• passionsblomman

Gå och lämna blod!

Nu larmar de igen om blodbrist på sjukhusen!
    Nu på nyheterna berättas det att Akademiska i Uppsala idag fått ställa in ALLA planerade operationer idag och imorgon för att blodlagret är slut och de måste klara akutfallen.

Det är mycket ovanligt (läkaren sa att han varit med om det 1 gång på 20 år)

Kan du lämna blod?

GÖR det då! Det behövs och man vet aldrig när det är man själv som behöver det-eller någon annan man bryr sig om!

En liten uppmaning såhär mitt bland alla bröllopsplaner!

• Svar på tråden Gå och lämna blod!
  • Panzerfaust

Och hur nära ligger närmsta utryckningstation? hur länge fick den skadade vänta på hjälp?

Våra skatter och avgifter används fel och folk dör på grund av det, precis så enkelt är det faktiskt.

Hade man bara använt en ynklig del av kulturbudgeten till att betala blodgivare hade det inte funnits någon brist men de styrande värderar sibiriska strupsångare över kommuninnevånares liv.

• Aleta

Jag tog faktiskt inte tid, men första bil på plats kom från ett ställe 16 km bort. Det var ingen ambulans utan en liten enmansakutbil. Den har man placerat ut i en liten håla för att kunna ha någon på plats snabbare än om allt måste utgå från huvudorten i kommunen.

Storbilarna tog lite längre tid, men visst är det större avstånd i Norrland. Jag har i och för sig sett ambulanser med blåljusen på försöka ta sig fram genom Stockholm i rusningstid. Det går inte speciellt fort. Det finns för- och nackdelar med var man än hamnar.

Bättre i så fall enligt ditt argument att satsa på fler små akutstationer än på pengar till blodgivare.

Panzerfaust skrev 2009-05-30 23:05:56 följande:
    Och hur nära ligger närmsta utryckningstation? hur länge fick den skadade vänta på hjälp?Våra skatter och avgifter används fel och folk dör på grund av det, precis så enkelt är det faktiskt.Hade man bara använt en ynklig del av kulturbudgeten till att betala blodgivare hade det inte funnits någon brist men de styrande värderar sibiriska strupsångare över kommuninnevånares liv.
  • Panzerfaust
    Aleta skrev 2009-05-30 23:11:41 följande:
    Bättre i så fall enligt ditt argument att satsa på fler små akutstationer än på pengar till blodgivare.
    Återigen, det borde finnas pengar åt både och men de slösas bort på skit och ingenting.
  • Aleta

Sitter tyvärr inte och sköter Sveriges finanser, så jag kan varken svara bu eller bä på det.

Ge mig all makt så ska jag svara sedan.

Panzerfaust skrev 2009-05-30 23:14:24 följande:
    Återigen, det borde finnas pengar åt både och men de slösas bort på skit och ingenting.
  • Panzerfaust

Ett exempel: I Luleå bygger man en ny toppmodern ishall med kommunala medel, samtidigt stänger man skolor och sparkar lärare.

Ett annat exempel: Förra året kostade Sveriges havererade flyktingmottagning 8 miljarder, det hade man kunnat göra mycket bra saker för.

Vi ger även 12 miljarder mer till EU än vad vi får tillbaka, dessa pengar går till fattiga länder som exempelvis Frankrike...suck.

• F A M E

tror inte att dem ställde in ALLA operationer dessa dagar.

Dock så är de viktigt att folk lämnar blod, för de behövs.

• passionsblomman

Nä, alla PLANERADE operationer var det de ställde in. Två hela dagars planerade. Bara akuta fick göras.

F A M E skrev 2009-05-30 23:26:35 följande:

tror inte att dem ställde in ALLA operationer dessa dagar.Dock så är de viktigt att folk lämnar blod, för de behövs.
  • JustMeAndMyLove

Herre gud, hur kan man tycka att man ska få betalt för att ge blod? Det vorew som att få alla pengar tillbaka på en försäkring!
    Man ger blod för att man själv, ens familj, barn, vänner släktingar ska ha nått blod att få när det behövs.

Pengar till blodgivare, har inte vården tillräkligt dåligt med pengar utan att behöva ge "symboliska summor" till de som ger blod??

• Lakritsbåten

kom på en idé - kanske skulle landstinget kunna ersätta blodgivare (som lämnar blod så ofta man får under året) med ev patientavgifter under samma tid. I praktiken skulle det få ett värde på ca 1000-lappen för den som behöver gå till doktorn ofta medan för den normalfriske skulle innebära max 500 kr värde.

Jag är också starkt emot handel med "kroppstillhörigheter". Här, just nu skulle det säkert funka fint men vad händer påa andra platser på jorden och vad vet vi om framtiden?

• F A M E

NÄ för de gjorde dem inte alls, de ställdes in ca 4 st dvs stora som man behöver mycket blod till. Övriga operationer köra man vidare med. Jag vet jag jobbar med operation på akis.

Däremot så fick dem blod från övriga sjukhus runt omkring oss.

passionsblomman skrev 2009-05-30 23:43:19 följande:
    Nä, alla PLANERADE operationer var det de ställde in. Två hela dagars planerade. Bara akuta fick göras.F A M E skrev 2009-05-30 23:26:35 följande:
Svar på tråden Gå och lämna blod!