• passionsblomman

Gå och lämna blod!

Nu larmar de igen om blodbrist på sjukhusen!
    Nu på nyheterna berättas det att Akademiska i Uppsala idag fått ställa in ALLA planerade operationer idag och imorgon för att blodlagret är slut och de måste klara akutfallen.

Det är mycket ovanligt (läkaren sa att han varit med om det 1 gång på 20 år)

Kan du lämna blod?

GÖR det då! Det behövs och man vet aldrig när det är man själv som behöver det-eller någon annan man bryr sig om!

En liten uppmaning såhär mitt bland alla bröllopsplaner!

• Svar på tråden Gå och lämna blod!
  • Panzerfaust

Jag är blodgivare men har inte givit blod på ca ett år pga en kombination av akut slöhet och för att de fuckade upp min arm fullständigt sist jag var där.

• Panzerfaust

Så tänk på det innan ni gör något dumt, ni kan få en pint Panzerfaust i systemet...

Är det det som menas med en pint bitter månne?

• passionsblomman

Rätt åt oss!

Panzerfaust skrev 2009-05-29 15:18:33 följande:
    Så tänk på det innan ni gör något dumt, ni kan få en pint Panzerfaust i systemet...Är det det som menas med en pint bitter månne?
  • JustMeAndMyLove

Vi pratade om det häromdagen!
    Ska kontakta sjukhuset men vet inte om vi får lämna blod då vi äter medeciner :/
    Men man får väl se vad de säger!

• stl48

Hej, har inte läst hela tråden men jag är en av dem som fortfarande är i livet med hjälp av blodgivare.
    Höll på att förblöda efter min förlossning. Tur att jag födde på sjukhus annars hade jag varit pyrt på det.

Så, TACK till alla blodgivare!

Självklart ger jag själv blod. Fick kallelse i veckan, faktiskt.

• JustMeAndMyLove

Min syster förlorade 3 liter blod under sin senaste förlossning för några månader sedan. Det var därför jag tänkte börja ge blod, tanken på vad som hänt om det inte funnits blod på sjukhuset den dagen gör mig livrädd!

Det är så oroligt viktigt!

stl48 skrev 2009-05-29 15:59:12 följande:
    Hej, har inte läst hela tråden men jag är en av dem som fortfarande är i livet med hjälp av blodgivare. Höll på att förblöda efter min förlossning. Tur att jag födde på sjukhus annars hade jag varit pyrt på det.Så, TACK till alla blodgivare!Självklart ger jag själv blod. Fick kallelse i veckan, faktiskt.
  • lillalyckan

JustMeAndMyLove skrev 2009-05-29 16:09:09 följande:
    Min syster förlorade 3 liter blod under sin senaste förlossning för några månader sedan. Det var därför jag tänkte börja ge blod, tanken på vad som hänt om det inte funnits blod på sjukhuset den dagen gör mig livrädd!Det är så oroligt viktigt!

Har också varit med om en mycket nära som överlevde tack vare att folk ger blod. Han fick så mycket blod att de tömde hela reserverna och fick ringa in folk som fick akutlämna blod. Läkarna jämförde hur mycket det var med att det var som att man tömde honom helt på blod och fyllde upp igen 4ggr!
    Hade inte folk gett blod hade jag inte haft min pappa kvar i livet...

• Aleta

Hmmm, kom att tänka på Anna Lindh. Var det inte så att det egentligen hade behövts mer blod för att rädda henne?

• Panzerfaust

Det stora problemet med blodgivning är ju det faktum att man inte får/vill betala för det. Hade det varit så att alla fått en 500:- per gång man ger blod hade vi inte haft några blodbrister i landet men det är man för snål för.

• Aleta

Eller har inte råd med.
    Nog sjutton borde det vara en självklarhet att lämna blod för att rädda livet på andra?

Vad skulle annars bli nästa grej?
    50:- för att hjälpa en dam över gatan.
    250:- om man stannar vid en olycka och hjälper till.

Nej du Panzerfaust, det stora problemet är att folk är för själviska och med både sitt blod och sin tid!

Panzerfaust skrev 2009-05-30 20:20:38 följande:
    Det stora problemet med blodgivning är ju det faktum att man inte får/vill betala för det. Hade det varit så att alla fått en 500:- per gång man ger blod hade vi inte haft några blodbrister i landet men det är man för snål för.
Svar på tråden Gå och lämna blod!