• passionsblomman

Gå och lämna blod!

Nu larmar de igen om blodbrist på sjukhusen!
    Nu på nyheterna berättas det att Akademiska i Uppsala idag fått ställa in ALLA planerade operationer idag och imorgon för att blodlagret är slut och de måste klara akutfallen.

Det är mycket ovanligt (läkaren sa att han varit med om det 1 gång på 20 år)

Kan du lämna blod?

GÖR det då! Det behövs och man vet aldrig när det är man själv som behöver det-eller någon annan man bryr sig om!

En liten uppmaning såhär mitt bland alla bröllopsplaner!

• Svar på tråden Gå och lämna blod!
  • MV85

Miss Biii skrev 2009-06-04 11:31:38 följande:

Nu tänker inte jag blotta mina tramastiska upplevelser från barndomen men EN operation och det andra du beskrev är rena barnleken jämfört med vad jag gick igenom under nga år... men jag blev härdad av det... när man är vuxen så tänker man inte tillbaka på blodprovstagningar som ngt hemskt... inte jag iaf
    Alla kan inte bara rycka på axlarna när det är det sista minnet man har av blodprovslämning på 5 år, för att sedan lämna blod en gång och sen kanske inte igen på 10 år...
    Bara för att man gått egenom många operationer eller liknande betyder inte det att man har blivit rädd för att lämna blod då det inte är samma sak alls.
    Jag är t.ex sådan att jag är helt hysterisk tills nålen sitter i, sen kan jag titta på den o nästan leka med den.. Sitta med i en operationssal när de skär i någon är lajbans för mig, men gå in på provlämningen är nästan fysiskt omöjligt.
    Psykisk skräck är verklig - även om den går att arbeta bort.
  • Miss Biii

trodde inte rädslan fanns hos vuxna... men det kanske är ett problem som är en bidragande orsak till blodbristen...

• Lovecats

Tog med en pojkvän när jag skulle lämna plasma en gång. Han var jättenyfiken innan, men när nålen var inne och han såg slangen fyllas med blod, gå till separatorn och sedan hur blodkropparna pumpades tillbaka, då tyckte han det var obehagligt. Han ville slita loss mig och rädda mig

F.ö. tycker jag det är läskigt att bli vaccinerad och ta blodprov i fingret med små och tunna nålar, men den långa, ganska grova, man får när man ger blod har jag inga problem med. Det läskigaste där är att de tvättar huden så noga med sprit innan de sätter den, så det kan svida av att spritresterna följer med in. Har man väl fått sin Kalle Anka och juice, så glömmer man dylikt dock

• Malin och Joel

Miss Biii skrev 2009-06-04 08:50:32 följande:

Jag är ledsen men jag förstår inte hur man kan vara rädd för att ta blodprov??? Spruta kan jag tycka är ngt obehagligt, vissa vaccin som man vet känns lite extra, men blodprov... ska ju bara in under huden, sprutan ska ju in i muskeln men inget av det är väl nått som en vuxen människa ska fasa över?? Bara att gå iväg, det är för en bra sak (OjOjOj nu kommer ni bli galna på mig )
    Fast det känns ju likadant, och på mig gör nålstick skitont Som sagt, jag är sjuksköterska, jag vet hur det går till men ont gör det och yrslig är jag. Dessutom, vid ett blodprov så använder man 2-4ml rör, inte halvliterspåsar
  • Malin och Joel

Miss Biii skrev 2009-06-04 14:21:19 följande:

trodde inte rädslan fanns hos vuxna... men det kanske är ett problem som är en bidragande orsak till blodbristen...
    Tja, jag hade en patient för ett tag sen som vrålade rätt ut av smärta när man skulle sticka. Nu tänker jag inte gå in på omständigheterna (sekretess o.s.v.) men poängen är att det upplevs så väldigt olika att bli stucken. En del har inga som helst problem med det, andra tycker det är skitjobbigt (även i vuxen ålder). Ingen kommer någonsin sluta vara rädd eller tycka det är mindre obehagligt av att ens rädsla nonchaleras av sådana som inte förstår hur det känns.
  • Miss Biii

Nä, det är klart att det inte är behagligt att bli stucken... har ingen i min närhet och har nog aldrig träffat nån som tycker det är obehangligt att lämna blod, så pass att de skiter i det :S

Men Men... hoppas iaf att folk inte skiter i det utan biter ihop o ställer upp för sina medmänniskor

Önskar verkligen jag kunde lämna... grät som ett barn i blodbussen för nga år sedan när jag fick veta att jag inte kunde/fick lämna.. Då hade jag väntat tills jag kommit upp i rätt ålder o allt..

Bit ihop alla människor o få arslet ur vagnen o gå iväg nu!!

• Malin och Joel

Mmm... vad fint, jag "skiter i det". Precis så är det. Vilken varm och omtänksam medmänniska du är. Så synd att inte du jobbar med stickrädda patienter, du som är så bra på att motivera och peppa!

• Miss Biii

i och för sig så har du inte en aning om vad jag jobbar med...

folk har ju alla möjliga fobier o det är ju bara att acceptera...
    Vi är många som är bittra över att svenskar är så dåliga på att lämna blod... och antalet blodgivare lär väl inte öka av att bara försöka få dem m sprutfobi att gå iväg...

som jag skrev i tidigare inlägg så visste jag att reaktionen skulle komma...

Malin och Joel skrev 2009-06-04 18:44:35 följande:

Mmm... vad fint, jag "skiter i det". Precis så är det. Vilken varm och omtänksam medmänniska du är. Så synd att inte du jobbar med stickrädda patienter, du som är så bra på att motivera och peppa!
  • Malin och Joel

"i och för sig så har du inte en aning om vad jag jobbar med..."

Näe men jag antar att det inte är stickrädda då du för några timmar sen själv sa att du inte trodde den rädslan fanns hos vuxna. Såvida du inte går omkring och jobbar med ngt du inte vet finns?

Du verkar inte acceptera att folk har fobier, tvärtom har du varit nedlåtande och slagit bort det vilket om ngt bara har motsatt effekt.
    Självklart kommer det en reaktion när du uttrycker dig så! Det var väl antagligen det du var ute efter.
    Tänk om jag sa så till mina stickrädda patienter "det är bara att bita ihop, jag trodde bara barn var räda för att lämna blodprov". Jag skulle aldrig fått ta ngt prov och antagligen fått en anmälan på mig...
    Tror du inte jag vet hur viktigt det är att lämna blod? Jag är för fan en dem som kopplar på blodet på dem som behöver det! Tror du inte den upplevelsen är starkare än att ngn sitter och hånar en på internet? Tror du att en löjlig uppmaning att "bita ihop" på ett forum kan övertala mig mer än mitt eget jobb?

Jag är så trött på folk som behandlar andra som du, donation är jätteviktigt och nedlåtande, bittra människor gör inte ett jota för att locka fler att bli blodgivare.

• MV85

Kom att tänka på när jag var yngre o var med om en ridolycka o fick en häst över mig.
    Ena axeln var krossad och jag hade fått flisor från axelkulan ner i musklerna (biceps och triceps) och rädslan för sprutor fick mig att säga nej till morfin...
    Alla som någon gång har brutit ett ben vet hur ont det gör!
    Kan säga att det inte var trevligt.. Jag kunde inte sova utan morfintabletter på 1½ vecka pg.a smärtan... Men sätta en nål med morfin i mig fick de inte när jag kom in på akuten i ambulans...
    Men det är bara att bita ihop... mmm... just det...

Svar på tråden Gå och lämna blod!