• passionsblomman

Gå och lämna blod!

Nu larmar de igen om blodbrist på sjukhusen!
    Nu på nyheterna berättas det att Akademiska i Uppsala idag fått ställa in ALLA planerade operationer idag och imorgon för att blodlagret är slut och de måste klara akutfallen.

Det är mycket ovanligt (läkaren sa att han varit med om det 1 gång på 20 år)

Kan du lämna blod?

GÖR det då! Det behövs och man vet aldrig när det är man själv som behöver det-eller någon annan man bryr sig om!

En liten uppmaning såhär mitt bland alla bröllopsplaner!

• Svar på tråden Gå och lämna blod!
  • Panzerfaust

Fly by night skrev 2009-05-30 22:19:05 följande:

Som du har betänkligheter vem du ger organ till så har jag betänkligheter kring vem jag tar emot blod ifrån . Jag räknar med A-blod och inte B-blod. Då pratar jag inte om blodgrupp .
    Friskt blod är väl friskt blod? Eller hur menar du?
  • Cantaton

Mhm.. hade jag inte räknat med. Inte därför man ger blod, liksom...

annanilsson78 skrev 2009-05-30 22:21:19 följande:
    Pengar eller en "sak", typ ittala glas, t-shirt eller kaffekoppar osv.
  • Panzerfaust
    Cantaton skrev 2009-05-30 22:23:16 följande:
    Mhm.. hade jag inte räknat med. Inte därför man ger blod, liksom...
    Man får lite värdelöst tingeltangel, inget av värde.
  • MV85

Sen har vi den fina regeln att homosexuella/bisexuella män inte FÅR lämna blod ens om de vill... Det är ytterligare en problematik i det hela.. Oavsett om de är friska, lever i ett stabilt förhållande sedan 10 år tillbaka eller är singlar o strular runt så får de inte lämna blod...
    Men nej nej, det står inte att homosexuella/bisexuella inte får lämna, för det vore diskriminering utan istället heter det så fint "män som har sex med män"

• Fly by night

Det finns olika kvalitet på blod även om det är "friskt".

Panzerfaust skrev 2009-05-30 22:21:47 följande:
    Friskt blod är väl friskt blod? Eller hur menar du?
  • Aleta

Fast där jag tycker du missar är att det inte är Landstinget i sig själv som vill ha blod, utan det är du och jag - när vi verkligen behöver det.

Vi har ju redan fått vår belöning i förskott, om vi behöver blod (och det finns blod, det är inte säkert) så får vi det. No questions asked.

Man skulle nästan kunna säga att det är VI som betalar för en tjänst när vi ger blod. (Eller donerar organ.)

Panzerfaust skrev 2009-05-30 21:53:41 följande:
    Nej, sjukhusen behöver blod, folk behöver pengar så det är en win-win är det någon i sammanhanget som är girig så är det väl landstinget då som vill ha, ha, ha och ha utan att ge något som ens tillnärmelsevis motsvarar värdet på det de behöver.
  • Panzerfaust
    Aleta skrev 2009-05-30 22:37:02 följande:
    Man skulle nästan kunna säga att det är VI som betalar för en tjänst när vi ger blod. (Eller donerar organ.)
    Nja jag vågar nog påstå att vi betalat för det blodet många gånger om genom våra hutlösa skatter och avgifter. Hur som helst, vill man lösa blodbristen i ett trollslag så är en kontant belöning den enda vettiga vägen, vad kostar det inte att ha blodgivar-"driver" och blodbussar? Bättre att nyttja de pangarna till femhundringen.
  • Aleta

Nix, att kunna sälja delar av sin kropp tror jag kan leda till mycket otrevligheter.

De hutlösa skatterna och avgifterna ska vi vara glada åt. Igår så var jag först på plats efter en bilolycka. Jag tror att det var 5 eller 6 utryckningsfordon av olika slag och femton personer på plats.
    Allt detta för en enda person som kört av vägen och behövde hjälp av dem. Vi betalar dyrt, men vi har det bra också, det ska vi inte glömma.

Panzerfaust skrev 2009-05-30 22:43:33 följande:
    Nja jag vågar nog påstå att vi betalat för det blodet många gånger om genom våra hutlösa skatter och avgifter. Hur som helst, vill man lösa blodbristen i ett trollslag så är en kontant belöning den enda vettiga vägen, vad kostar det inte att ha blodgivar-"driver" och blodbussar? Bättre att nyttja de pangarna till femhundringen.
  • Panzerfaust
    Aleta skrev 2009-05-30 22:50:23 följande:
    Nix, att kunna sälja delar av sin kropp tror jag kan leda till mycket otrevligheter.De hutlösa skatterna och avgifterna ska vi vara glada åt. Igår så var jag först på plats efter en bilolycka. Jag tror att det var 5 eller 6 utryckningsfordon av olika slag och femton personer på plats.Allt detta för en enda person som kört av vägen och behövde hjälp av dem. Vi betalar dyrt, men vi har det bra också, det ska vi inte glömma.
    Ser inte riktigt ut så norröver i Sverige eller i mindre orter, vi kastar konsekvent pengar åt helvete i Sverige och stänger BB:n och utryckningsstationer i parti och minut för att spara pengar. Det finns utrymme utan problem att betala blodgivare och i ett trollslag lösa bristen men hjärndöda som man är så lägger man pengar på exempelvis lokal konst och teater som ingen tittar på.
  • Aleta

Detta var ute på landet i en liten håla (ca 50 invånare). Långt ifrån storstadsregionerna. Hela kommunen, inklusive städerna, har ca 30000 invånare.
    (Ha! )

Panzerfaust skrev 2009-05-30 22:55:35 följande:
    Ser inte riktigt ut så norröver i Sverige eller i mindre orter, vi kastar konsekvent pengar åt helvete i Sverige och stänger BB:n och utryckningsstationer i parti och minut för att spara pengar. Det finns utrymme utan problem att betala blodgivare och i ett trollslag lösa bristen men hjärndöda som man är så lägger man pengar på exempelvis lokal konst och teater som ingen tittar på.
Svar på tråden Gå och lämna blod!