• kikel

Lämnas över eller inte?

Hur skall ni göra ska er far lämna över er eller skall ni gå in med eran blivande man? Jag vill ha min far som leder in mig jag tycker det är finnt och det är skönt att ha honom där och jag gifter mig med en skotte och i skotland leder fadern in..
    Finns en hel del i Sverige som har imot detta, jag tycker det är fint. vad tycker du?

• Svar på tråden Lämnas över eller inte?
  • Tess80

Men saken är den att synen på kvinnan vid en brudöverlämning var just fult, att hon faktiskt var omyndig, beroende av mannen och var förtryckt mm. mm.! det kan du ju inte säga något annat om!

feministbrud skrev 2009-10-08 16:12:43 följande:
    Nej, det är fullkomligt obegripligt! Det är det jag försökt att säga de senaste 100 inläggen!! Men om du förstår vad jag menar så sluta skriv kvinnosynen. Skriv synen på brudöverlämning, så förstår vi vad du menar och du får nog lättare att inte blanda ihop begreppen.
  • kikel

Feministbrud
    Det är fullkomligt begripligt vad tess80 skriver och det kommer från mig som har dyxlexi

• feministbrud

Det har vi det igen... Kvinnosyn och synen på en symbolhandling är inte samma sak. Det var det jag syftade på med grammatiskt inkorrekta meningar.

Tess80 skrev 2009-10-08 16:13:45 följande:
    Men varför "gömma" sig för något som är kvinnoförnedrande. Ska man verkligen acceptera det och låta det vara så att folk ska tycka så också? NEJ, säger jag! Absolut inte! För hur hade det sett ut då för oss kvinnor som lever idag, om inte kvinnorna i generationerna före oss kämpade på att förändra den förtryckta kvinnosynen!
  • feministbrud

Ibland förstår man det man vill förstå

kikel skrev 2009-10-08 16:15:46 följande:
    FeministbrudDet är fullkomligt begripligt vad tess80 skriver och det kommer från mig som har dyxlexi
  • Duchess

Men återigen - alla de kvinnor som faktiskt har valt att leva underordnat och vill symbolisera detta genom att överlämnas av sin far.. hur ska de då göra?

Tess80 skrev 2009-10-08 16:09:34 följande:
    Kan vara bra om du läser det jag skriver, så slipper jag upprepa mig så mycket Jag bekämpar kvinnoförtryck, och man kan ändra på kvinnosynen i denna handling iom. att vi kvinnor nu för tiden är självständiga och starka, vilket vi inte var förr! Och ändrar man kvinnosynen när det gäller brudöverlämning, så kommer symboliken att med tiden "suddas ut". För då är inte synen på kvinnan längre som "under mannen" eller är "förtryckt".Därav gör jag detta! Jag tycker inte att det är acceptabelt att blunda och inte göra någonting åt den förtryckta kvinnosynen.Sedan varför vissa väljer att ha brudöverlämning är ju igentligen en smaksak. Det viktigaste NU är att som sagt ändra den hemska kvinnosynen
  • kikel

Duchess
    Jag har inte levt underornad av min far! Så hur kan du säga så det är inte det man vill symbolisera sen att andra drar egna slutsatser det är något helt annat.

• Tess80

Ja du, dom får väl göra det som dom tycker känns bäst. Hur dom vill gå fram i kyrkan (om dom ens vill vara i Svenska kyrkan).

Man kan ju ställa fråga så här istället. Vad är bäst?

Att bekämpa hur man såg på kvinnan vid brudöverlämning, och göra det till någe bra....ELLER ha kvar den hemska synen på kvinnan vid brudöverlämning. Vad har mest majoritet tror du?

Duchess skrev 2009-10-08 16:16:45 följande:
    Men återigen - alla de kvinnor som faktiskt har valt att leva underordnat och vill symbolisera detta genom att överlämnas av sin far.. hur ska de då göra?
  • feministbrud

Ok, jag försöker en sista gång: Jag förstår att Tess vill ändra synen på brudöverlämning, men eftersom hon envisas med att kalla det kvinnosynen på, blandar hon ihop det med den rådande kvinnosynen. Vi som tror att det är svårt att ändra synen på brudöverlämning blir då anklagade för att ha gett upp kampen om att förändra kvinnosynen.

Det är detta och ingenting annat, som är en fullkomlig, inkorrekt tankevurpa, som har genomsyrat denna debatt i flera sidor nu.

Att vi måste ändra kivinnosynen hos många är jag helt överens med Tess om. Jag tror bara inte att det görs med mer brudöverlämning.

• justagirl

Alltså. Rent hypotetiskt. Om brudöverlämning inte existerar. Vi bara tar bort hela företeelsen. Låter Hollywood hålla på med det om de vill, men inte här i Sverige. Då behöver man inte ändra på den syn som finns att det är en symbol för kvinnans underlägsenhet. För ingen brud kommer att bli överlämnad av sin far och därmed bruka denna symbol. Då blir det med andra ord överflödigt att kämpa för att ändra på synen på denna symbol, eftersom ingen längre använder sig av brudöverlämning.

På samma sätt som att om vi lyckades helt stoppa kvinnlig könsstympning. Då skulle vi inte längre behöva kämpa för att ändra dessa människors syn på kvinnors könsorgan.

Jag är inte emot att ändra på saker för att det ska bli mer jämställt. Jag blundar inte för saker som inte är jämställda. Jag har varit uttalad feminist i tio års tid nu.

Men det jag menar är, ta bort brudöverlämningen istället för att försöka göra den till en symbol för jämställdhet. Det kommer ändå aldrig att lyckas.

• feministbrud

Mågna har kvar den hemska synen, vare sig de vill eller inte. Att något får dålig smak i munnen är ju inget man kan göra så mycket åt. Hakkorset är för evigt förstört, som en liknelse. Eller vill du ändra den symboliken också? För det vore väl mycket trevligare?

Tess80 skrev 2009-10-08 16:20:41 följande:
    Ja du, dom får väl göra det som dom tycker känns bäst. Hur dom vill gå fram i kyrkan (om dom ens vill vara i Svenska kyrkan). Man kan ju ställa fråga så här istället. Vad är bäst?Att bekämpa hur man såg på kvinnan vid brudöverlämning, och göra det till någe bra....ELLER ha kvar den hemska synen på kvinnan vid brudöverlämning. Vad har mest majoritet tror du?
Svar på tråden Lämnas över eller inte?