• MsMinelli

Vi som går på Viktväktarna del 3

Välkomna hit allesammans, nu fortsätter vi vår VV-resa!

Här pratar vi om maten, motionen, motivationen, mötena - och allt annat också såklart...

Pepp pepp till er alla!

• Svar på tråden Vi som går på Viktväktarna del 3
  • TesshjärtaFred

Just därför jag inte köper de där barsen. För då skulle jag äta massor av dem och underhålla sockersuget. Jag försöker i stället att äta frukt, morötter, tugga sockerfritt tuggummi, dricka vatten etc för att försöka bli av med sötsuget. Och har jag en hemsk craving som jag inte kan bli av med så unnar jag mig det jag är sugen på vid enstaka tillfällen. MEN, alla är ju olika och man måste ta det som funkar för en själv. För vissa är barsen nödvändiga för att klara av det.

• Svanboet

Sitter på hotellrummet i hörnet av Trondheims inre fjord och är såååååå mätt. Jag är på årsmöte med min forskarskola och ikväll har vi haft välkomst middag. Väldigt gott och ack så oaktsamt jag verkligen vräkte i mig av maten. Jag hade inte tagit med mig mellanmål på resan vilket ledde till att jag varken hade vatten eller mat för nära 7h vilket är otroligt länge för en sån som jag. Det var förvisso grillat så jag försökte välja av de bättre alternativen och jag höll mig till sockerfri läsk istället för vin men jag åt istället för mycket vilket gör att jag nu känner mig uppsväld och inte alls redo att sova. Hoppas morgondagen blir bättre. Hoppas jag inte har förstört vad lite jag hade jobbat ihop under esten av veckan.

• MsMinelli

Det låter som en trevlig tilldragelse Svanboet, och efter detta lilla avsteg kommer du säkert akta dig desto mer under resten av resan! Hoppas du får trevligt! Och oroa dig inte för vågen, tror inte att en enda måltid kan göra så stor skillnad...

Här är det grått och regnigt och måndag, inte världens roligaste kombination... Tur att det är midsommarvecka, det är alltid något att glädjas åt!

Helgen har varit bra trots allt regn, har ätit måttligt och gott och hoppas därför att vågen är välvillig imorgon... 10%-målet lär jag knappast nå, men så länge det är minus är jag mer än nöjd! Har bestämt mig för att väga mig på lunchen från och med nu, är trött på att behöva vänta i stan en timme efter jobbet varje gång jag ska gå på ett kvällsmöte.. Det blir ju en hel kväll som går åt! Då är det bättre att kila iväg på lunchen helt klart...

Är verkligen förtjust i de nya barerna jag köpte - chocolate crisp är min nya favorit! Ska köpa upp ett helt lager imorgon! Jag äter en varannan dag ungefär och tycker att det är helt okej, det räcker för att stilla sockersuget och utan dem skulle jag utan tvekan ätit något annat sött... Jag inser liksom att jag inte kommer kunna leva utan sötsaker resten av livet och då är det lika bra för mig att göra en realistisk plan, om ni förstår hur jag menar... Men alla ju olika och det viktigaste är ju att få klarhet i vad som passar just en själv!

Hur har det gått för er alla den här veckan? Hur känns allt?

• Svanboet

Msminelli - om det endå vore för en enda middag som jag stegat av stigen med råge...

Jag sitter nu på mitt rum full med kaka och jag VET att jag borde tagit av fruktfatet istället men det såg inte lika frestande ut. Förvisso har jag nu lärt mig många nya saker...
    * Champange till lunch känns okej men konstigt när man inte druckit alkohol på länge.
    * Tårta med mycket grädde är inte gott - jag skrapar numera av grädden och hoppas att "botten" är godare utan
    * Socker ger mig ont i huvudet och jag får svårt att somna
    * Fet mat i storra lass gör att magen blir inte alls lika välvillig till att sitta still på en stol (utom toalettstolen)
    * Hotellfrukost utan grönsaker är inte riktgi frukost, jag vill ha mer än ägg och bacon och bröd på morgonen
    * Choklad är fortfarande extremt gott

Sakta med säkert verkar vanorna bytas och brytas så nu väntar jag bara på det stora genombrottet som får mig at sluta äta sätsaker helt och hållet

• TesshjärtaFred

Vägning i morgon. Håll tummarna för mig!

• MsMinelli

Svanboet - bra att du lär dig! Det är superviktigt att lära känna sin kropp och veta vad den mår bra av, framför allt om man som jag oftast ätit utan egentliga kroppsliga skäl... Tror säkert att detta avsteg kommer visa sig vara något som du kan dra nytta och lärdom av - det blir ju vad man själv gör det till! (Och JA, choklad är galet gott!)

TesshjärtaFred - tummarna är hållna! =D

Ska själv väga mig på lunchen idag och kommer fortsätta med att väga mig varje vecka just på lunchen, eftersom det är så smidigt och tidseffektivt =) Fast i o m att det är sommaruppehåll på vissa kurser så blir det nog onsdag lunch efter denna veckan!

Ikväll tänkte jag faktiskt lyxa till det med hemmagjord pizza, har en del points sparade och tänker bara gör en liten en - för OJ vad gott jag tycker att det är! Muuums!

Hur går det för vår guru VidHavet med jämnviktsprogrammet förresten?

• Vid havet

Halloj tjejer!

Jag har ätit ganska mycket av de där barsen. Tycker de varit superbra! Just vid tillfällen som när man ska fika på helgen eller om man vill ha något sött på kvällen. De har snarare gett mig känslan att "jag bantar inte, jag äter ju choklad!" och det har gjort att mitt sötsug varit lika med noll.

Har upptäckt ung. samma saker som du Svanboet. Riktigt fet mat gör att man gärna sitter på just toalettstolen... och socker får mig att få ont i huvudet och må illa.

Tror det går bra för mig, jag har vägning i morgon. Åt både Polly, chips och drack drinkar i lördags - men jag har känslan av att det kvittar. Farlig känsla, men det verkar inte bättre (vägde mig i morse och då väger jag 1kg mindre än för 2 veckor sen! - sjukt men sant).
    Får se i morgon när den riktiga "domen" faller.

Håller tummarna för alla som ska väga sig! Och för Svanboet att konferensmaten i Norge inte är alltför frestande

• MsMinelli

Precis den tanken har jag också haft hela tiden - "jag äter ju både gott godis och smarriga popcorn, inte bantar jag!" och det har verkligen gjort att detta känns mer som en livsstilsomställning än en kort bantningskur!

Har varit i affären och köpt mager ost, mager salami och champinjoner så efter jobbet ska jag hem och sätta igång pizzabakandet! Man kan alltså till och med äta PIZZA när man Viktväktarna - HURRAAA!!

Som du säger, VidHavet, så spelar de där enstaka tillfällena ingen större roll när man ska hålla vikten - det jämnar liksom ut sig verkar det som. Vilket ju är superbra - man måste ju kunna ha ett normalt liv med lite sött och onyttigt ibland också...

Vägde in mig på lunchen och vågen visade på 64.6 kg vilket alltså innebär en nedgång på 8 hg sedan vägningen i onsdags och att jag nådde 10%-målet - WOHOOOOOOO!!!! Ville SÅ GÄRNA nå det innan midsommar - kanske var det min desperata önskan som gjorde mig lätt på vågen där - och nu är jag så nöjd och stolt! Fick lilla nyckelringen också och en stjärna till på hemsidan - nu är det bara 2,6 kg kvar till jämnvikt! Snart är jag också på jämnviktsprogrammet =) Eller ja, efter sommaren i alla fall!

Som ni märker så är MsMinelli väldigt glad =)Nu ska jag jobba lite också... Önskar er alla lycka på vägningen och en härlig tisdagkväll!

• Vid havet

Grattis!! Fantastiskt resultat ju!

MsMinelli skrev 2009-06-16 14:51:41 följande:
    Precis den tanken har jag också haft hela tiden - "jag äter ju både gott godis och smarriga popcorn, inte bantar jag!" och det har verkligen gjort att detta känns mer som en livsstilsomställning än en kort bantningskur!Har varit i affären och köpt mager ost, mager salami och champinjoner så efter jobbet ska jag hem och sätta igång pizzabakandet! Man kan alltså till och med äta PIZZA när man Viktväktarna - HURRAAA!!Som du säger, VidHavet, så spelar de där enstaka tillfällena ingen större roll när man ska hålla vikten - det jämnar liksom ut sig verkar det som. Vilket ju är superbra - man måste ju kunna ha ett normalt liv med lite sött och onyttigt ibland också...Vägde in mig på lunchen och vågen visade på 64.6 kg vilket alltså innebär en nedgång på 8 hg sedan vägningen i onsdags och att jag nådde 10%-målet - WOHOOOOOOO!!!! Ville SÅ GÄRNA nå det innan midsommar - kanske var det min desperata önskan som gjorde mig lätt på vågen där - och nu är jag så nöjd och stolt! Fick lilla nyckelringen också och en stjärna till på hemsidan - nu är det bara 2,6 kg kvar till jämnvikt! Snart är jag också på jämnviktsprogrammet =) Eller ja, efter sommaren i alla fall!Som ni märker så är MsMinelli väldigt glad =)Nu ska jag jobba lite också... Önskar er alla lycka på vägningen och en härlig tisdagkväll!
  • TesshjärtaFred

Hade gått ner 1,5 den här veckan!!! Jag har "bara" slarvat lite, så jag är nöjd. Konsulenten gav ju oss en utmaning att gå ner 3 kilo till midsommar för två veckor sen, vilket jag såg som ganska omöjligt. Men, 0,8 förra veckan och 1,5 den här blir ju ändå 2,3 så det har ändå gått hyfsat.
    Nu ska man bara försöka klara sig genom jobbfest på onsdag och midsommar....

Fick min första guldstjärna i dag för uppnått delmål på 69 kilo. Hurra!

Svar på tråden Vi som går på Viktväktarna del 3