Vi som går på Viktväktarna del 3
Välkomna hit allesammans, nu fortsätter vi vår VV-resa!
Här pratar vi om maten, motionen, motivationen, mötena - och allt annat också såklart...
Pepp pepp till er alla!
Välkomna hit allesammans, nu fortsätter vi vår VV-resa!
Här pratar vi om maten, motionen, motivationen, mötena - och allt annat också såklart...
Pepp pepp till er alla!
Åhh vad jag är glad! Har precis ätit en underbart god middag (thai gryta och ris) och mycket annat idag. Plus ett snedsteg i form av en glass. Jag trodde dagen var förstörd i och med det, men sen när jag räknar ihop allt i mitt lilla block som jag skriver ner allt i ligger jag bara på 13,5p!!!
Härligt!
ojojoj - bara 13,5 efter middagen. Då har du verkligen snålat under dagen tycker jag. Alla är vi ju olika men jag brukar tycka att det är bättre att fördela pointsen jämnt över dagen och jag sparar nästan aldrig för jag äter ändå inte upp de sparade.
Vad var det i din härliga gryta då?
I min goda gryta för 6p. var det
4st kycklingfiléer
1 burk vattenkastanjer
1 burk strimlade bambuskott
1 burk Mrs Chengs grytbas Thai Panaeng Curry
2 paprikor
400g broccoli (fryst)
Väldigt gott må jag säga! Serverade med långkornigt ris och sen var det klart! =)
Förresten jag har startat en blogg nu här på BT där jag skriver in vad jag äter under en dag. Ni får gärna kolla in där ibland och kolla så att jag gör *kloka* val. Har lite svårt med att fördela poängen som du säger Svanboet.
Tack för välkomnandet!
haha.. såg just att jag formulerade mig som om jag gått ner alla 8 kg på en vecka.. riktigt så bra är det inte..
började ju VV:a förra veckan och då stod vågen på 92,2.. de första lyckades jag med på egen hand.
Men det blir ju SÅ mycket enklare och bättre resultat när man följer programmet!
Mysmonstret: Jaha! Nu förstår jag! Men vad duktigt att kunna gå ner allt det själv utan att följa ett program! Kan du ha sån självdisciplin ensam så tror jag att det kommer att gå kanon bra med VV!
Det är enklare när man faktiskt har tillgång till programmet och har någon att gå till som peppar och stöttar varje vecka.
Själv tycker jag det är alldeles för lätt att slarva när man är "ensam" och inte har någon att "svara upp" mot. Inte för att konsulenten vi har är strikt eller hård eller så men det är ju så himla roligt att få de där stjärnorna och se alla leenden efter vägningen. Riktig kick blir det när man ser att det trillar nedåt och just då känns det som om man inte har gjort nått speciellt ansträngande men vi gör ju aktiva val varje dag och hela tiden har vi det i huvudet.
JL2b - om du har svårt att fördela pointsen så kan du ju alltid plannera i förväg lite. Om du ska ha 22 points per dag vore kanske en lagom fördelning:
Frukost: 5
Lunch: 7
Middag: 7
Mellanmål: 3 (eller spara om du vill det )
Jag har försökt lära mig från mina tidigare gånger att äta för "snålt" under dagen ofta resulterar i att man brister i sin disciplin och vräker i sig både det ena och det andra så går det inge bra på vägningen och så blir man ledsen och så tappar man motivation och sen brakar det liksom bara utför. Unna er därför under tiden och tänk inte att om jag itne äter denna kaka, trots att den får plats inom dagens points, så skulle jag kunna gå ner ett hekto extra. Vill du ha en kaka och den ryms - ja men ät den då och njut av varje tugga! Det är mitt bästa tips.
Svanboet, jag har skrivit i min blogg nu och jag tror att det gick lite bättre idag än igår! Hade din fördelning i huvudet hela tiden.
Men nu blev det:
Frukost: 2
Lunch: 6,5
Middag: 5
Mellanmål: vet jag inte än =)
JL2b - Fördelningen ser mycket bättre ut och jag tycker du har varit duktig. Ibland är det inte så lätt att få fördelningen precis jämn men det går ju alltid att försöka. Klappa dig själv på axeln och fundera imorgon över dessa tips som är klassiska för VV:
*5 mål per dag - frukost mellis lunch mellis och middag (ev kvällsmål) för att hålla igång förbränningen - äter jag tillrävkligt ofta?
*5 frukt och grönt om dagen - får jag in mig det? Det räcker med ett par skivor tomat på mackan, ett äpple till mellanmål
*Hur mycket vatten dricker jag? (Rekommenderat cirka 2L om man väger runt 90kg, tror jag) Vatten är speciellt viktigt om man äter mer fibrer än vanligt så magen kan jobba ordentligt.
Lycka till!