte är "godkänt" i den Svenska kyrkan att genomföra överlämningar än? Hur sjutton kan någon veta exakt varför det är så på den frågan? Det kan INGEN!
  • Tess80

Nä exakt, och jag är en person som inte "drömmer" eller "fantiserar" en massa svar, när det ännu inte har kommit någon kille (vad jag vet) som önskat att bli överlämnad.

Men jag ser inge fel i om mannen vill bli överlämnad alls, lika mycket som jag ser inge fel i om bruden vill bli överlämnad. Huvudsaken är ju att överlämningar ska bli godkännt i Svenska kyrkan tillslut!

Duchess skrev 2009-10-08 14:44:58 följande:
    Det finns naturligtvis ingen som sitter inne med facit, men det är ändå intressant att fundera kring orsakerna. Varför tror du inte att det är efterfrågat? Jag har svårt att se att SvKy skulle ha större invändningar mot brudgumsöverlämningar än mot brudöverlämningar. Jag tror iaf INTE att det beror på att SvKy skulle ha invändningar. Jag tror inte heller att det beror på att fler män har scenskräck eller att män har sämre relationer till sina föräldrar.
  • Tess80

Jag tror att bara männen inte har tänkt på detta tidigare! Dom är så "vana" med att det är kvinnorna som "ska" bli överlämnade!

feministbrud skrev 2009-10-08 14:45:20 följande:
    Jo, det kan man visst! Det beror på att kvinnor alltid varit underordnade män, därför är det vanligare med brudövelämning än brudgumsöverlämning. Jag kan säga det med närmast 100-procentig säkerhet.
  • Tess80

Men vill männen ha överlämning så tycker jag givetvis att dom ska få ha det, lika mycket som kvinnorna som vill bli överlämnade! Inga konstigheter

• Duchess

Jag tror mig ha ganska bra på fötterna när jag säger att det kommer att bli svårare att få överlämningar godkända i Svenska Kyrkan. Om du tror mig eller inte väljer du själv.

Jag tror precis som feministbrud att kvinnor alltid har varit (och, i vissa fall, fortfarande är) underordnade män. Därför skulle ingen komma idén att överlämna mannen till kvinnan, eftersom brudöverlämningens historik och symbolik är solklara.

Tess80 skrev 2009-10-08 14:47:58 följande:
    Nä exakt, och jag är en person som inte "drömmer" eller "fantiserar" en massa svar, när det ännu inte har kommit någon kille (vad jag vet) som önskat att bli överlämnad. Men jag ser inge fel i om mannen vill bli överlämnad alls, lika mycket som jag ser inge fel i om bruden vill bli överlämnad. Huvudsaken är ju att överlämningar ska bli godkännt i Svenska kyrkan tillslut!
Svar på tråden Lämnas över eller inte?