• passionsblomman

Gå och lämna blod!

Nu larmar de igen om blodbrist på sjukhusen!
    Nu på nyheterna berättas det att Akademiska i Uppsala idag fått ställa in ALLA planerade operationer idag och imorgon för att blodlagret är slut och de måste klara akutfallen.

Det är mycket ovanligt (läkaren sa att han varit med om det 1 gång på 20 år)

Kan du lämna blod?

GÖR det då! Det behövs och man vet aldrig när det är man själv som behöver det-eller någon annan man bryr sig om!

En liten uppmaning såhär mitt bland alla bröllopsplaner!

• Svar på tråden Gå och lämna blod!
  • Panzerfaust

Jag håller inte med.

Att ge blod är inte lika simpelt som att leda kärringar över gatan, det tar sin runda tid att få det gjort, det är långt ifrån en trevlig upplevelse och när då belöningen är bedrövlig förstår jag att folk är tveksamma. Att landstingen inte har råd att betala de som ger blod är inte för att de är fattiga utan för att de prioriterar som en flock idioter. Jag tycker det är självklart att man ska få en vettig belöning för sitt blod, speciellt som landstingen själva kan göra pengar på att sälja delar av blodet till läkemedelsindustrin.

• Aleta

Just därför fick man bara 50:- för att hjälpa en dam över gata.

Och jag anser att man ska anstränga sig mycket mer för andra utan att tänka på egen vinning.
    Samhället är mycket mer JAG, JAG, JAG-fixerat än förr i världen.

Vi har ju en enorm brist på organ också. Ska vi börja göra som i vissa länder? Betala för dem?
    Det ökar ju bara risken för stöld av organ från levande, friska människor som plötsligt försvinner.

Om vi var generösare så skulle mycket se annorlunda ut.

Panzerfaust skrev 2009-05-30 20:54:06 följande:
    Jag håller inte med.Att ge blod är inte lika simpelt som att leda kärringar över gatan, det tar sin runda tid att få det gjort, det är långt ifrån en trevlig upplevelse och när då belöningen är bedrövlig förstår jag att folk är tveksamma. Att landstingen inte har råd att betala de som ger blod är inte för att de är fattiga utan för att de prioriterar som en flock idioter. Jag tycker det är självklart att man ska få en vettig belöning för sitt blod, speciellt som landstingen själva kan göra pengar på att sälja delar av blodet till läkemedelsindustrin.
  • Panzerfaust

Jag tänker inte donera mina organ av den enkla anledningen att man inte har något filter för vem som får dem.

• Aleta

?
    Så om det finns en liten risk att någon du inte gillar får ett av dina organ så överväger det att eventuellt rädda någon som du faktiskt gillar. (Du är ju dessutom död vid det laget, så du kommer inte att behöva gräma dig.)

Den som räddas kanske just då är en underbar människa, men senare i livet blir h*n ett rötägg.
    Eller den som räddas är en riktigt vidrig person med både det ena och andra på samvetet. Men han ändrar sig och räddar i sin tur livet på 1500 människor i en färjekatastrof.

Som sagt: JAG, JAG, JAG

Panzerfaust skrev 2009-05-30 21:01:31 följande:
    Jag tänker inte donera mina organ av den enkla anledningen att man inte har något filter för vem som får dem.
  • Panzerfaust

Jag är egoist, absolut.

Jag skulle tveklöst donera till släkt och nära vänner men att mina organ ska kunna hamna i vilken dåre som helst ställer jag inte upp på.

• Aleta

Jättetrist faktiskt!

I mina ögon är det sådant tänkande som gör att världen brakar åt helvete.

Panzerfaust skrev 2009-05-30 21:25:46 följande:
    Jag är egoist, absolut.Jag skulle tveklöst donera till släkt och nära vänner men att mina organ ska kunna hamna i vilken dåre som helst ställer jag inte upp på.
  • Panzerfaust

Nja nu tog du nog i med råge, världen är på väg åt helvete för att girighet, kortsiktighet och religiösa dumheter drar ned oss i skiten inte för att jag inte vill donera min lever till någon som supit sönder sin.

• Aleta

Du bidrar, det går inte att skylla ifrån sig bara för att någon annan är värre.
    Det finns alltid det som är värre, tyvärr.

Om var och en städade framför sin egen dörr så skulle det hända saker, det är jag övertygad om.

Panzerfaust skrev 2009-05-30 21:36:34 följande:
    Nja nu tog du nog i med råge, världen är på väg åt helvete för att girighet, kortsiktighet och religiösa dumheter drar ned oss i skiten inte för att jag inte vill donera min lever till någon som supit sönder sin.
  • Aleta

Ja, tyvärr är det kanske så, men det betyder inte att jag kommer att sluta försöka eller propagera för det.

Förresten:
    500:- för att ge blod = girighet?

Panzerfaust skrev 2009-05-30 21:41:18 följande:
    En utopi är jag rädd.
Svar på tråden Gå och lämna blod!